Sunday 2 August 2015

Shut up and be protected

I think the newspapers will soon be popular again as news source.

There will soon be a clamp down on the Malaysian cyberspace.

All those news portals, blogs, facebookers etc better watch out.

Unless of course they just want to write about the latest fashionable handbags, how to cook pasta, jalan-jalan cari makan, etc.

This is from the blog of the new Communication Minister,

The CMA needs to be reviewed to keep up with the times

excerpts;

While Malaysia will uphold freedom of speech and the right to information, we must also protect Malaysians from libel and slander, plus character assassination. In no country in the world does freedom of speech include the freedom to lie and slander. National security and public order are also of concern and which can be jeopardised if there were no proper controls over what people do and say. We must, therefore, review the CMA so that we can strike a balance between not stifling free speech and continuing with freedom of information while at the same time protecting Malaysians from criminal acts that appear to have become the trend of late. 

When I read that, I was like....hmmmm....they said the same thing in China.

Also, the part about "protecting Malaysians" sounds familiar...they said "protecting Koreans" in North Korea too.

I'm quite sure it's all because of the politics.

Part of the purge, I guess.

Quite a number of people, including those investigating the 1MDB mess had been arrested.

Scary liao.

Well, doesn't matter.

I can always write about other things other than politics when they change the laws.

I can switch to travels or food or entertainment.

Maybe it's healthier to write about those things.

Definitely won't go to jail one.

It's like blogging in Singapore.

Write nice things only.

Singapore is a nice country....the DAP people always want Malaysia to be like that super clean and efficient little island.

They will definitely support anything done to make us more like the Singaporeans.

Okay, you all need to cheer up a bit on Sunday morning?

Here's a song...


18 comments:

  1. I will train my kids to be politician so that I can tumpang all wealth they acquired from poor malaysians especially the malays. Hei ministers, how much percentage do you get from RM47 biliion gst collected from us, poor people?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Train your son to be corrupt politician? Sure or not? How was Najib Razak trained?

      Delete
  2. Annie,

    We should emulate South Korea. Their economy is good, smartphone very popular, now galaxy6 already,

    Instead, looks like we are emulating North Korea.

    Democracy should sound like a government of the people, for the people and by the people.

    My perception is, here, the government of the PM, for the PM .

    You could write a blog about food like Jamie Oliver, can make tons of money.

    Maybe about Chinese-Malay food fusion.

    It should be safer nowadays but you have to pay GST of course.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dengan komen anda

      Delete
  3. Annie,
    Pada pagi Isnin lepas semasa baru nak masuk ke pejabat beliau , Bekas AG TS Gani Patail telah dihalang dan dieskot keluar dari pejabat beliau ,beliau dihalang daripada menyentuh dan mengambil segala barang yang ada didalam pejabat beliau tersebut , ada tiga bulan lagi sebelum beliau besara , tiada sebarang majlis perpisahan dibuat untuk persaraan ini cuma notis dari KSU menyatakan beliau di pecat kerana kesihatan walau tidak pernah ambil cuti sakit pada tahun ini sungguh sedih .

    Kemudian ketua pengarah SPRM tak semena mena disuruh bercuti dan dinasihat untuk berhenti lepas cuti , Pegarah SPRM bahagian siasiatan sudah disuruh pencen , sekarang Gabenor Bank Negara TS Zeti sudah dalam pemerhatian . Cuma yang selamat IGP ,dia selamat kerana menjadi tukang lapur kepada PM perkembangan apa saja yang dibuat oleh tiga individu penting tersebut dalam task force ,ekoran itu tindakan kilat diambil PM untuk mencantas usaha mendakwa beliau dibawah akta Bank Nagara "Money laundering". Malang sugguh Malaysia dengan kepimpinan yang saling tak tumpah macam Idi Amin Uganda yang melucutkan jawatan seorang hakim kerana cuba menjatuhkan hukuman salah keatasnya , Malah hakim tersebut hilang terus sampai hari ini .

    Paling malang kita mempunayi ramai menteri menteri yang sedar akan kesalahan ini ,Ketua ketua bahagian UMNO tahu pemimpin ini korup , malah banyak ketua ketua jabatan kerajaan sedar yang pemimpin melakukan kesalahan money laundering dibawah Akta Bank Negara , tapi malangnya orang yang menjadi harapan rakyat untuk mendapatkan perkhidmatan yang baik dan menjadi pelindung rakyat bukan saja diam kaku malah mereka dengan lantang menipu rakyat untuk semata mata membela pemimpin ini , Mana slogan demi Agama ,bangsa dan negara sekrang rakyat lihat mereka ini melaungkan slogan demi Najib / rosmah ,Perut sendiri , Jawatan dan wang . Malang negara malaysia dan rakyat malaysia kita bukan ketahap hadapan malah betul kata Annie sama tarap dengan korea utara malah bagi saya lebih buruk dari itu . Apa yang di kata oleh najib adalah betul " Money is King"

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sungguh. Namun kenapa semua ini terjadi pada Malaysia?

      Dalam Quran ada sebut, bahawa cubaan akan menimpa seseorang untuk menguji keimanannya. Saya bilang begitu juga kaum Islam di Malaysia, yang setakat ini bukan main lagi suka cakap dengan bangga bagaimana umat Islam satu dunia mencontohi orang Islam di Malaysia, bagaimana dialah ahli sunnah wal jamaah yang sederhana, dialah mazhab Shafiei yang begitu halus dari segi amalannya.

      Sikit saja 'test' daripada Allah sudah cukup untuk mendedahkan hakikat sebenarnya. Lepas ni apa lagi nak bangga bangga?

      Sibuk pakai tudung tapi zina berleluasa.

      Haram makan babi tapi hidup mewah makan rasuah.

      Minta orang lain bertaatan kepada diri namun sendiri pecah amanah orang lain.

      Tuduh orang Islam sebagai murtad namun tuduhan boleh tukar berpandukan political convenience yang disandiwarakan dengan nama Tahaluf Siyasi.

      Baca doa panjang panjang meminta rezeki mudah namun malas buat kerja umpama babi, mengharapkan emas jatuh dari langit.

      Diperintahkan oleh Allah untuk menegakkan keadilan namun berpaling apabila diberikan pangkat oleh orang yang zalim (malah boleh balik kampung pergi ziarah kubur mak bapak menangis sebab dah ada pangkat).

      Sekarang Usman Awang pun dah mati, sasterawan negara pun sudah jadi sasauan gila. Dah takde orang boleh berpantun untuk jenis orang jijik macam ni lagi.

      Delete
  4. Imej dan kelakuan kerajaan yg ada pada hari ini memberikan contoh dan message yang tidak baik kepada generasi muda negara. Ketidak kecekapan pentadbitan dan pengurusan negara amat terserlah. Mereka anak anak muda negara melihat semua ini. Rasuah sudah tidak menjadi ketakutan lagi bg mereka. Adakah kita mahukan anak anak muda negara ini diberikan contoh dan tauladan yg tidak baik oleh kerajaan sedia ada. Marilah sama sama kita berdoa kepada Allah SWT supaya dilindungi negara ini dari bencana dan malapetaka akibat dari kedangkalan pemimpin pemimpin yg hipokrit dan supaya mereka mereka ini diberi petunjuk dan hidayah.

    ReplyDelete
  5. Malaysians have been condoning corruptions and abuse of power by government and authorities in one form or another since we achieve independence, How many of us have the urge or the guts to stop a wrongdoing, be in a n officer asking for bribes or your friend jumping a long queue. These acts are now very much in the fabric of the society. Many normal process get extended due to lack of greasing.

    For that we deserve the government we have now.To make matter worse, they look like to be staying for a long long time.

    Things not tgoo bad after all compared to Bani Israel during Pharoah's reign in Egypt centuries ago. But Muslims are fast emulating them, we will be there soon.

    ReplyDelete
  6. Saya dah cakap Annie.

    Kalau PAU dia boleh tangguh.
    Penyiasatan Task Force dan PAC dia boleh buat kelam-kabut dengan melantik 'Kabinet 1MDB' yang baru.
    Mustahil PRU14 dia tak boleh tangguhkan. Bisa di atur punya.

    Tengok saja security detail PM. Dah jadi macam President US yang paling di benci di dunia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju. Tidak mustahil PRU14 di tangguh lima tahun.

      Semakin tinggi Najib dia apung semakin jauh lah jauhnya nanti.

      Delete
    2. Ini masaalah Najib?
      Najib minta sokongang menteri2 BN ramai sokong. Minta sokongan MT UMNO , ramai sokong. Minta sokongan ketua2 bahagian UMNO, ramai sokong. Nanti minta sokongan ahli2 akar umbi UMNO ramai sokong.Ahli2 UMNO yang dulu PKR sokong.Pemimpin2 PAS sokong.Yang banyak2 NGO2 Melayu-Islam sokong ,yang tak sokong pun senyap serupa sokong.
      Tidak akan hilang Melayu di dunia. Yang hilang hanya lah maruah.
      Takkan hilang Melayu didunia. Yang hilang hanyalah maruah.

      Delete
  7. Ini apa pulak mengarut PRU14 kena tangguh.

    Mengikut undang-undang, kerajaan yang ada sekarang hanya sah untuk 5 tahun sahaja dan PRU mesti dibuat.

    Ini undang-undang.

    PAU boleh ditangguh, tapi PRU tak boleh,

    Masa pilihanraya nanti, tepuk dada tanya selera, nak pilih yang mana. Itu hak orang melayu, cina, india, kadazan dan lain-lain, pilih kerajaan yang mana yang rasa baik untuk diri kita dan negara.

    Tak perlulah nak mengarut pula PRU14 nak tangguh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau berlaku malapertaka atau huru-hara ketika PRU hampir tiba, PM boleh istihar darurat yang boleh menyebabkan PRU tertangguh. Bukannya susah untuk 'mencipta' huru-hara pada zaman internet ini.
      'Kambing Hitam' seperti Militan IS, Bersih, #Tangkap Najib, Puak Shia atau mereka yang mahu buat Negara sendiri seperti Sarawak for Sarawakian (Johor pun sudah ada niat nak keluar Malaysia) boleh di persalahkan. Yang diperlukan adalah 'letupan pertama' bom buatan sendiri ditepi mana-mana jalan. Siapa yang sebenarnya letak bom itu boleh di bahas sehingga 'lembu balik kandang' didalam alam-maya ini.

      Insiden seperti di Low Yat juga adalah satu pertanda yang boleh menyebabkan PRU tertangguh.

      Orang desak dia letak jawatan kerana Rasuah dan penyelewengan 1MDB, ahli-kabinet-1MDB dia tuduh sebagai 'conspiracy untuk jatuhkan kerajaan yang dipilih secara democratic'.Kalau berlaku malapertaka atau huru-hara ketika PRU hampir tiba, PM boleh istihar darurat yang boleh menyebabkan PRU tertangguh. Bukannya susah untuk 'mencipta' huru-hara pada zaman internet ini.
      'Kambing Hitam' seperti IS, Puak Shia atau mereka yang mahu buat Negara sendiri seperti Sarawak for Sarawakian (Johor pun sudah ada niat nak keluar Malaysia) boleh di persalahkan. Yang diperlukan adalah 'letupan pertama' bom buatan sendiri' ditepi mana-mana jalan. Siapa yang meletak bom itu boleh di bahas sehingga 'lembu balik kandang didalam alam-maya ini.

      Insiden seperti di Low Yat juga adalah satu tanda yang boleh menyebabkan PRU tertangguh.

      Orang desak dia letak jawatan kerana Rasuah dan penyelewengan 1MDB, ahli-kabinet-1MDB dia tuduh sebagai 'conspiracy untuk jatuhkan kerajaan yang dipilih secara democratic'.

      Delete
    2. Infinite possibilities is his motto. If it will save his backside, he will do it. To hell with the constitution, nothing is sacred to him, not even Allah's words.

      Delete
  8. The internet is NOT a double edge sword as the communication minister proclaims. It is simply a communication platform that forces transparency in an otherwise opaque world of social & business transactions. No longer can big brands and powerful organizations hide behind lip service and marketing PR because everyone can learn what others have really experienced. If your promises are false, everyone will know, and if your actions are unfair, there is nowhere to manipulate. People who make use of deception fear the internet's exposure of them; and of course we must be wary of those who lie through their noses in cyberspace? But what is democracy today without transparency and goodwill?

    ReplyDelete
  9. How do you win the hearts and minds of the people?

    1. By strong-arming them?
    2. Engaging them?
    3. Keeping them occupied with other issues?

    ReplyDelete
  10. Imej UMNO yang sering diperkatakan ialah dengan analogi pemanduan di lebuhraya.

    Kita sedang memandu di lebuhraya di lorong terkanan dengan kelajuan yang ditetapkan atau mungkin terlebih sedikit. Lambat laun pasti ada mengekori dengan laju sebuah kenderaan besar bercermin gelap. Biasanya MPV mewah (Alphard, Vellfire) atau SUV mewah (Cayenne, X5, RX, Q7). Sebelum kita dapat bertukar laluan, kita telah diflash. Jika tidak berelak ke lorong lain, kita akan diekori rapat dan diasak sehingga kita didalam ketakutan dan kekalutan. Jangan sesekali cuba bergerak dengan lebih laju, pasti mereka juga akan lebih laju. Yang terbaik ialah kita ke tepi dan cuba tahan amarah.

    Begitullah mereka didunia ini. Mereka bergarak dengan pantas mencari dan mengambil peluang mengumpul kuasa dan kekayaan tanpa menghiraukan keselesaan dan keselamatan orang lain. Sesiapa yang mengahalang akan diasak atau dihapus dengan apa cara jua.

    Persepsi ini amat sukar untuk dipadam.

    ReplyDelete

  11. Manyak takut mau cekap lea aa , sikalang eaa aa , Wa cekap sama Nyonya dalam kelambu maa aa .
    Wa halap mesti tatak camela punya lea aa .

    ReplyDelete