Saturday 23 May 2015

Mr PM, please make people feel safe

My mother sent me these last night,



It's about a robbery in our hometown Kluang earlier in the day.

A family friend died in the incident.

He was hacked to death by the robbers.

Last weekend, one of my relatives, also in Kluang, was also robbed at his business premise.

My mother said our family members were all very worried over the apparent increase of criminal activities in our hometown.

I don't know what to say about recent reports that the country's crime index is on the decline.

Betul ke?

What's happening on the ground indicates that things seem to be getting no better.

Hopefully PM DS Najib Razak can tell the Home Minister and his law enforcers to do more so that the people are more assured of their safety.

And while he is at it, can you all give him a break so that he can do his job properly?

Well, at least until my hometown is okay and my family members feel safe again.

After that you all can go ahead and whack him again, okay.

17 comments:

  1. I'm more than willing to let Najib have a break. A 100 years seems like a fair number. But...........

    He needs to stay out of office. Kazakhstan doesn't sound too bad for a family retreat. No gomen aircraft of course. Make it a 1 way ticket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Let umno people decide whether he should quit or not.come in the next pru let the voters decide whethe BN will still rule Malaysia

      Delete
  2. Twitting will get prompt action...

    ReplyDelete
  3. Annie, kuasa polis mesti dikembalikan. Kerajaan tidak perlu tunduk atau takut dengan kempen pembangkang bahawa polis kita ganas dan negara kita adalah negara polis. Ordinan darurat dan akta keselamatan dalam negeri mesti dikembalikan supaya kerajaan dapat membendung aktiviti aktiviti jenayah. Pada masa ini polis dihina, dicerca dan dikeji. Dan pada masa yg sama mereka dipersalahkan bila kadar jenayah meningkat. Pembangkang menghasut rakyat supaya membenci polis. Dan yang anehnya kerajaan terikut ikut rentak pembangkang. Pihak polis harus diberikan kebebasan dalam menjalankan tugas mereka berpandukan undang undang. Jika tangan mereka diikat bagaimana mereka hendak membendung jenayah dan menegakkan undang undang. Menghina, memfitnah dan melemahkan pihak polis adalah agenda pembangkang, ia dilakukan supaya mereka boleh menggila dan merusuh. Ini adalah taktik pembangkang. Kerajaan tidak harus terpedaya dengan cara mereka. Keselamatan rakyat harus diutamakan. Rakyat perlu berasa selamat. Dahulu dizaman tun mahathir, kadar jenayah adalah rendah daripada sekarang, kita juga berasa selamat berjalan pada waktu malam, ini kerana polis diberi kuasa penuh dalam menjalankan tugas menjaga keamanan negara. Dahulu jika ada pihak pihak yg ingin membuat kacau atau merusuh, pihak polis melalui risikan yg dijalankan dengan pantas dapat mematahkan cubaan mereka mereka ini sebelum ianya berlaku. Saya amat berharap agar kerajaan dapat melihat isu keselamatan rakyat sebagai keutamaan. Tidak perlulah terlalu teruja untuk memperkenalkan program program yg tidak memanfaatkan rakyat secara keseluruhannya. Keselamatan rakyat harus menjadi keutamaan kerajaan supaya rakyat berbilang kaum dinegara ini dapat hidup dalam keadaan selesa, aman dan tidak dalam kegelisahan.

    -Syakir-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syakir,

      Lu cekap anyak betut lea aa , itu polis mau kasi jalan lia punya tugas ,manyak olang cekap itu tatak patut ,ini tatak patut ,itu tatak bolih buat ,ini tatak bolih buat. bila hat jadi olang cekap apa past polis tatak jaga , manyak helan eaa aa ?.

      Kelajaan mesti mau tegas maa aa ,apa past mau ikut cekap lain olang ,itu tatak tau buat keleja punya olang , mamput lor rr ,ini macam .

      Delete
    2. Betul tu. Anon 07:13.
      Saya sokong.

      Kalau ada anggota Polis yang melakukan jenayah (rompak, rogol di balai Polis, rasuah, etc), janganlah hebohkan secara melampau. Lepas didapati bersalah dan hukuman dijatuh, baru hebahkan secara ringkas. Untuk menjaga imej, Polis mesti mengawasi anggota mereka yang punyai kecenderongan dan ada kesempatan melakukan jenayah.

      Delete
    3. RD, jika ada dikalangan anggota polis yang melakukan keganasan dan jenayah mereka juga harus dihukum setimpal dengan jenayah yg telah dilakukan dan tiada pengecualian. Saya percaya kalangan anggota yg melakukan jenayah adalah kecil berbanding dengan anggota yg ikhlas menjalankan amanah utk memastikan kemanan negara dan rakyat terpelihara.

      -syakir-

      Delete
  4. kepimpinan melalui teladan annie...kalo pm amik duit berbiliyun secara senyap dan halus yg dibawah amik tak beribu secarapaksa....tu pasai org mcm saya marah sgt kat bogeyman najib dan mt umno yg buat pekak badak bisu tuli butakan mata dan hati..

    ReplyDelete
  5. Respect the police. They are willing to protect.

    Ini tidak, polis di jadikan musuh, penjenayah di bela ! Semua bermula dari komuniti dan perpaduan. Saling menjaga. Ini Malaysia.

    Do Dapsters care ? He..he.. kabinet bayangan Dap.. You should comment on that too, Annie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Maae.

      Banyak sangat Peguam yang membela penjenayah. Pasal tu penjenayah keras-kepala. Peguam Politic pula begitu cepat cari salah Polis. Sehingga Polis terlalu takut untuk bertindak. Mereka jadi serba-salah. Nak tembak, takut dipersalahkan oleh Peguam Politic dan masyarakat.

      Kalau kita fikir secara logic, nak tembak kepala lutut (untuk mencederakan) penjenayah, perompak gangster, pun takut juga. Takut dia balas dendam. Maklumlah, pegawai dan anggota Polis pun ada anak-bini, adik-kakak, abang, ibu-bapa dan saudara-mara.

      Peguam, pada saya, mereka akan lebih suka bila banyak kes jenayah. Kedua-dua pihak, penjenayah dan mangsa jenayah, mereka boleh bela untuk 'cari-makan'. Kalau menang kes yang berprofile tinggi, 'saham' mereka akan meningkat.

      Najib pula tidak tegas. Langsung tak bela Polis. Mengusahkan kerja Polis ada. Hapuskan ISA dan EO. Semua gangster terpaksa dilepaskan.
      Kalau Najib resign, bukan saja nilai ringgit akan meningkat, kadar jenayah pun akan menurun secara benar-benar. Polis akan lebih berani bertindak jika kita punyai PM yang berani dan tegas.

      Delete
  6. This cunning kangkung minister is a bad role model for the nation and our kids. And an absolute inspiration for the foul guys.

    ReplyDelete
  7. Salah jer PM, Menteri dll. Biasanya, kalau kerja dalam sesuatu syarikat atau jabatan, jika Ketua pengurus tu "Tak Perform" terus dipecat dan digantikan pekerja itu. Kerja-kerja kepolisian siapa yang bertanggungjawab?

    Tak kan nak suruh boss syarikat atau director syarikat dipecat?

    Sama jugak lain-lain perkhidmatan keselamatan kerajaan. Kalau negara diceroboh kerana kelemahan sisitem pertahanan, yang salah tu ialah Panglima-panglima yang bertanggungjawab atas perkhidmatan masing-masing.

    Tak kan nak salahkan PM dan Menterinya? Apakah lojik bagitu?

    Kalau pakai lojik dan alasan seperti tiada akta ni dan tu, perangai parti pembangkang, tiada cukup anggota, peralatan, kapal, kapal terbang dsbnya , habis semua orang pon boleh jadi Ketua Perkhidmatan Kerajaan, tak?

    Asyik salah Menteri dan PM jer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah memang salah, takan nak cakap betul kot?????!! Ape punye bangang la!

      Delete
  8. Food for thought:

    In 1972, China gave pandas to Pres Richard Nixon. 2 yrs later he stepped down= after the Watergate scandal.

    In 1974, China gave Britain PM Edward Heath pandas. One yr later he was forced to resign.

    In 1971, China gave Japan PM Tanaka pandas. In 1974, he was forced to resign for taking bribes.

    In 1976, China gave Holland pandas. In that same yr, its Prince Bernhard was stripped of his royal title for accepting bribes.

    Welcome Fu Wa & Feng Yi to Malaysia!. All Malaysia is pinning great hopes on you

    Zack

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah! Suey betul! Cepat-cepat bagi balik.

      Delete
  9. u need to wait for awhile annie to get PM to respond...he is a bit blur n clueless at the moment.

    ReplyDelete