Tuesday 29 September 2015

Jangan marah sangat kat Cina

Apa lah korang marah-marah sangat kat Cina ni.

Dia orang tak benci korang semata-mata sebab korang Melayu la.

Yang rasis tu sebenarnya tak ramai.

Macam korang Melayu juga la, ada yang rasis, tapi kebanyakannya tak pun.

Kalau korang bagus, mesti dia orang sayang.

Betul. Aku tak tipu.

Bapak aku Melayu, tapi sebab dia bagus, mak aku yang Cina bukit tu tetap sayang dia.

Okay je. Dapat anak pun cute la juga sikit-sikit.

Kalau korang tak pecaya juga kat aku, tengok video ni. Siap nangis nangis lagi dengar Melayu nyanyi.


Dah, jangan gaduh-gaduh lagi. Ni semua politik je, okay.

62 comments:


  1. Siapa kata aku marah...
    Aku bukannya marah...
    Nasihat...

    Baca posting aku sebelum ni.
    Aku syorkan Sistem Sekolah Satu Aliran.
    Gunakan BM sebagai bahasa pengantar.
    Baru la datang perpaduan dan harmoni.

    Hehehe
    :-) :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku sokong 100% Sistem Sekolah Satu Aliran untuk menimbulkan harmoni dan perpaduan jangkamasa panjang..

      Yang perlu di marah sekarang bukan sahaja ahli dan penganut DAP, tapi juga mereka yang sepemikiran dengan depa. Senang nak kenal - depa yang tak hormatkan Perlembagaan.

      Yang kata kata dan tindakan depa menunjukkan tak suka, mengkeji atau menyindir Melayu, institusi YDP Agong, Raja Raja Melayu, Majlis Raja Raja, agama Islam, Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak, dan lain lain perkara sensitif di Perlembagaan yang di lindung dek Akta Hasutan. Malahan, yang tak sukakan Akta Hasutan pun begitu.

      Yang terang terang menkondem dan mengetawakan DEB, mengata Melayu malas, tak mahu berdikari, asyik hendakkan "tongkat" dsb nya, itu nyata boleh di marah. Satu cara memarah depa ia lah mengata depa semula, mengungkit sejarah depa yang juga tak maju beribu tahun hingga ha nya 1-2 dekad yang lalu.

      Bila kita mengata orang DAP dan yang sepemikiran dengan depa, itu bukan menghasut. Kita tidak mengata seluruh kaum Cina. Bila kita menyebut sejarah Cina, itu ha nya menyebut fakta sejarah.

      Ok, kalau depa meradang, tapi sikit sebanyak masuk dalam kepala depa bahawa depa pun tak begitu wow dan tak patut mengkeji atau memandang rendah kaum yang lain. Kalau depa pikiaq Melayu hamsat, depa pun hamsat jugak. Same same. Itu satu cara. Cara jangkamasa panjang ia lah Sistem Satu Sekolah, tanpa sekolah vernakular.

      Delete

    2. Asik Melayu sahaja yang disuruh beralah dan memahami ,sedangkan yang disebelah pehak sendiasa mendesak dan menekan.

      Lama-lama bosan juga ,takgitu ?. Bagimana hendak jadi "Malaysian Malaysia" kalau semua yang "Cina" hendak dikekalkan dan dalam masa yang sama Melayu pulak yang disarankan melupakan diri sebagai Melayu .

      Khutubah, (Jumaat / Hari Raya) pon mesti mendapat kelulusan Cina.

      Delete
    3. Sistem Sekolah Satu Aliran tuh telah di bincang dengan pesat di masa permulaan Ajib pegang kuasa. Masuk media massa bertulis, radio, tv, hingga ada di sbeut dan di perkatakan di Parlimen. Ajib dah kata dalam blog nya sendiri bahawa "Sistem Sekolah Saru Aliran akan di laksanakan bila rakyat mahukan nya."

      Dah terbukti itu cakap politik Ajib saja. Dari apa yang di ketahui pe'el Ajib sekarang nih, nyata tak boleh harapkan dia laksanakan Sistem Satu Sekolah itu langsung. Dia perlu di ganti di atas sebab ini juga.

      Pada hal Sistem Satu Sekolah itu senang saja nak laksanakan. Tak payah tutup sekolah sekolah vernakular yang ada. Ha nya arahkan depa gunakan BM sebagai bahasa pengantar, curriculum dan syllabus yang sama degan Sekolah Kebangsaan.

      Benarkan pelajaran bahasa Mandarin dan Tamil sebagai elective subjects di semua sekolah sekolah.

      Latihkan semula semua guru guru di sekolah vernakuar itu dalam satu tempoh di mana di adakan guru guru yang mengambil alih, salepas di latih hantar semula kebanyakan nya ke sekolah sekolah asal.

      Jangan buang seorang pun setaf mengajar dan lain lain di sekolah sekolah vernakular itu.

      Lepas itu, runding dengan pihak yang punyai sekolah sekolah itu berkenaan harta pesaka saperti tanah, bangunan, makmal dll.

      Delete
    4. tebing tinggi,

      "Malaysian Malaysia" itu ada lah cogan kata yang subversif, mahukan sama rata dengan tidak memperakui Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak do Perkara 153 Perlembagaan negara. Mana boleh.

      Cogan kata itu tak boleh di layan langsung, tak boleh di sebut melainkan dalam nada membantah dan mengejikan dan menjijikkan nya.

      Khutbah - tak timbul so'al "kelulusan Cina". Anda perlu menggunakan perkataan yang tak merendahkan diri atau menjatuhkan maruah bangsa Melayu dan sebalik nya boleh menyebabkan DAP dan yang saperti dengan nya mendabik dada, naik selera mahukan "kelulusan" depa,.

      Tolong jangan gunakan perkataan "kelulusan" lagi dalam konteks begitu. Sekian, terima kasih.

      Delete
    5. Masalahnya bukan Bahasa apa yang digunakan dan aliran apa. Masalahnya agama, sila dengar dulu, kalau adanya sekolah satu aliran beberapa masalah perlu diatasi, misalnya
      1. kantin boleh ada makanan tak-halal?
      2. Murid boleh bawa bekas makanan tak-halal?
      3. Murid dibenar makan bila masa puasa?
      4. Seluar pendek dibenarkan?
      5. Percampuran murid lelaki dan perempuan dibenarkan?
      Yang senarai diatas hanya sebahagian kecil sahaja, ada banyak halangan perlu diatasi. Mesti ada orang kata, bolehlah buat kantin zon tak-hala dan sebagainya, kalau macam gitu, persingan tetap ada antara kaum. Contoh paling bagus adalah seperti Thailand dan Sarawak, perkahwinan antara kaum boleh diadakan sebab tidak wujud halangan agama, tak perlu tukar apa2 untuk sesiapa dan sebaliknya. Selalu aku dengar "Agama itu indah", apanya yang indah kalau ia hanya satu paksaan. Jangan kata tidak paksa ya, kalau seorang lelaki memeluk Islam, dia perlu bersunat, sembahyang 5 kali, sembahyang Jummat, puasa...kalau tidak, MANUSIA yang akan marah dan denda dia, bukan Tuhan.

      And there's a question of economics, which one will you take if offered a Silver or Gold bar? Language is the same, one will choose to learn the one that will benefits them in the future, that have value. Malay is only spoken in Malaysia, the economics of it is not as huge as English or Chinese.

      Delete
    6. 14:50,

      Semua 1-5 itu boleh di runding. Tolak ansor. Utk mengelakkan tolak tersungkur kalau tak ada harmoni dan perpaduan di jangka masa panjang yang Sekolah Saru Aliran boileh timbulkan.

      Kalau susah, buat referendum, luaskan sikit so'alan yang di tanya dlm referendum itu. Masalah nya gomen tak mau buat. Bawah Najib tak usah harapkan le. Itu satu sebab orang nak dia di gantikan.

      Delete
    7. Apa pulak buat kantin zon tak-halal dan sebagainya menyebabkan persaingan tetap antara kaum? Murid murid Islam boleh pergi kantin tak halal ke?

      Pahal pulak kaitan nya dgn perkahwinan antara kaum di Thailand dan Sarawak? Kawin bab lain, Mamat. Ni hal sekolah. Ko dah ngarut masuk cerita paksaan agama plak. Ko tak nak bersunat dll ko punya pasal lah, jangan jadikan itu sebagai helah tak maukan Sekolah Satu Aliran.

      Delete
    8. Aaaaah, you are ultra kiasu arr, 1450? What question of economics in SRJK? Mandarin is mostly spoken in China and Tamil in India, you know.

      Where got Europe. Amerika etc speaking Mandarin and Tamil one? Even in the Chinatowns of those countries, they don't use Mandarin maaaaaa.

      Delete
    9. Anno 15:50 - Murid muslim mmg la tak boleh pergi kantin tak-halal dan murid non-muslim ada kebebasan pilih antara makanan kegemaran, sebab tu soalanya boleh ke kantin satu aliran ada pilihan makanan? Yang pasal kawin tu, aku cuma nak tunjukan bahawa sebenarnya bukan sekolah satu aliran yang tidak boleh dilaksanakan, sebab perbezaan agama yang menyebabkan kebebasan/pilihan/cara belajar masing2 dihadkan. Openness is everything in Education, please mind that.

      Anno 15:57 - In Malaysia, what is the official language for business communication? Even government promotion video is in English example like MRT project, TRX, Bandar Malaysia, Official Investment portal...so are you ready for Sekolah Satu Aliran in English?
      Yes, Chinese in China and Hindi in India, which in fact China is the world's 2nd Economy and India is catching up, so as per your wisdom, we should have English based school and learning Chinese and Hindi? That is what I mean of language of economics dear Sir.

      Sincerely
      Mr Fakta

      Delete
  2. Ye la mmg la akak..tpi yg dia org la tuduh org rasis pstu ckp melayu mcm2..sape x panas

    Org muo

    ReplyDelete
  3. Hi Annie,

    "kecuali".

    Maka itu Annie, sudah terbukti bahawa menguasai SATU BAHASA tidak mengenal apa jua namanya jurang-jurang kemanusiaan dimana kita boleh menerima seseorang itu dengan ikhlas lagi terbuka tanpa berteka-teki didalam keraguan dan buktinya telah nyata bagaimana penonton cina kelihatan terpukau dan terpaku dengan persembahan Shila Amzah yang berhijab lagi...

    Persengketaan yang selama ini kita tanggung bebannya adalah dari punca-punca tidak ada persefahaman diantara kita yang berbilang kaum dimana dari kecil kita hidup berasingan i.e sekolah asing, tempat tinggal/rumah hidup bermasyarakatpun terasing-asing, bekerjapun dicatu sana sini tidak samarata pencampuran pada setiap suku-kaum, rasa muhibbah diperlekehkan dan harian kita bersama hanya setakat bertembung/terserempak atau senyum-senyum setengah manis di tempat-tempat terbuka/publik seperti dijalanan, didalam shopping kompleks, kedai dan restaurant sedangkan klinik juga hospital berasingan pada keseluruhannya, jelas terbukti perkongsian hidup bermasyakat yang dapat kita lalui bersama begitu terhad dan tidak hairanlah mengapa kita asyik tuduh menuduh sesama kita semua !

    Lihatlah gimana Satu BAHASA dapat merapat-eratkan hubungan kemanusiaan itu dijalinkan didalam perbezaan bentuk kauman yang selama ini dijurangkan oleh kelemahan kita sendiri yang sehingga sekarang kita masih gagal untuk atasi-menanganinya ...!

    Bukannya kita melayu marah terhadap cina, akan tetapi rasa kesal sekesalnya dimana hasut-hasutan dari puak-puak yang mengamalkan sifat "racial discrimination" lah yang memporak-perandakan "keharmonian" hidup bersama yang selama ini hanya setakat tahap "bermuka-muka" diantara kita semua, justeru tidak hairan mengapa munculnya rasa perasaan benci membenci atau "racial hatred" semakin kuat menyelubungi perasaan kita bagi menentang keras keatas kaum-kaum selainnya, itu semua terjadi hanya dengan satu punca sahaja yaitu jiwa kita tidak sama karena BAHASA kita tidak serupa !!!!


    à plus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good of you, Annie, to do so with that kind of explanation and beginning with the usual Malay habit of saying sorry, often without the need to do so, and in this case you own the blog.

      I support every such move you make to reject comments made without decorum and decency. Part of the reason we are here in this blog.

      Have a nice day.

      Delete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry Anon. Can't let through the last part of your comment.

      Delete
    2. My 07:43 comment above was meant to be here. Salah tekan.

      Aiyyo, this business of tekan menekan.

      Delete
  5. Hi Annie, we have something in common. My wife is a Chinese convert, seriously pious. She has brought up our two daughters to be equally pious, and highly motivated to achieve excellence. Both of them have graduated in UK universities with excellent results.

    For me, Malay culture and way of life is very impermeable to changes. Can anybody dispute my statement?

    I have always love you Annie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 23.10

      By the very fact that you are married (happily, ir seems) to a Cina invalidates your claim about the impermeability of Malay
      culture.

      Delete
    2. 23:10

      How to dispute? It seems your hybrid DNA has matched for a right to cloning.

      Your hybrid culture influences include the role of your Chinese wife. She is the teacher, the mother, the father like to your daughters, perhaps your hard working in laws and you only the Malay father.

      I am a Muslim Malay and my wife, she is too. My two boys and a girl graduated from the local Universities. They are doing on their post graduate studies abroad. One of them is in nuclear physics, one her passion for chemistry and our last boy I think is going to be a professional student. And we are not hybrids.

      Delete
    3. 09:15.

      I think you r saying Malays can excel too, when given the opportunities. I support that.

      No culture of doing business, only culture of "berdagang" or barter trade / exchange of goods, no timbang menimbang, no fixing of prices, no such thing as profits, no accumulation of wealth, but when given the opportunity and the "tongkat", can also do business and acquire corporate wealth reasonably well.
      Chinese have also been given the tongkat by the British and the Malay-led Government after Merdeka.

      I think Malays are as good as, or as bad as, Chinese. No such thing as racial superiority, claims of "Middle Kingdom"-others-are-barbarians" nonsense.

      Maybe Anniie would like that, being both Malay and Chinese.

      Anyway, Hitler tried to propagate the idea of Aryan superiority and was smashed to smithereens. Where got superior like that.


      Delete
    4. Indeed how interesting to understand the insight into how deeply divided humans are on fundamental moral, religious and philosophical questions.

      Some of the many are in willingness to be able to find these disagreements disheartening. This is a journey of knowledge if we want to argue that they can be a good thing. I think we could manage to make them fruitful for a culture debate of understandings.

      Delete
  6. Jangan marah .... you don't even know me

    https://www.youtube.com/watch?v=5xR8IAHbzNg

    Its a hell of a ride
    I know its not easy
    But its worth a try
    If you really want it

    There will be no surprises
    If you don't reach for it
    Cause its worth a try
    Then you will achieve it

    You can't change the way I am
    If there's a will
    There will be a way
    Excuse me sir
    You don't even know me
    I will never give up what I believe

    Tak kenal tak cinta ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. China and America: A tale of two political systems

      http://www.ted.com/talks/eric_x_li_a_tale_of_two_political_systems?language=en

      Delete
  7. Annie.. bukan marah cina larr!!.. cuma sound tepat jer.. so kpd cina cina yg selalu address 'malaysian first' yg baca komen aku ini ..kalo bole paham lar bahasa melayu larr (bahasa malaysia tak ader yg ader negara malaysia).. kalo nak maki melayu ..gentle larr..maki la DEPAN DEPAN..ini tidak ..masuk forum/blog/social media tulisan cina!!..

    ReplyDelete
  8. Kita kena sedar dan terima bahawa, kekadang kerana nila setitik, habis susu sebelanga.

    Kita perlu tahu siapa yang jadi nila itu. Sama sama cuba elakkan jangan sampai susu sebekanga habis di buat nya.

    Kita perlu ambil tindakan, sejauh mana yang boleh, menasihatkan supaya nila itu tidak akan merosakkan susu sebelanga itu.

    Kita tak boleh marah si susu itu. Tak pasal pasal, nila punya pasal, si susu pulak yang kena. Tak adil le.

    Kita pun tak boleh buang nila, letak satempat dengan susu, ha nya jaga jangan nila berteraburan dan merosakkan susu yang berdekatan.

    Tapi, nila yang bocor, berteraburan keluar, tak payah lah nak di tadah dengan belanga yang ada susu. Biarkan nila itu berteraburan keluar.

    Sekian, demi kepentingan belanga yang di bikin dengan kepal kepal tanah yang di jemur mata hari aje. Tak di bakar dalam acuan yang baik dan dengan kuasa panas yang cukup bagi menguatkan nya.

    ReplyDelete
  9. Memang, ada masa masa nya kita kena tempias. Terutama nya bila duduk di tepi cucuran air hujan di tepi tingkap atau di ambing rumah. Bila hujan lebat dan ada angin, tempias le. Jika kita tak ambil tindakan yang sesuai, kena tempias le kita.

    Maka, tindakan yang sesuai bukan nya marahkan hujan, tapi berganjak sedikit tempat kita duduk, supaya tak kena tempias. Tak perlu pun pakai baju hujan.

    Hujan yang lebat pulak bukan le selalu. Dan bukan tak ada sebab. Bila mendung kuat, awan mengandungi wap banyak, hujan lebat le. Tambah pulak bila dalam keadaan begitu, jet Tentera Udara lalu, membawa dry ice atau kimia yang jatuh di awan saperti itu, hujan lebat le akibat nya. Kena le kasi tau Tentera Udara jangan hantar jet begitu di kawasan yang kita tak mau hujan lebat, hehe.

    Memang, kekadang dah memang kawasan tuh ada lah laluan biasa jet itu, kita terima le. Kena tempias pun, tak perlu mendatangkan demam selsema. Memang, keadaan pertukaran cuaca dunia sekarang selalu menyebabkan demam selsema. Tapi, kita dah tahu keadaan begitu, kita sediakan pill yang sesuai le.

    Ahli ahli saintis kata, kalau purata kenaikan hawa melebihi 3'C dalam jangka masa 10 tahun, Marshal Island di Lautan Pacific itu akan tenggelam. Sekarang pun, dah mula tenggelam seinci setahun ke apa. Dari jumlah penduduk 17,000 orang, hampir separuh dah pindah ke US.

    Lihat betapa sedih pertukaran zaman. Bukan sahaja cuaca, tapi juga nasib penduduk di pulau itu. Pada asal nya Rumpun Melayu, sebab terletak di Gugusan Pulau Pulau Melayu dan bahasa nya juga ada lah dari Rumpun Bahasa Bahasa Melayu, tapi salepas Perang Dunia II, pulau itu telah terletak dalam pentadbiran Amerika. 17,000 orang itu dah jadi Amreeekan, sebutan cara Osama Ben Laden, hehe

    Apa kaitan Marshal Island dengan perkara tempias? Hampir tiada. Timbul sebab pemikiran dah layu, sekarang dah lebih pukul satu,

    Good night everybody.

    ReplyDelete
  10. The following is a good comment (portion of) that appeared somewhere - swear it's not mine:

    "... what I find distressing with Malaysians as a whole is that people cannot differentiate between hatred towards the Govenment and wishing harm to the country which basically hurt the people themselves. Some blogger like Syed Akbar Ali from Outsyedthebox seemed to be excited when the Ringgit is hammered as though its fun to see our country down the drain.

    "Similar attitudes can be seen in Malaysiakini and Malaysianinsider comment sections. One commentator actually suggested that Non Malays should transfer their money to foreign banks to hurt the Ringgit further without thinking most businesses are in Non Malays hands and they are going to be affected as well as the Malays if the fall in Ringgit brings the economy down. This is like the Malay proverb that says ”marahkan nyamuk, kelambu dibakar”.

    ReplyDelete
    Replies
    1. err, i dont think Syed Akbar is excited. I think he's just throwing at the heads stuck in the sand for a lot of the UMNO contingent.

      Delete
  11. Kalau nak marah marah kat DAP chinese. DAP is the cause of all these racial disharmonies. They always pitted the chinese against UMNO which is 100% malay. Trying to weaken UMNO using various lies and distorted stories is pratically trying to step-on the malays.

    The harmony among the races was very good when DAP was weak. Since they had become very strong after the tsunami and MCA very weak, they started their hatred games inciting and provoking the chinese as 2nd, 3rd , or 4th class citizen and were always bullied by the malays especially UMNO.
    What the chinese did at Bersih 4 is a real insult to the malays and that led to the Red Shirt Rally.

    Remember, not all chinese are DAP. If you have to hate the chinese, hate DAP chinese. It is very easy to identify these DAP chinese. They are the ones coming into blogs giving comments cursing and bullying others who have differring opinions to theirs and also cursing and insulting the malays and at times using dirty, uncivilised languages. Biadap types.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agree with you. Buggers who spread hate - hatte Malays, hate Islam (even protested against the azan call to prayers) and caused the race riots of 1969.

      But not only DAP members, also their supporters, those having same thinking like them, on permanent basis. Not all of the Tsunami Chinese are in that category.

      Delete
    2. I voted for a non-BN party in the past election because:
      1. We have the worst taxi service in the world - Which is regulated by SPAD
      2. Our road is full of pot holes and everytime you would see a sign board saying "Berhati-hati, Jalan tidak rata" tapi tidak diratakan - by JRK
      3. Anyone here travel the Pintasan Dengkil by pass road before from putrajaya to KLIA? Road condition like riding a horse? - By JKR
      4. KLIA2 over budget (don't tell me the overbudget is due to AirAsia's demand, because when AirAsia wanted to build and operates their own airport hub near seremban, the refuse it) - by MAHB (GLC)
      5. Water leakage at Jalan Duta Court - By Government
      6. SMART tunnel that promise to eliminate flood in KL but still flooded
      7. Double track electrification project delayed
      8. Every years the Government Audited report found mismanagement of funds and open corruption (Remember the RM56,350 binoculars?) but no one was jailed, fine, fired or question, diam diam semua.

      Above listed item is only the tip of the iceberg, so don't ask me why I voted for a non-BN candidate. Is that obvious, is there anything to do with Bangsa or Agama?

      Delete
  12. cina miskin gaduh dengan melayu miskin.

    Patutnya kita sama- sama marah cina kaya dan melayu kaya.

    Geng kaya saja laga - lagakan kita.

    ReplyDelete
  13. Gua dengar apa Lu cakap Annie. Ini semua politik je!! Manalah bolih bukan!! kerana politik kita mahu gadoh......... betul tak?

    Nanti rugi! Amoi Cina semua comel belaka dan yang lelaki Jambu-jambu juga. Nonya masih boleh tahan dan boleh pakai lagi. Apek, Lu boleh belah!

    Pusing sana, pusing sini, Najib misti kena turun juga. Bukan kerana politik.....orang Melayu, Cina, India dan Mat Salleh kata, Najib sudah Jadi banyak busuk, mulutnya pun lagi busuk.

    Ada ubat untuk Najib, mula Najib kena mandi dengan air bunga Cina. Kalau tak jalan juga, cuba mandi dengan air bunga tahi ayam. Masih tak jalan lagi, kena mandi tiga kali dengan air bunga "carrion".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abu Ishaq reported: The Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, said, “The best thing a man of faith can be granted is good character, and the worst thing any man can be given is an evil heart with a beautiful appearance.”

      Source: Musannaf Ibn Abi Shayba 24747

      Grade: Sahih (authentic) according to Imam As-Suyuti

      عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ عَنْ رَجُلٍ مِنْ جُهَيْنَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَيْرُ مَا أُعْطِيَ الرَّجُلُ الْمُؤْمِنُ خُلُقٌ حَسَنٌ وَشَرُّ مَا أُعْطِيَ الرَّجُلُ قَلْبُ سُوءٌ فِي صُورَةٍ حَسَنَةٍ

      24747 مصنف ابن أبي شيبة كتاب الأدب ما ذكر في حسن الخلق وكراهية الفحش

      المحدث السيوطي خلاصة حكم المحدث صحيح

      Delete
    2. Those who believe can change people thru Hadith, let them lah.

      Wish they propagate that to the PKR goons. Even Anwarul Al Juburi - after Sodomy I, he did Sodomy II.

      Delete
    3. And the worst thing a politician can be given is a bloated Ego that desires to become the Prime Minister of Malaysia but whose vision is constantly overpowered by his cravings for invading male buttocks!

      Delete
    4. Hahaha 1135, some kind of invasion that one.

      Delete
  14. Aku tak panas pun? Dah memang Melayu mcm itu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu tak panas sebab kamu duduk di dalam lubang bintot Anwar.

      Atau kamu bedebah DAP Kacang Merah menyamar sebagai Melayu dgn cara cakap begitu?

      Delete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry Anon. Can't let through the last part of your comment.

      Delete
  16. Ya kami tak marah pun kat semua Cina. Yang kami marah adalah Cina DAP yang mana 90% dari org Cina menyokong parti itu. Faham ayat tu? Itu jg la ayat Cina DAP yg mana mereka kata mereka tak marah kat org Melayu tp Melayu UMNO yg mana 90% org Melayu menyokong parti ini. Mudah saja nak selesai benda ni. Cina perlu disedarkan akan keburukan DAP dan Lim anak beranak yg menhancurkan perpaduan kaum dgn menghasut kaum Cina membenci UMNO dan secara tidak langsung kepimpinan Melayu. Dan kalau tak boleh jg maknanya org Melayu perlu memerintah tanpa mereka. Itu saja jalannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 08:18.

      Terpegun sabentar aku baca ko kata "Mudah saja nak selesai benda ni."

      Dah mcm mcm cara dah di coba, Bang. Dah 47 tahun sejak depa DAP di tubuhkan dah. Dah coba sedarkan Cina keburukan DAP dan Lim anak beranak. Dah kata bertalu talu DAP menyebabkan pergaduhan kaum 13 Mei 1969 dan mcm mcm lagi. Tapi depa tak peduli. Tengok le Bersih 4 tuh.

      Satu cara yang aku rasa berkesan ialah Himpunan Rakyat Bersatu dek Baju Merah. Aku fikir kena buat lagi. Tapi jangan keluarkan kata kata atau sepandok yang rasis.

      Aku minat dgn cadangan ko "org Melayu perlu memerintah tanpa mereka." Tapi ada kajian ke yg menunjukkan jumlah undi, kawasan kawasan undi dll yg berkaitan membolehkan UMNO menang atas nama sendiri aje?

      Sekang UMNO pegang 88 kerusi Parlimen, Sabah Sarawak 35. Minima utk boleh membentuk Kerajaan ia lah 112.

      Aku berharap PAS kerjasama dgn UMNO di PRU14. Amacam, boleh tak? Kalau boleh, ada harapan apa ko cakap tu jadi practicable.

      Delete
    2. Sabah and Sarawak 35 seats, including non-Malay seats. That's why need PAS if Malays were to stand alone in any PRU.

      Glad that PAS cabut keluor or was pushed out of Pakatan as claimed by Guan Eng. Remember, PAS had worked with UMNO before, under Tun A Razak and then PAS President Asri Muda became Minister of Land and Regional Development. He put a lot of PAS people in FELDA schemes throughout the country and a few schemes are PAS strongholds now.

      There's a strong chance PAS will work together with UMNO in the immediate future. To many Malays, the sooner the better.

      Delete
    3. The deterioration of Malay ethics resulting in in-fighting among the Malay community is due to 2 sources:
      1) Anwar the Islamist (then convert to western liberal and zionism)
      2) Nik Aziz and Hadi Awang the Islamist Wahhabis and Takfir propagandists (mengkafirkan orang Muslim)

      For the Malays this is committing cultural suicide - dalam pagar sendiri.

      Delete
    4. 1) Anwar Al Juburi got jailed 5 years I was and am happy. Wished it was 10 years as it was a repeat offence.

      2) Nik Aziz already dead I was and am happy like Karpal Singh also already dead.

      Any wrong being happy in anybody dead? Not wrong in law, maybe in moral aspect. But whose talking moral in politics? Who got moral in politics these days?

      So with Nik Aziz dead and Hadi out of Pakatun, can we Malays work together? Better do, for goodness sake.

      Delete
  17. Of course the Chinese loves her, she sang Chinese song. Will they love her the same if she sang Malay song? How come she didn't try to promote Malaysia a bit by adding a para or two of Malay words to the song (so that Malaysians who can't understand Mandarin can understand the song?). She is just a parrot singing Chinese song. Her Malayness doesn't factor at all.

    Now let's go back to Malaysia issue. Will the Malays hate the Chinese if they can speak the national language well? Will the Malays distrust the Chinese if the Chinese do not discriminate against the Malays in the private sector? Will the Malays be angry if the Chinese do not make fun of the Malays' religion?

    I try very hard to not be too racial in my outlook but it really annoys me when people give very shallow evidence why we are all Malaysians regardless of race when the fact is discrimination against people of different race than you is so hardcore among the majority of Malaysians. Some do it in the open, some are very good at hiding their discrimination (hire all Chinese and then say "I don't hire Chinese, Malay or Indians, I hire Malaysians").

    For us Malaysians to be truly united, we must accept that everybody is to be blamed for the fractured inter racial relationship in this country. No point blaming UMNO Malays or DAP Chinese. Then sit down together and list down what Malays find offensive in the Chinese behaviour and vice versa. Then take action to correct it. Prepare to lose some and win some.

    Can we do that? I doubt it since everybody is so full of pride. Everybody thinks that they are right. I cry for you Malaysia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good comment, 09:11.

      Agree with you it's doubtful can sit together listing offensive behaviour and all sides take action to reduce it. They can't even stand together. That's why Bersih 4 was "overwhelmingly Chinese" standing, walking and stomping photographs, and Himpunan Rakyat Bersatu was fully Red Shirts, 10,000 ikan bakar Jamal claimed were his people.

      Berhimpun seems the alternative these days. Will be so so long s Najib is at the helm.

      How I wish for a strong, brave and dedicated leader who would integrate the races. Not necessarily the Thai, Filipino and Indonesian style. Not by assimilation but by solid integration - make, for example, everybody speak BM.

      Of course the Thai did it military style. Cannot ask for it in this country as it is seditious to say the least.

      Delete
    2. 9:11

      Very fair comments except for what you said about Shila.

      If you want to sell Tongkat Ali or tours to Malaysia in China, would you have the brochure in Chinese or Malay?

      Delete
    3. 9:11

      For a start, don't be ignorant of each other cultures. Don't complain, compare and don't argue for the sake of argument. You will get your peace of mind.

      Delete
    4. saya rasa org melayu patut berenti memikirkan apa yg cina telah dan akan lakukan kepada bangsa melayu. Ini adalah masalah paling kritikal org melayu. Bercakap berkenaan perkara tersebut pada setiap masa tidak membawa apa apa kebaikan kepada bangsa melayu. Orang melayu harus lebih fokus dalam membanggunkan bangsa melayu supaya tidak dipandang sebelah mata oleh bangsa lain. Negara ini merdeka pada tahun 1957 dan sejak itu negara ini ditakbir urus oleh bangsa melayu. Orang orang melayu tidak pernah dan tidak akan dipimpin oleh bangsa asing terutamanya org cina. Akan tetapi bangsa melayu masih jauh ketinggalan dibelakang bangsa asing terutamanya org org cina. Adakah org melayu masih mahu menyalahkan org org cina diatas kegagalan kamu sendiri? Jika org melayu kuat dari segi ekonomi dan politik saya percaya bangsa melayu akan lebih dihormati. Sudah sampai masanya org org melayu berhenti menyalahkan bangsa lain diatas kegagalan membanggunkan bangsa sendiri. Adalah lebih elok dan mulia jika bangsa melayu memberi fokus dalam memperbaiki ekonomi, politik dan tidak berpecah belah. Dengan itu saya percaya bangsa melayu akan lebih dihormati. Berhentilah menyalahkan bangsa lain diatas kegagalan sendiri dan ingatlah bahawa sejak merdeka negara ini dan bangsa melayu tidak pernah dipimpin oleh Bangsa lain selain melayu dan anda masih terus jauh ketinggalan dibelakang bangsa bangsa lain dari segi ilmu, politik dan ekonomi.

      Delete
  18. Si kangjor dan biadap Duta China menghasut di Petaling Street rasa nya dah kena sembur dek Pemangku Menteri Luar Malaysia -

    Chinese envoy seeks to end diplomatic row
    The Star Online - ‎3 hours ago‎
    KUALA LUMPUR: China's Ambassador to Malaysia Dr Huang Huikang (pic) has reiterated that he never had the intention to interfere with Malaysia's domestic affairs, in a bid to stem a developing diplomatic row arising from his remarks made in Petaling Street ...

    Padan muka dia. Bagus lah rakyat Malaysia menjerit, meneriak, membantah dan mmembaling tahi kpd tingkah laku dia di media massa, blog dll.

    Rasa nya yang buat gitu hampir kesemua nya Melayu. Bedebah DAP dan yang seangkatan dengan nya tepuk tangan menyorak pelesit Duta itu. Chhehh.

    ReplyDelete
  19. sekolah satu aliran?

    Maybe the question that should be asked:

    kenapa makin ramai lari dari SJK ke SRJK ( Malays included)?

    Kenapa dulu ramai Non Malays in SJK ( dulu as in 2000 and before) but sekarang ratio Malays:Non Malays amat pathetic? ( sekolah anak2 saya, batch darjah satu, boleh kira dua tangan ja berapa anak2 NOn Malays)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada facts n figures x..or just main ckp je..

      Delete
    2. Orang Perlis.

      kenapa "makin ramai lari dari SJK ke SRJK":

      Selagi takda bukti yang sah (verifiable data e.g dari Kementerian Pelajaran) menujukkan ramai, di anggap sikit saja yang lari ke SRJK. Memang banyak propaganda di buat mereka penganut DAP mengatakan ramai.

      Bergaduh besar Presiden Dong Zong, administrator of Chinese schools, dengan pihak pihak yang nak gulingkan dia dari jawatan yang dia nak ppegang sampai mati nampak nya. Yap Tien Sin - dia gunakan 2 PhD tipu (DUA bukan satu), di beli melalui Internet, mana nak katakan sekolah di bawah pimpinan orang camtu bagus? Heboh kes PhD tipu dia di akhbar akhbar di masa himpunan penganut penganut sekolah Cina di Kajang lebih kurang masa Wan Jijah tanding PRK Kajang dulu.

      Demikian banyak hate propaganda dek ultra kiasu ungrateful ingrate DAP dan sekutu nya terhadap SK, bagi mendapatkan rammai hijrah ke SRJK, engan tujuan menguatkan desakan mereka supaya gomen akui UEC, sitifiket yang depa keluorkan
      contoh nya mengata - si Najib dah kasi "limited recognition", menyinga peminat peminat Sistem Sekolah Satu Aloran.

      Antara hate propaganda yang depa keluorkan:

      1. Guru guru SK depa kata di sana sini tak bagus pada umum nya

      2. SK ada usaha nak mengIslamkan murid murid bukan Melayu, sehingga baca do'a untuk mendapat keputusan baik bagi yang masuk periksa pun di kata usaha mengIslamkan

      3. Mengkorban lembu di sabelah sekolah di Hari Raya Haji di eksploitasi sebagai nak menghina murid murid Hindu

      4. Kantin di tutup untuk ubah suai di bulan puasa, kantin sementara "dekat bilik air" (bukan "tepi" bilik air) di Sg Buluh pun di kata menghina murid murid bukan Islam

      5. Apa saja yang boleh di ungkit menunjukkan SK tak bagus, di buat mereka. Emak bapak "swallow the propaganda hook, line and sinker"

      Malays running to SRJK? Ini ha nya segelintir saja. Ada Melayu yang dapat penyakit low self esteem berkenaan anak mereka, memikir ROTE system (menghafal, mengulang sebut ikut guru kata di kelas) boleh membikin anak mereka lebih pandai dari di SK.

      Ada yang menyesal - seorang emak hantar anak lelaki ke SK, anak pompuan ke SRJK. 2 tahun lalu anak lelaki dapat 5A masuk IPTA, anak pompuan tahun lalu dapat 3A, tak dapat masuk IPTA, dapat masuk ha nya universiti sengkek.

      Bagus apekebende nya SRJK?

      Delete
    3. Boss, baca betul2

      ada saya cakap SRJK pun bagus ( anak2 saya pun dalam SJK kan )?

      Sampai menuduh Melayu low self esteem pulak kalau hantar ke SRJK..suka hati depa la...yg saya kenai yg hantaq anak pi SRJK takdak masalah self esteem lah..


      facts & figures? oh itu saya takde la...BUT...this view is based on at least 5 schools yg dulu saya usha2 dulu sebelum nak decide nak hantar anak2 pergi sekolah mana....semua di kawasan Kuala Lumpur...

      Sekolah anak saya pun byk masalah..tapi kami mak bapak work together with the cikgu to make it better...

      pasaia apa saya cakap mcm nie?

      regardless whether SRJK or SK...the core system of our education tunggang terbalik...

      Muhyiddin ...apa dia buat yg significant? bagi Cikgu2 marah ada la... ( cuba tanya cikgu2 betui2)

      Satu aliran ka...beberapa aliran ka...AS LONG our education structure tak menentu....it wont make any difference....

      Hangpa nak cakap apa suka hati lah..but to me...SK...should be a separation of state and religion...malas nak cerita panjang2 lah apa jadik kat sekolah anak saya...

      kalau betui nak incorporate 100% Islamic method..masuk sekolah agama private..



      Delete
    4. X abis2 nk ngata melayu la..buruk tu la buruk ni la..cukup2 la..xde yg bgus lnsg...stop it la

      Delete
    5. Anno 16:31 - Senang kata, kenapa ibu bapa bukan melayu tak nak hantar anak mereka ke sekolah SK, sebab sistem edukasi kita tidak memisahkan agama dan edukasi. Kita nak sekolah sebagai sekolah, sesuatu tempat untuk belajar apa yang kita boleh nampak dan rasa, bukan sesuatu yang imaginasi.

      Mr Fakta

      Delete
    6. OP,

      Sapa kata low self esteem pun..suka hati depa la...kalo tak, tak pa, kali the shoe fits, wear it. Penting nya, tarak apa yang perlu di banggakan SRJK tuh. Bercanggah dengan Perkara 152 Perlembagaan berkenaan BM.

      oh your view was based on 5 schools yang hang tengok di kawasan Kuala Lumpur...KL memang le bangayk Cina, Mat.Cina memang banyka hantaq anak depa kat SRJKC sebab makan propaganda DAP.

      Bagui lah sekolah anak byk masalah tapi mak bapak work together with the cikgu to make it better...

      Tapi hang nuduh our education tunggang terbalik tarak kasi fakta menyokong tuduhan tuh. Aku tak caya lah. Ada kelemahan, tapi di mana mana pun, mana yang semua baik, Mat.

      Aiyyyo, hang tak nampak ke Muhyiddin buat suatu landmark decision mestikan Sejarah di sekolah sekolah. Tak lulus Sejarah, tak dapat SPM, mcm BM. Bikin anak anak DAP puak yang tak suka Sejarah dan tak hormatkan Perlembagaan terpaksa belajaq sejarah negara ini, tahukan peranan dan tempat depa di negara ini dlm sejarah negara ini. Betapa penting nya tuh. Klo hang tak nampak itu pun, nak kondem
      education system kita tonggang langgang, tak kena lah, Mat.

      Hang kena baca lebih hujah hujah utk Sistem Sekolah Satu Satu Aliran. Coba hang google "Satu Sekolah Untuk Semua", hang boleh baca bertan di sana. Blog tu dah tak aktif sebab Najib cakap politik aje pasai sistem itu, tapi banyak hujah di sana.

      Hang jangan malaih nak cakap le, Mat. Tak adil kalo hang tuduh tapi tak mau bincang. Kasi tau apa itu "separation of state and religion" dan sebut pasai apa hang mau begitu.

      Pasai sekolah agama private, bab lain, Mat.

      Wassalam. Peace.

      Delete
  20. aku tulis komen ko delete...aku reply komen org pun ko delete...why chicken out already izzit? or trying to kiss these yellow bastards ass

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko cakap yellow bastards, tentu le kena delete, Mat. Nyakit hati orang pasai sebut yellow tuh. Bunyi "antagonistic", racis le. Nyakitkan hati satu kaum, seditious le.

      Delete
  21. "Macam korang Melayu juga la, ada yang rasis, tapi kebanyakannya tak pun."

    Annie cakap dia orang cina lah.....

    ReplyDelete