Tuesday, 7 November 2017

Floods in Klang...praying it's not getting worse

Just received these from a friend in Klang,

Exit bukit raja dari highway nkve jalan tutup..
Depan jusco bukit raja jalan tutup..
Dari padang jawa jalan tutup..
Dari klang exit bukit raja (depan jusco) jalan tutup...
Semua dipenuhi air...
Tol rm1.00 jadi 1 lane..jem..jgn redah banjir...air paras peha..gunakan laluan lain..sekian..mohon sebarkan..

Sekolah Kebangsaan Batu Belah, Klang this morning.


Looks like the flood is going to be bad this monsoon season.

We already have a very bad one in Penang and at a lesser extent in Kedah and Perak.

Hopefully everyone will work together to face any eventuality.

Everyone better stop playing politics for now.

The most important thing now is the safety of the people.

All the blame game should stop.

That can wait for later.

Natural disasters are after all an act of God, okay.

Let's also pray that any potential floods in areas not yet affected will not be too serious.

20 comments:

  1. Annie,

    That part of Klang around Bukit Raja is highly developed and there are huge drainage channels around there.

    But from what I was told by my uncle who lives around there, those drainage channels have been known to almost overflow, so this suggest that the development has been impacting the ability of those channels to cope.

    Something tells me that our population growth and our infrastructure development have not been in sync.

    //Natural disasters are after all an act of God, okay.//

    Natural disasters may be acts of God but flooding in areas where there are high population densities is invariably man-made.

    Gladiator

    ReplyDelete
  2. Food for thought.............

    Fenomena Fujiwara punca banjir di Pulau Pinang

    KUALA LUMPUR: Fenomena Fujiwara iaitu dua taufan berbeza melanda kawasan berdekatan dikenal pasti sebagai punca hujan lebat berterusan yang mengakibatkan banjir di Pulau Pinang pada Sabtu lalu.

    Pakar Oceonagrafi Universiti Malaya, Profesor Datuk Dr Azizan Abu Samah berkata dua taufan tersebut adalah taufan Damrey yang melanda Vietnam dan taufan yang lebih kecil di Teluk Siam.

    “Taufan yang kecil ini yang menghasilkan angin kencang di Pulau Pinang pada Sabtu. Seperti yang boleh kita perhatikan dalam laman web cuaca dunia sepertinullschool.com, taufan kecil ini sudah pun beralih ke Teluk Siam semula selepas melalui Pulau Pinang. Malah ia sedang menguat,” katanya.

    Azizan berkata taufan Damrey kini sudah telah menghilang namun taufan kecil di Teluk Siam masih berada di sana pada kelajuan hampir 54 kilometer pada petang Selasa.

    Tambahnya di Sarawak juga, sebuah vorteks kecil dapat dilihat yang akan membawa hujan lebat di negeri itu.

    Jelasnya, kewujudan dua taufan pada masa yang sama ini menyebabkan fenomena cuaca yang dipanggil Fujiwara berlaku.

    “Ini sangat menarik buat pakar meteorologi kerana fenomena ini sangat jarang berlaku dan dapat dikesan.

    ReplyDelete
  3. Bn menang. .Perak berenang. .
    Aku pinjam kata2 najib je. .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib renang lautan wang, tapi Hadi dah cuti campak kafir. Ku ingat propoganda pas tewas bn.

      Delete
    2. Undilah Barisan Nasional
      Tetapi Lautan wang tidak boleh disentuh oleh orang felda melayu
      Saya boleh

      Jho Low

      Delete
  4. May I say it dis way. d disaster is not d act of god. its d act of nature. God creates nature n nature acts accordingly into it.

    Acts of god is anything beyond human control. But disaster like dis....we r designed to contradict it... human factors count.

    ReplyDelete
  5. Pn Ani, Lima minit sbelum ZH trima cal dari LGE, beliau telah terlebih dulu dpt cal dari Persatuan Pengusaha Nasi Kandar Pulau Pinang, merayu mohon bantuan transport untuk edar nasi dan lauk ke kedai masing masing.Jika tidak bangsa P.Pinang akan kebuloran. Kopipes dari jiran sebelah.

    ReplyDelete
  6. Annie, politik orang Melayu hanya akan berhenti sebaik sahaja dia masuk lubang kubur atau dia gila.

    Tetapi yang hidup akan manipulasinya.

    Pernah dengar tak orang gila atau orang mati menderma?

    Begitu juga dengan banjir besar atau kecil, depan media lain cakap, depan penyokong masing² lain cakap... Kalau berjumpa mereka boleh berpeluk mesra...

    Politik dibenarkan. Cara bodoh atau cara bijak..
    Yang cerdik, sambil menyelam minum air.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Derma mangsa banjir 2000 ke 500?
      Markup lebih lebih

      Delete
  7. Not all natural disasters is an act of God, some are man-made

    ReplyDelete
    Replies
    1. can man made nature?

      Delete
  8. The mosque bilal did a noble act in providing shelter to a group of people struggling for their lives in the raging floodwaters.

    However, the controversial preacher Zamihan Mat Zin, criticised the surau’s move, reportedly "...concluding that the Penang flood situation should not be categorised as an “emergency” in order to give shelter for non-Muslims..."

    The sad thing is that this his logic will find numerous supporters ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zamihan should be ignored. He doesn’t belong to multi racial multi religious Malaysia.

      Delete
    2. i think he just brags his own brawn. its not an islam word to start with. do islam give condition to help d needing? in fact a conditional help is not a help all together.

      Delete
  9. Cuba renongkan
    Agong/Raja/TYT=Melayu
    Perdana Menteri=Melayu
    Menteri Kabinet=Melayu
    Ketua Pengarah Kementerian=Melayu
    Ketua setiausaha Kementerian=Melayu
    Naib Chancellor IPTA=Melayu
    CEO GLC = Melayu
    IGP = Melayu
    CAF = Melayu
    Ketua Jabatan negeri2=Melayu
    Pengetua Sekolah = Melayu
    Penjawat awam = Melayu

    Mat Rempit = Melayu
    Penagih dadah = Melayu
    Buang Bayi = Melayu
    Penganggur = Melayu
    Yang miskin = Melayu
    Kena histeria = Melayu
    Ramai dapat BRIM = Melayu

    Persoalanya dimana silap nya??

    Adalah kerana orang Melayu rela atau tidak sedar bahawa mereka diperbodohkan dan ditipu olih UMNO selama ini??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu.....

      Delete
    2. Islam hanya pada luaran. Di msia org melayu islamnya superficial.

      Sembahyang tp berapa ramai yang menghayati maksud ?

      Pas is worst dgn ideology sempit membawa fitnah pada agama.

      Org kata pergi ke barat akan nampaklah islam. Tgh kebersihan saja. Padahal 1/3 iman.

      Kita gaduh pakai jubah bagai tp perwatakan x islamic. Senyum adalah sunnah tp depan counter muka monyok dan bermacam2 lah.

      Jadi pada saya itu silapnya. Hanya islam pada nama.

      Delete
  10. So much for not politicising a tragedy....

    ....Umno already has.

    "An Umno MP today claimed that the severe storm which hit Penang over the weekend causing floods and landslides may have been a form of karmic retribution due to bad things committed by certain people.

    Zahidi Zainul Abidin (BN-Padang Besar) said in his Dewan Rakyat speech, to debate the Supply Bill, that the public would end up suffering because of the misdeeds of such people.

    “In this debate, I would also like to express my grief for those living up north as they had to bear with the flooding for two to three days,” he said.

    “We must remember that the floods happened due to hill-cutting and poor development management in Penang. Do not forget.

    “Sometimes, when we do bad things, like insulting religions, causing a clash between religions and organising festivals that are not in accordance with other people’s religion and inciting anger, there would of course be karmic retribution and the people will suffer,” he said.

    Although he did not name the “festival”, Zahidi may have alluded to the Penang government’s decision to allow the annual Oktoberfest, the German festival which features different types of beer, to go on in the state last month."

    Trust Umgnok lah.

    Always Race & Religion.

    Always Corruption.

    Hypocrites.

    ReplyDelete
  11. Bila ada bencana, toksah kira politik, bangsa, ugama. Just bantu yang sepatutnya.

    Ini bencana berlaku sebab;

    1. memang becana biasa berlaku di mana-mana di dunia.
    2. kegagalan menguruskan sistem saliran dengan sempurna.
    3. pembangunan kawasan yang tidak terancang.
    4. kepadatan penduduk tinggi
    5. perubahan cuaca dunia

    Jadi apa heran ?

    1 aje nature. Yang lain buatan manusia. Tapi bila dah jadi tahap bencana alam, bantulah se-ikhlasnya. Jangan pulak jadi sampai tak mau mengaku keadaan sebenar. Jadi bantuan lambat sampai. Mangsa banjir sengsara.

    Ada menteri parti kerajaan ada sikap tak baik dan mengeluarkan kata-kata tak baik dalam isu banjir ni. Ada ramai.

    ReplyDelete
  12. ORANG pahang suka tukar nama jalan melayu kepada china. Tahniah orang pahang. Terutama orang pekan,pahang.

    Jalan qinzhou di pahang pekan suci murni
    Sokong najib sokong prof sokong saya
    Lalu tanah melayu digadai gadai

    Jho Low

    ReplyDelete