Monday 27 July 2015

How they confirmed that Muhyiddin is challenging Najib

I woke up just now and saw this in one of my Wassap chat groups,

TAN SRI MUHYIDDIN HARUS SIMPATI TERHADAP JENTERA PARTI, HENTI MENANGUK DI AIR YANG KERUH
Oleh Lokman Adam

Semenjak Anwar disumbatkan ke dalam penjara Disember lalu,  Tun Mahathir mula melancarkan serangan ke atas Dato' Sri Najib secara besar-besaran.  Sejak itulah tugas jentera BN dan kerajaan yang selama hari ini fokus pada usaha menjawab pembangkang, akhirnya lari fokus kepada menjawab dakwaan-dakwaan pembangkang yang diulang oleh Tun Mahathir.

Jika sebelum ini ianya lebih mudah untuk mematikan hujah dan fitnah pihak lawan, namun apabila hujah dan fitnah itu diulang oleh bekas Perdana Menteri yang pernah berkhidmat selama 22 tahun, sudah pastilah kerja menerang dan memberikan pencerahan kepada rakyat terhadap sesuatu isu menjadi lebih sukar, kecuali jika  seseorang itu sudahpun mengenali perangai Tun Mahathir.

Sebagai seorang yang berhubung dengan jentera BN setiap hari, saya secara peribadi menerima banyak kerluhan akar umbi tentang betapa sukarnya mereka hendak mempertahankan kerajaan, terutamanya dalam isu-isu yang rumit untuk difahami seperti 1MDB.  Namun,  apa jua cabaran yang dihadapi oleh jentera-jentera parti ini,  mereka tidak pernah berputus asa,  walaupun tidak dapat dinafikan ramai dikalangan kami syahid terutamanya mereka yang takut kedudukannya tergugat sekiranya  Dato' Sri Najib menerima nasib yang sama seperti Pak Lah.

Berkat usaha berterusan jentera-jentera ini,  kerumitan memperjelaskan isu 1MDB akhirnya dapat dipermudahkan dengan bantuan pemimpin, penulis, pereka grafik, blogger, facebookers, agensi kerajaan dan pelbagai pihak lain, termasuklah ahli biasa yang membantu menyebarkan apa yang kami sediakan.  Alhamdulillah, perkembangan mutaakhir berhubung pendedahan Xavier Andre Justo dan Lester Melanyi telah menyingkap satu persatu komplot mengubahsuai dokumen yang dicuri dari Petro Saudi.  Sedikit sebanyak,  kebenaran yang semakin tersingkap ini memulihkan kembali semangat jentera parti apabila pendedahan demi pendedahan memihak kepada kita.

Apa yang menyedihkan saya malam ini, apabila saya membaca, mendengar dan meneliti ucapan Tan Sri Mahyuddin Yassin di Cheras.  Berulang kali saya baca,  saya bagaikan tidak percaya seorang Timbalan Presiden UMNO boleh mengeluarkan kata-kata sedemikian rupa.

"Tan Sri Muhyiddin Yassin mengakui terpaksa membaca akhbar The Edge untuk mendapatkan maklumat mengenai syarikat bermasalah 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Timbalan perdana menteri turut mempersoalkan sumber mana lagi yang boleh rakyat percaya mengenai laporan 1MDB jika laporan The Edge tidak boleh dipercayai.

"Saya sendiri pun sukar nak faham mengenai 1MDB, sampai saya terpaksa baca dari The Edge .

"Orang cakap dekat saya laporan The Edge tidak betul, jadi bagitau saya apa yang betul?" - MInsider

Sedarkah Tan Sri bahawa akhbar The Edge ini baru sahaja mula digantung oleh Kementerian Dalam Negeri mulai hari ini?Berita ini sememangnya sudah lama dinantikan oleh penyokong kerajaan yang dahagakan ketegasan kerajaan terhadap pemfitnah yang cuba sabotaj ekonomi negara.  Pernah tidak Tan Sri terfikir kemana perginya maruah KDN apabila Timbalan Perdana Menteri sendiri mempertahankan akhbar yang baru digantung oleh mereka?  Pernahkah Tan Sri terfikir betapa sukarnya jentera-jentera ini hendak memberikan justifikasi terhadap tindakan kerajaan ini? Macamana Tan Sri tergamak mewawarkan seolah-olah ianya satu-satunya sumber berita yang boleh dipercayai? Apa sebenarnya yang Tan Sri fikirkan?

Sebagai seorang Timbalan Pengerusi Barisan Nasional,  Tan Srilah yang sepatutnya memimpin kami jentera Barisan Nasional dan kerajaan dalam medan perang.  Malangnya,  bukan sahaja Tan Sri tidak membantu kami dalam menerangkan isu ini, sebaliknya menambahkan beban kami pula untuk menjawab kepada rakyat apabila ayat-ayat Tan Sri digunakan oleh pihak pembangkang dan Pro Tun M untuk menyerang Kerajaan.  Sedarkah Tan Sri betapa hancurnya hati kami jentera parti bila Tan Sri buat begini?  Kalau Menteri-Menteri lain yang turut membaca bahan 1MDB yang diperolehi melalui Mesyuarat Kabinet boleh membantu untuk menjelaskan isu ini, kenapa  tidak Tan Sri?  Kalau jentera dan ahli parti yang tidak ada peluang dapat penjelasan melalui Mesyuarat Kabinet boleh mencari jawapan melalui internet, kenapa tidak Tan Sri.  Jika kami jentera kerajaan dan para blogger boleh berdialog dengan 1MDB untuk mendapat pencerahan, kenapa tidak Tan Sri?  Kenapa PM pula yang Tan Sri desak untuk menjawab tentang 1MDB?  Adakah beliau CEO baru 1MDB?

Cukup-cukuplah Tan Sri, hentikanlah usaha Tan Sri ini, tidak bolehkah Tan Sri bersabar.  Laporan Ketua Audit sudahpun siap, Laporan PAC pun tidak lama lagi siap.  Siasatan Petugas Khas SPRM, PDRM dan Bank Negara pun tidak lama lagi siap.  Apa tujuan Tan Sri memburukkan kembali isu 1MDB yang semakin nampak sinar kebenaran ini?  Adakah Tan Sri takut kebenaran akan muncul dan peluang Tan Sri untuk jadi Perdana Menteri akan hancur berkecai?  Saya minta maaf banyak-banyak Tan Sri, macam Tan Sri selalu cakap, UMNO perlu diremajakan.  Saya tak nampak proses peremajaan itu akan berlaku jika Presiden digulingkan dan digantikan dengan seorang Timbalan yang 6 tahun lebih tua dari Presiden sekarang.  Simpatilah pada jentera parti,  cukup-cukuplah menanguk di air yang keruh.

3.40am - 27/7/2015

I think this Lokman Adam who wrote the above is that special department JASA guy taken in by Puad Zarkashi to be his number one strategist.

He was attacking Muhyiddin because of this news as reported by Singapore's The Straits Times;


excerpts;

In his 70-minute speech, Muhyiddin admitted that he led a movement to urge Tun Abdullah Ahmad Badawi to resign as prime minister after the 2008 general election.
However, the situation now was different, as he felt that Umno was in a weak position and could not afford a leadership tussle.
Referring to his criticisms of 1MDB, which he made during a closed-door party session that was leaked,  Muhyiddin said he told the Prime Minister the same thing.
“I support the move to probe 1MDB but still some people think I want to somehow do in the Prime Minister.
“I have no malice, why should I, but I have to speak the truth and give my views and advice.”
The Deputy Prime Minister repeatedly reminded delegates that he was not against Mr Najib and that he was part of a team equally responsible to defend the government’s decisions and policies.

As per the report, I didn't see anything really spectacular about what Muhyiddin said.

He basically just repeating what he said previously such as the one not long ago in Janda Baik.

However, something must be really brewing now that  Lokman Adam had been instructed to write those bad stuff against Muhyiddin and made it viral like that.

It basically sorts of confirmed that Muhyiddin is really challenging Najib.

A bit stupid I think.

People who don't know or care about it now know and care to know what's happening.

Well, too bad.

Anyway, I choose to highlight the Singaporean newspaper's report because those by local news sources gave all sorts of conflicting angles of what Muhyiddin said last night at the Cheras Umno gathering.

The Malaysian Insiders:

The New Straits Times:
Muhyiddin advises Umno members to face reality

The Rakyat Post:
Settle 1MDB issues quickly before they become a burden to Umno

The Star;
Should be the PM to tell truth on 1MDB

Astro Awani;
Muhyiddin Yassin worried about UMNO's chances at next GE

25 comments:


  1. This the closest advisor to the President(?) adinda Ms Annie
    and he repeats the same blank comments:
    ""Saya sendiri pun sukar nak faham mengenai 1MDB. "

    Yes, tough for UMNO with leaders who just talk and talk.


    Haji M Zin
    Alor Gajah DPH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haji Zin, indeed these tough shit types have no qualms about attacking the Tabung Haji with their 1MalaysiaDecimationBomb

      Delete
    2. Tn Hj, ade ke leaders di dalam Umno ni ? Dah tak ada rasa nya. Yang dipimpin Tuanku Abdul Rahman ramai le...hihihihi

      Delete
    3. Hj M Zin. This Lokman fella is a full time 'cari makan' politician. What we can expect from this type of ppl. Nowadays no more sort of perjuangan tulin. All about cari makan.go to hell what the feeling of rakyat .

      Delete
  2. Annie Siapa Lokman ni... Klu dah selalu berpolitik di tepi longkang bersama puak pembangkang itulah kerjanya..Tiada salahnya kenyataan TSMY tu... Biasalah kalau politikus dipungut di tepi longkang terpaksalah balas jasa tangan yang memungutkan dengan mulut longkang mereka..... Takut lepas ni tak bole cari makan nak boncitkan perut tu... coverup selagi bolehlah ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lokman ni dulu orang gah Pemuda UMNO pusat...lepas tu bila nak bertanding untuk MT tak lepas jadi terpaksa melukut di tepi gantang. Sebab kesian sangat dia dilantik jadi ahli "Panel Pemikir" JASA yang diketuai oleh seorang has-been Puad Zarkashi.

      Sekian sahaja ceritera kali ini.

      Delete
  3. Bangkai gajah dah tak boleh ditutup Lokman ooi... Sedar-sedarlah sikit. Suruhlah your boss jawab dengan terang soalan-soalan Tun M. Suruhlah your boss nafi yang duit RM2.6b masuk his personal account. Suruhlah dia saman orang kata Rosmah ada dapat deposit RM2m. Suruhlah your boss amik cuti tanpa gaji sementara badan kerajaan investigate all the allegations (to clear his name?) kalau dia berani.

    Lepas semua soalan dah terjawab, and Najib is found totally not guilty (Mr Clean).. then barulah boleh kutuk orang yg bertanyakan soalan2 tu.. dan dakwa orang yang sebarkan fitnah.

    ReplyDelete
  4. saya ingat itu lokman adam pernah jilat sama bang non. sekarang tukar posisi, jilat pemimpin umno pulak. bila baca dia punya komen, itu yang buat orang lari daripada umno kerana tak tahu nak menghormati orang tua. cara pembangkang adalah tidak menghormati dan merosakkan hubungan. saya ingat ini lokman adalah trojan horse pkr. pemimpin umno sangat suka orang yang menjilat mereka dan bukannya orang yang menegur. perpatah dah kata, kalu menegur itu sayang, kalu tak tegur tandanya biar rosak la

    ReplyDelete
  5. Ini Encik Lokman agak fasih dalam ilmu bahas tapi malangnya hujjah itu tercemar dengan unsur2 sofistik - tata-susilanya yang tidak menepati hukum akal yang berlogik.

    Pandai cakap tuan dapat cari makan, tapi akal bijak enggan melabur diri.

    ReplyDelete
  6. Cakap saja, nothing will happen la. Rakyat akan terus di tipu.

    ReplyDelete
  7. Tengok video ucapan TSMY je annie.

    ReplyDelete

  8. If Mahyudin did really challenging Najib ,that will a breath of hope for a better outcome .
    We have been wearing the same cloth for to long, without washing ,and it's does turn smelly .

    ReplyDelete
  9. Lokman adam is toast....felt sad that the real message of tsmy was massage in such a way to create a war between 2 top men.

    Lokman adam can kiss the ass if umno n bn losses the general election or has he prepared to jump ship again????

    Please clarify mr lokman adam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Are u sure BN and umno will lose in the GE 14. I don't think so.with pakatan in disarray

      Delete
    2. Then it will be two parties in disarray .... and we are left to choose between the less worse and the more worse:

      What a pitiful sham for Malaysia!

      Delete
    3. Becoz everyone of us Malaysian want to a politicion so tht what we focus day n nite. Yeah the gov d pr nothin much diff hunger for power n drag all malaysian with their stupid game

      Delete
    4. 1627 hang 1 lg mangkuk...reti basa ingeris ka dak? Cuba baca balik no....

      Delete
  10. Lokman..simpati parti? Rakyat ada ko simpati? Nenek ko!

    ReplyDelete
  11. Sapa Lokman? LockedMind? Ha..ha..

    ReplyDelete
  12. Lokman Adam adalah Pariah Politik yg hidupnya sentiasa bercakap merapu. Jika bangkai politik seperti lokman ni boleh di kedudukan dalam umno ini dengan sendirinya menggambarkan bahawa umno itu dipenuhi dengan org2 yg tiada kaliber. Ini boleh dilihat dari penulisan beliau. Dia sendiri tidak tahu dimana TS Muhyiddin memberi ucapan. Ucapan itu diberikan semasa beliau merasmikan mesyuarat umno bahagian cheras yg diadakan di Time Square dan bukan di cheras seperti yg dikatan oleh lokman bangkai. Lokman ni sebelumnya adalah penjilat tegar anwar ibrahim al juburi. Beliau menghina umno sehinanya tetapi apabila tidak boleh cari makan dengan PKR beliau cuba menjadi pariah politik dalam umno pulak. Org mcm lokman nor adam ni haruslah diletak bersama sama anjing anjing kurap yg berkeliaran mencari makan dilingkang longkang yg dipenuhi najis. Sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. Not surprising if Lokman used to work for 40mm Rear Admirer. Lokman fires his condemnation cannons just like al-Juburi - facts are ignored and information is twisted to suit their agenda.

      Delete
  13. Somebody (or everybody) is playing tai chi!

    Would it be too much to say that the DPM has been sleeping on the job?

    He shouldn't have board the ship before it left port!

    Collective responsibility being shredded into pieces!

    ReplyDelete
  14. Siapa lokman ni ? Thinker terbaru ke ? Kalau bos dia fuad zarkashi tak payah buang masa la dengar apa dia cakap. Cuba la sulam apa cakap Muhyidin. Ada lah gaya pemimpin sikit. Ada nasihat, ada teguran, ada pandangan, sedikit penjelasan, ada itu sikit ini sikit. Ikhlas bunyi nya.
    Muslihat tak ada pulak nampak nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang Din naik angin itu hari sebab dia dah tahu nama dia taada dalam senarai baru.

      Delete
  15. I concur with concerns showed by TSMY. During my hari raya return to the malay heartland, I hardly heard any support for Najib and UMNO, even from die-hard UMNO followers.

    What they were saying was that the ketua bahagian have been been handed a handsome amount of money to agree to the postponement of UMNO election by 18 months. Don't know whether it is true or not but this further reduced their respect and confidence on UMNO to below zero.

    The one thing that may make UMNO respectable again, that it to remove Najib, thus Kak Ros too, may never take place. I don't see any way back for UMNO from this debacle. The way is now open for PAS to make major gain come next GE. The prayer of Malaysian people to a leadership with amanah may be granted by Allah.

    ReplyDelete