Thursday, 18 June 2015

Idea of secession must be stopped

This is not a very good development,

On Instagram, younger Johor prince talks about secession

After media reports, Johor prince's secession post now off Instagram

I guess the young prince must had been a little bit too upset by the spat between his elder brother and Tourism Minister DS Nazri Aziz that he entertained the idea of Johor getting out of Malaysia.

But still, I don't think it's a spur of the moment episode.

Tunku Idris Sultan Ibrahim must have done some research to present such a case on why Johor could actually secede from the federation.

Actually, I was drawn to carefully read those stories about the prince because just the other day I was told by some old friends from Johor that there has been a quiet campaign to persuade  Johoreans to consider the possibility of their state separating from the rest of Malaysia.

When I was first told about it, I dismissed it as just a work of pranksters.

My friends were however persistent about it, saying that it was a systematic campaign with even some sorts of "visits" being organized to promote the idea of Johor being an independent country.


Among the arguments put forward include Johor being capable of self-governance and economically self-sustaining with help of Singapore.

In term of security, it was claimed that Johor may get the assistance of friendly countries from other parts of the world.

It was said that Johor could exist as a sovereign country similar to Brunei.

Being a Johorean myself, I actual found the idea to be quite cool except that it's a treasonous thought for a Malaysian to have.

And that bit about being like Brunei doesn't appeal to me too. I prefer Johor being like Singapore with handsome Lee Hsien Loong as prime minister.

Anyway, I guess Tunku Idris must probably had heard of the same thing and blurted it out in Instagram when he got upset that his elder brother was "threatened" to be "whacked" by Nazri, a federal minister.

I don't think he was really serious about it.

In fact, I believe this case of Tunku Idris writing about Johor getting out of Malaysia is the same as when some of my friends from Sabah and Sarawak talked about their state doing the same thing.

Actually, I even have friends from Kelantan who wished for their state to be on its own.

Nonetheless, since Tunku Idris is a prince, I think he should be more careful about what he posts in cyberspace.

People may simply believe that he really meant for Johor to break off from Malaysia.

You never know what crazy people may do when they were inspired by such things.

The authorities should also look into this matter seriously.

We can't let people going around promoting the break up of our beloved country.

Also, PM DS Najib Razak should be firm on this and send a clear message that the government is not tolerating the idea of secession among the states.

Note: Please be careful when commenting so as not to be seditious.

61 comments:

  1. Selamat menyambut Ramadan al Mubarak kepada semua. Selamat berpuasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. To RAMADAN

      O moon-faced Beloved,
      the month of Ramadan has arrived
      Cover the table and
      open the path of praise.

      O fickle busybody,
      it’s time to change your ways.
      Can you see the one who’s selling the halvah (turkish sweet)
      how long to wait the halvah you desire?

      Just a glimpse of the halvah-maker
      has made you so sweet that even honey sighs,
      “I’ll put myself beneath your feet, like soil;
      I’ll worship at your shrine.”

      Like a chick fretting within the egg
      with all your eating and choking.
      Break out of your shell that your wings may grow.
      And let yourself fly.

      The lips of the Master are parched
      from calling out to the Beloved.
      But the sound of your call resounds
      through the horn of your empty belly.

      Let nothing be inside of you.
      Be empty: offer your lips to the reed.
      When like a reed you flutter in His breath,
      then sweetness you will taste.

      Sweetness is hidden in the Breath
      that fills the reed.
      Be like Mary – who by that sweet Breath
      a child blossomed within her.

      – Jalaluddin Rumi

      Delete
    2. Allah's Pharmacy

      https://www.youtube.com/watch?v=Y5hXVhZg-Qo

      Delete
    3. If Sultan of Johor declared independent all Johorean will support Tuanku. Johor don't need Kuala Lumpur agreement to be independent, only Sultan decree is require. Look at Singapore, their economy are better off after independent.

      Delete
  2. Idea pengasingan ini bukan baru bagi Johorian kerana ia pernah diperkatakan secara agak meluas terutama di waktu perdana Permahkotaan Sultan Johor baru-baru ini. Ia dikuatkan lagi dengan satu kebetulan setiap daerah mempunyai lagu dan bendera sendiri.

    Untuk mencontohi Brunei dan Singapura, Johor mungkin sudah ada asas untuk layak tetapi dari segi realiti ia sukar dilaksanakan walaupun bukan mustahil terutama dalam keadaan UMNO goyah.

    Ertinya UMNO perlu kuat dan untuk menjadi kuat dan salah satunya, resepi yang paling serasi untuk mana-mana Chef ialah Najib mesti undur supaya masakan akan dapat rasa baru, aroma baru dan integriti baru...

    Jika masakan di alter, ubahsuai... rasa "geli" itu masih ujud dan tidak menyelerakan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. UMNO goyah? Mana ko tau mamat. Jangan ikut kabar kabar angin. Kalau ko nak tau UMNO lingkup ke tak tunggu perhimpunan Agung UMNO. Ini la otak pembangkang. Dia tulis apa yang dia harapkan padahal itu belum terjadi. Bangang

      Delete
    2. Nak tau goyang ke tak simple je...baru2 ni si penipu ada bg kata 2 kpd kabinet dapurnya. Skrg bg kata 2 juga kpd smua ahli umno la!!! Siapkan borang penamatan ahli d smua caeangan dan bahagian...

      Kat situ umno blh tau prg suka tau tak umno ni lagi..

      Sedara...ahli akar umbi umno memang banyak dah meluat dgn umno...nak bukti? Siapkan aja borang tu dan declare kata dua tu dalam tv/radio/suratkhabar...

      Jgn bongkak!!! X smua org kampung umno blh tipu lagi. Kmi anak2 org kampung akan pasti balik utk ubah pikiran ibu bapa dan sedara kami!

      Delete
    3. 10:40 aku rasa ko ni la species mangkuk tak bertelor...bodoh sombong...

      Apa yg ada kat pau pondan lagi? Yg ada balaci2 bodoh x bertelor sibuk crita benda2 x relevan. Ko ingat org yg dtg pau tu ke yg bg umno mng? Kmi ahli akar umbi yg nyokong mereka dlu...tu pasal mereka disana.

      Bila dasarnya da rosak..sikit hari lagi tumbanglah yg di atas....

      Delete
    4. Saya pun kata UMNO sudah go yah.

      Delete
    5. (1) "Idea pengasingan ini bukan baru bagi Johorian kerana ia pernah diperkatakan secara agak meluas terutama di waktu perdana Permahkotaan Sultan Johor baru-baru ini."

      Pwincess: That's treason. Go and read the Perlembagaan Persekutuan. Any idea of secession is treason to the Yang di-Pertuan Agong and the country. Anyone filed a police report yet?

      (2) "Ia dikuatkan lagi dengan satu kebetulan setiap daerah mempunyai lagu dan bendera sendiri."

      Pwincess: So what? In Malaysia, even government departments, badan berkanun, universities and tadika pun ada bendera dan lagu sendiri, does that mean they have the basis to secede from Malaysia? Any idea of secession is treason to the Yang di-Pertuan Agong and the country. Anyone filed a police report yet?

      (3) "Untuk mencontohi Brunei dan Singapura, Johor mungkin sudah ada asas untuk layak tetapi dari segi realiti ia sukar dilaksanakan walaupun bukan mustahil "

      Pwincess: Apa asas untuk Johor layak? Oh, sebab setiap daerah ada bendera dan lagu sendiri? Banyak cantik punya hujah. Ianya memang mustahil sebab melanggar Perlembagaan Persekutuan. Tiada negeri boleh keluar dari Persekutuan tak kira berapa banyak lagu atau bendera diorang ada. Itu bukan asas untuk jadi sebuah negara lah bodoh. Nak contohi Singapura dan Brunei, please lah wake up to the reality. Boleh ke Johor berdiri dengan sendiri lebih-lebih lagi dari segi ekonomi? Wilayah Iskandar tu pun inisiatif Kerajaan Pusat. Tak payah banyak cakap lah, selagi berduyun-duyun rakyat Johor cari rezeki di Singapura tak perlu nak cakap tentang asas kenegaraan dan kemandirian Johor di luar Persekutuan Malaysia. Scotland pun voted to stay within the United Kingdom dalam referendum yang lalu, padahal diorang lagi kaya dari Johor. Nanti nak bagi anak makan apa? Makan bendera? Any idea of secession is treason to the Yang di-Pertuan Agong and the country. Anyone filed a police report yet?

      (4) "Ertinya UMNO perlu kuat dan untuk menjadi kuat dan salah satunya, resepi yang paling serasi untuk mana-mana Chef ialah Najib mesti undur supaya masakan akan dapat rasa baru, aroma baru dan integriti baru..."

      Pwincess: Pulak? Tubuhkan sajalah parti baru untuk "Bangsa Johor" beria sangat cakap ada asas konon. Tengok boleh lawan tak dengan Lim Kit Siang dan cuba tanya ex-MB Johor apa jadi.

      Kepada sesiapa yang berkenaan, sila pastikan sel-sel otak anda berhubung.

      Love,
      Pwincess.

      Delete
    6. Anon 10:40 .. kenapa UMNO Selangor bersungguh merayu Azmin jangan bubarkan DUN (?) Sepatutnya masa ini lah UMNO tunjukkan mereka kuat dan apa yang dijangkakan Mahathir adalah salah.

      Anon 12:23 .. Apa yang dikatakan (1) "Idea pengasingan ini bukan baru bagi Johorian kerana ia pernah diperkatakan secara agak meluas terutama di waktu perdana Permahkotaan Sultan Johor baru-baru ini." itu realitinya - pergilah buat repot polis dan tangkaplah mereka, who is "mereka" (?)
      Bila bercakap bukan sekadar ikut sel otak bersambung tetapi ikut keadaan semasa supaya otak terima kenyataan bukan syok sendiri.

      Apa asas yang layak (?) Kau dah kahwin belum.. kalau cukup asas kahwinlah...yang kau bodoh piang sangat nak fikir tu kenapa...ulat dalam batu pun boleh hidup.

      Dan tentu sekali awak bukan orang Johor, mak bapak pun bukan asal Tanah Melayu - sama specis Lim Kit Siang - itu boleh faham dewa awak.

      Delete
    7. KD...jangan marah dia woo...dia ni SUNDALO KJ...walaupun dia kata terserah pd atlit tpi dia blh tukar statement bila2 mcm aritu...siap lambung2 lgi si penipu pastu komen hentam penipu...macam cicak besar tu...Sat g dia repot kat KJ abis atlit negara disuruh main bola pakai kain pelikat kang..yg nak terjun renang kena pakai purdah tutup muka lagi...

      Delete
    8. To Pakcik Kluangman,

      (1)"itu realitinya - pergilah buat repot polis dan tangkaplah mereka, who is "mereka" (?)"

      Pwincess: Pakcik ni Bahasa Melayu dulu dapat berapa? Saya merujuk kepada sebarang cadangan untuk keluarkan mana-mana negeri dari Persekutuan Malaysia. Dalam kes ini, Johor especially lepas posting terbaru. Apa motif buat posting macam tu? Dan kalau rasa betul sangat posting tu, dan ada asas untuk berbuat demikian, kenapa rasa terpanggil untuk turunkan semula? Pakcik cakap idea itu dan sebagainya adalah realiti tempatan, jika ianya realiti dan sentimen tempatan, pertahankan lah posting tu. Buat apa pulak saya nak buang masa buat laporan polis, sebab saya juga percaya kepada "a future that every person has a right to voice their opinions" kan? Kalau DS Nazri yang cakap atau post macam tu, baru kita buat laporan polis kan pakcik?

      (2)"Bila bercakap bukan sekadar ikut sel otak bersambung tetapi ikut keadaan semasa supaya otak terima kenyataan bukan syok sendiri."

      Pwincess: Saya dah tanya tadi kan? Realitinya apa? Kalau sentimen dan idea tersebut kuat sangat berpaksikan kepada realiti tempatan dan bukan syok sendiri macam saya, sila lah teruskan, saya nak tengok apa kesudahannya. Tapi ini separuh jalan je dah padam? Realiti apa ya?

      (3) "Apa asas yang layak (?) Kau dah kahwin belum.. kalau cukup asas kahwinlah...yang kau bodoh piang sangat nak fikir tu kenapa...ulat dalam batu pun boleh hidup."

      Pwincess: Pakcik, yang pertama bila kita menulis sesuatu ayat yang berbentuk soalan, kita tidak perlu letak parentheses untuk simbol "?" tu tau, saya harap orang bodoh piang macam saya dapat ajar pakcik tentang perkara asas dalam penulisan ya. Kedua, saya mempersoalkan hujah dangkal pakcik tentang asas-asas penubuhan sebuah negara yang boleh berdiri dengan sendiri. Pakcik cuma tulis idea pengasingan dikuatkan dengan setiap daerah ada lagu dan bendera sendiri, itu kononnya asas atau realiti di Johor. Lepas tu pakcik bagi contoh Singapura dan Brunei. Pakcik tahu tak, di Brunei tu bukan daerah-daerah sahaja ada bendera, Pengiran-pengiran bergelar pun ada bendera peribadi pakcik oii, tapi tiada lah pula mereka nak jadi negara sendiri. Apa kena-mengena status perkahwinan saya dengan hujah saya? Kalau ikut logik pakcik, cukup asas boleh kahwin, cukup bendera dan lagu boleh keluar, saya cadangkan pakcik yang cukup asas dah berkahwin pun boleh isytihar diri dan keluarga pakcik sebagai sebuah negara berdaulat. Boleh buat lagu dan bendera sendiri juga. Biarlah orang bodoh piang macam saya kekal sebagai warga Persekutuan Malaysia, bersama-sama dengan ulat-ulat dalam batu.

      (4)"Dan tentu sekali awak bukan orang Johor, mak bapak pun bukan asal Tanah Melayu - sama specis Lim Kit Siang - itu boleh faham dewa awak."

      Pwincess: ALHAMDULILLAH saya bukan orang Johor dan saya percaya tidak semua orang Johor macam pakcik kot, itupun kalau pakcik tu betul-betul orang Johor. Saya orang Malaysia. Mak ayah saya orang melayu, melayu tulen dan saya tiada keturunan darah orang putih pun, so pakcik tak payah lah nak tuduh saya bukan asal Tanah Melayu. Lim Kit Siang bukan dewa saya tapi saya harap pakcik faham yang Lim Kit Siang mungkin "dewa" bagi orang Gelang Patah, sebab tu mereka pilih Kit Siang yang bukan orang Johor berbanding TS Ghani Othman untuk jadi wakil mereka ke Dewan Rakyat kan? Mungkin pakcik patut faham sentimen dan realiti di Gelang Patah juga, Gelang Patah tu di Johor kan pakcik? By the way pakcik, ejaan yang betul ialah "species" dalam BI dan "spesies" dalam BM, kalau tak percaya sila tanya ulat dalam batu.

      Lain kali kalau tak boleh berhujah dengan baik, pakcik jangan nak jadi samseng tulis yang bukan-bukan dan persoalkan jatidiri saya sebagai orang Melayu di Malaysia. Saya tiada sikap asabiyyah ya.

      "Bersekutu Bertambah Mutu",
      Pwincess.

      Delete
    9. Kahkahkahkahkah satu lagi jawapan yg terbaikkk dari pwincess kepada si tolol kluangman. Aku cadangkan supaya kluangman start makan neurogain utk pemulihan otak beliau yg semakin mengecut kahkahkahkah. Baru kau rasa kluangman, lain kali kalau diri tu bodoh dan tongong duduk diam diam jangan bercakap. Buat malu anak bini saja.

      Delete
    10. The rakyat must decide ,just not the fancy of some leaders .

      Delete
  3. Lee Hsien Loong so handsome meh?

    http://www.tremeritus.com/2015/06/15/s%E2%80%99poreans-lost-hundreds-of-billions-%E2%80%93-hdb-cpf-etc/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Annie is still a college girl men wise

      Delete
  4. Mana boleh .......Kamu Semua Fixed Deposit UMNO!!

    ReplyDelete
  5. sebenarnya najib dah mulakan dengan menawarkan autonomi kepada sarawak secara terbuka baru baru ini bagi mendapatkan sokongan rakyat sarawak. akibatnya ialah apa yang menghalang negeri negeri lain mendesak perkara yang sama.

    usabukata

    ReplyDelete
    Replies
    1. usabukata? are you a muar high school alumni?

      Delete
    2. "akibatnya ialah apa yang menghalang negeri negeri lain mendesak perkara yang sama"

      Hak negeri-negeri lain adalah tidak sama dengan Sabah dan Sarawak. Kalau macam tu, kenapa kita dah hampir 60 tahun merdeka tetapi tiada negeri lain berani minta hak kawal imigresen seperti Sabah dan Sarawak? Contohnya, orang Pahang nak masuk Johor kena pakai passport. Sebab tiada hak kan? Penawaran autonomi kepada Sabah dan Sarawak tu pun dari aspek apa?

      Love,
      Pwincess.

      Delete
  6. Semua perkara ini akan berlaku sekiranya Malaysia memiliki pemimpin tak berguna macam Najib yang hanya mencari popular tapi tak ada kaliber. hai mampos malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana kau tau. Yang kau sedap2 duduk dalam aman taip mende sampah tu kau tak hargai bersyukurnya tinggal di Malaysia. Vodoh

      Delete
    2. Aman apanya ada org2 macam anon 10:42 yg duk maki sana sini macam sekor anjing samseng yg baru2 ni kena tiaw seluruh malaysia

      Delete
    3. Saya setuju Najib memang tak ada kaliber tetapi dia tak sedar.

      Delete
    4. Najib should go. That much I agree.

      Delete
    5. Hahahahahah, habis tu yang lain2 tu pandai sangat lah? Gian nak keluar dari Persekutuan Malaysia tu idea cendekiawan alam semesta lah ya? Hahahahahahha, pukul dulang paku serpih.

      Love,
      Pwincess.

      Delete

    6. Alaa ,, kucing mengandung pun M Najib juga, Sdr Pwincess
      atau samseng DS Nazri padahal kerenah kumpula lain(?)

      Bapa borek
      Anak rintek
      Cucu gian nak kena suntik

      ( atau lain, di bontot )

      NB. Publicity yes, can in-sya-Allah be good vs bad & ugly.

      Haji M Zin
      Alor Gajah DPH

      Delete
  7. Is that your pic in praying garb on the right hand side? You look godly and spiritual.

    ReplyDelete
  8. "Also, PM DS Najib Razak should be firm on this and send a clear massage ...." You expect him to be firm Annie? But I believe he can send clear massage, your wish on this one is very likely be granted. But please be careful with your wishes Annie, we have too many massage parlors all over the country already. Are you sure in this holy month you want him to give us a clear massage? You must be joking, right? well, may be you just kidding.
    Ahjib the Liar will not be able to be firm, he is already past it, his pahlawan hormone dropped to a level which is too low for him to be firm.
    I believe a shit about Ahjib anymore.
    Annie, sorry about my poor English here. I like your pic there. Is that you?
    I hope you write less or rather no more about him, enough of him la. He is not that handsome after all, the Singapore PM is way too handsome to be compared with him. Why don't you write more about handsome men, pleeeaaaaseeee!

    ReplyDelete
  9. No lah. Cakap -cakap je. Scotland dengan kempen yang bersungguh - sungguh pun gagal. Catalonia, Basque semua gagal. And they have much bigger reasons than Sarawak, Sabah, Johor, Kelantan etc.

    We need each other la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Correct, we need each other. Bersekutu Bertambah Mutu. Tapi ada sesetengah orang rasa tempat dia super special.

      Secondly, I don't think it's just "cakap-cakap je". This is serious as it's a slippery slope. Such an idea of secession should not be entertained nor tolerated, especially in this social media era where everyone seems to believe that it is within their rights to offend. Orang awam boleh jadi confuse especially kalau diorang pun species yang sekolah pun tak habis, tak faham sejarah. Lain kali kalau takde benda sesuai nak post online, jangan post apa2. Ini contoh yang tak baik kepada orang awam, sebab tu no longer available online kan?

      Love,
      Pwincess.

      Delete
    2. Hanya Bangsa Johor yang faham isu ini. Yang lain pandai komen saja.

      Delete
    3. Orang Kluang,

      "Bangsa Johor" faham isu apa sebenarnya?

      "Bersekutu Bertambah Mutu",
      Pwincess

      Delete
  10. Malaysia dah jadi Gila hahahaha..... Perdana menteri gila, anak raja gila, menteri gila. Semua yg gila ni melayu kahkahkahkah woi melayu apa nak jadi dengan bangsa kamu semua ni???? Sudah sudah la tu jadi bodoh! Sekarang ni ada bangsa johor pulak. Kahkahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ada bangsa Johor. Kalau tidak tahu janganlah tunjuk kebodohan bangsa anda.

      Delete
    2. Woi bodoh, sekarang ni tak terpakai lagi bangsa johor or bangsa pahang or bangsa apa apa mengikut negeri lagi. Semua dah bersatu sebagai Malaysia.

      Delete

  11. Silakan, awak nak masuk sangat Republic of Sing-hor (?)

    .. No seriously, DS Mohd Najib will leave it totally to DYMM Sultan Johors wisdom and Majlis Raja2 first.

    Daulat Tuanku !


    Haji M Zin
    Alor Gajah DPH


    ReplyDelete
    Replies
    1. Singapore pun siapa bagi percuma pada Cina? Stesen keretapi dan tanah Johor di Singapore siapa yang lelong?

      Delete
    2. orang kluang, apa kata kau bgtau siapa yg lelong stesen keretapi dan tanah johor di singapore???? Jgn nak sedap mulut saja

      Delete
    3. besi railway tu siapa yang lelong? cer cerita sikit

      Delete
    4. To Orang Kluang,

      (1)"Singapore pun siapa bagi percuma pada Cina?"

      Pwincess: Siapa bagi Singapore percuma pada cina? Awak ni bukan setakat bodoh, tapi racist juga kan? Dulu, pulau tu memang sebahagian dari negeri Johor, tapi British dapat guna tipu muslihat sebab ada orang di Johor yang berebut takhta negeri. Bukan saya memandai cakap, tapi ini ada dalam buku teks Sejarah yang digunakan di sekolah ya. Bila dah dikawal British, bermula la sejarah pulau tu sebagai Straits Settlements dan sebagainya, maka terlepas la dari kawalan orang Melayu yang sentiasa menang sorak tapi pulau tergadai. Oh by the way, kita hilang Pulau Batu Putih kepada Singapura pun, sebab pihak Singapura antara lain gunakan satu surat rasmi sebagai menyokong hujah mereka semasa perbicaraan di the Hague. Ya, tidak lain tidak bukan, surat tersebut ditulis oleh seorang pegawai "Bangsa Johor" yang bijak tulis surat tanpa usul periksa. Maka terlepas lagi satu pulau kepada cina kan?

      (2) "Stesen keretapi dan tanah Johor di Singapore siapa yang lelong?"

      Pwincess: Bila masa pula negeri Johor ada hak ke atas stesen Tanjung Pagar dan tanah di Singapura? Itu milik Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) bukan Johor. Kalau rasa kedua-duanya hak mutlak Johor, apasal hari tu awak diam je? Pergi la ikut JMF atau JDT rampas semula stesen dan tanah tu. Jangan lupa ambil sekali Pulau Batu Putih tu juga.

      "Bersekutu Bertambah Mutu",
      Pwincess.

      Delete
    5. Well done pwincess! Mamat orang kluang ni memang tahap bahalol yg tak boleh diselamatkan. Otak dia dah penuh dgn taik

      Delete
    6. Wei orang kluang, kau ni teramat bodoh dan bahalol la. Mcm ni punya manusia pun ada ke?????? Thumbs up for pwincess!!!

      Delete
    7. Pee Ween Arses,

      We lost Pulau Batu Putih not because Singapore revealed such so called letter. We lost Pulau Batu Putih because the AG and his lorry load of dumbos produced some photo shopped maps from the Internet ( courtesy of a sea farer) to lay claim of the disputed outpost.Rice Yatim came back and told us Malaysians that it was a win-win solution. You can google to get more details (183 pages of the findings and decision did not mention about the existence of your so called letter)
      It was the late Sultan Iskandar who revealed the loss of the letter and vowed to get possession of it come what may to get back the disputed outpost.

      Delete
    8. To Anon 18 June 2015 at 21:44,

      Continuing from above,

      3)"183 pages of the findings and decision did not mention about the existence of your so called letter"

      Pwincess: Hahahahaha, did the judgement document also specifically mentioned about the photos by "AG and his lorry load of dumbos"? None right? You claimed that the letter did not exist, and yet the Singapore team presented that letter to ICJ. Malaysian team searched throughout the world's archives and libraries for this copy of the letter but could not find it, thanks to the excellent record-keeping practice of the johor civil service. On page 106 of Tan Sri Kadir's book, it was revealed that the then Acting State Secretary of johor in a letter dated 21 September 1953 (Ref SSJ.1120/53/6) wrote, what I think was a stupid, hasty reply to Singapore, that "..on the question of the status of Pedra Branca Rock some 40 miles from Singapore and to inform you that the Johore Government DOES NOT CLAIM ownership of Pedra Branca". There you have it, stupid written reply from johor. If the International Court did not mention anything about this particular letter presented by Singapore, the judges may have been swayed by it especially when Singapore has continuously perform à titre de souverain duties based on that letter including flying their flag, patrolling the areas and imposing naval blockade to fishermen from johor. In fact, the Federal Government were not even aware of that stupid letter from johor until it was bit late which is why Malaysian "load of dumbos" as you called them, reasoned that the letter did not specifically mean cession of the pulau, even though the Acting State Secretary of johor wrote it in such casually stupid way. So, yes the letter existed. Are you trying to insinuate that Singapore also lied using their own "lorry load of dumbos". This is Singapore ok, they "screwed" johor many times over and they know they can do it again.

      I also think that we ought to learn from this stupid mistake and in that book, Tan Sri Abdul Kadir wrote among others:

      On page 107: "johor officials at that time simply lacked knowledge or consciousness about sovereign rights or geostrategic interests" and on page 116 "the 1953 letter from Johor to Singapore constituted a piece of international business that Johor had NO COMPETENCE to conduct"

      (4)"It was the late Sultan Iskandar who revealed the loss of the letter and vowed to get possession of it come what may to get back the disputed outpost."

      Pwincess: Yeah ok, johor WROTE the letter and johor also LOST the letter, since it was written by a johor official, an Acting State Secretary at that. Thank you very much.

      The capitalisations above are my own.

      By the way, Tan Sri Abdul Kadir Mohamad is the former Secretary General and former Ambassador-at-Large at the Malaysian Ministry of Foreign Affairs. He is also former Agent of Malaysia at the ICJ in the Hague. I strongly believe that the Tan Sri is not one of the "lorry load of dumbos", in fact none of the Malaysian team were "dumbos".

      Get back to me when you've done enough reading on this matter. If there are not enough schools in johor, there are plenty of good ones here in KL. Ask Pakcik Kluangman or Orang Kluang to take you. Continue on reading before calling other people bad names.

      "Bersekutu Bertambah Mutu",
      Pwincess.



      Delete
    9. Hah, sorry Kak Annie, Pwincess need to post this again, as the earlier part of my rebuttal to that anon is missing!

      To Anon 18 June 2015 at 21:44,

      (1)"We lost Pulau Batu Putih not because Singapore revealed such so called letter. We lost Pulau Batu Putih because the AG and his lorry load of dumbos produced some photo shopped maps from the Internet"

      Pwincess: "Lorry load of dumbos"? Well, do you have a shred of evidence to support that allegation that the pictures presented were the main cause we lost the pulau? It was not specifically mentioned in the judgement papers too right? Fitnah tu dosa tau. In Tan Sri Abdul Kadir Mohamad's recent book entitled "Malaysia-Singapore Fifty Years of Contentions 1965-2015", the author revealed about this so-called photo. The photo was presented by the Malaysian Team to ICJ and Singapore made a big fuss about it, raised objections to the photo because the photo showed johor coast in the background rather close behind Pulau Batu Puteh. Tan Sri Abdul Kadir further wrote that "However, the photograph had no bearing whatsoever on the outcome of the case and the Judgement of the Court MADE NO MENTION of IT". There you go, such a photo you've claimed cost us the pulau was not the real cause as explained by one of our top diplomat.

      (2)"Rice Yatim came back and told us Malaysians that it was a win-win solution."

      Pwincess: Well, obsviously he would say that. We lost the pulau partly because of the incompetence of one johor civil servant, we lost Pulau Batu Puteh but we got one rock and another rock is to be determined later. What else would a minister say, he's a Malay gentleman enough not to say nasty things or pointing fingers. Orang jual tanah pada orang asing pun boleh claim win-win solution kan?

      The capitalisations above are my own.

      "Bersekutu Bertambah Mutu",
      Pwincess.

      Delete
    10. well done!

      Delete
    11. Ooh, Pwincess - syabas!

      So, is it your contention that Singapore "screwed" Johor many times over?

      It takes at least 2 parties to participate in a "screwing" process. Let's call them the "screwer" and the "screwee".

      If Johor was being "screwed" in the aforementioned "screwee" role, then there must have been a lot of "dumbos" who allowed it to happen. Not once, but multiple times, as you have written.

      Now, whose fault is that?

      Why aren't your best diplomatic brains out there front and centre in such negotiations? Are you sending kids out to do a man's job, kids who may not be au fait with the complexities of international negotiations?

      As a side issue, does this reflect on Malaysia's negotiating capabilities at the TPP discussions?

      But as an observer of developments in Johor, I have detected mixed feelings of admiration, envy and resentment for what Singapore has achieved post-1965. No "dumbos" there, for sure.

      In fact, we should maybe thank Singapore for providing jobs for thousands of Johoreans whose increased purchasing power (courtesy of the strong Singapore Dollar) is driving the consumption component of Johor's economy.

      A fact which the VVIPs in Johor have noted and commented upon.

      Toodles, ma cherie.

      Pwince

      Delete
  12. This is the problem when everyone wants to talk but factually deficient thus end up giving opinion in a vacuum without justifiable basis and only simplified logic.

    Too much perception play that everyone - public, politicians and writers including bloggers - are no more sensible but emotional. They refuse to accept facts and explanation and submit to popular demand.

    This country is ripe for a revolution and civil war. Time for brawn to be deciding factor since brain has cease to function properly.

    ReplyDelete
  13. Annie, dari dulu sampai sekarang yg suka dok buat masalah ni adalah kerabat johor. Disebabkan mereka lah raja raja negeri lain terpaksa menerima akibat. Kuasa mereka dihadkan. Nasib baik mahathir buat mcm tu kalau tidak rakyat akan tolak raja raja yg zalim ni. Kalau ada 10 mcm Prebet Adam Jaafar baru padan muka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju, mujur Tun Dr. Mahathir bertindak demi kepentingan dan kebajikan rakyat.

      "Bersekutu Bertambah Mutu",
      Pwincess.

      P.S. Sorry Kak Annie, it's like I'm commenting everywhere in your latest post. Tak boleh tahan la Kak Annie, I love 1 Malaysia.

      Delete
  14. Sejarah Tanah Melayu.
    Raja-raja Melayu kini jika disusur galur bukanlah dari darah raja-raja yang sebenar. Apakah perjanjian antara British dan raja-raja yang mereka naikkan itu? Adakah khazanah emas yang dirampas dari raja-raja Melayu sebenar yang berdaulat mesti disimpan di Kota London sebagai balasan mereka membantu?
    British telah melantik seorang Melayu dpd Riau (keturnan Daeng) sebagai Temenggung di Johor Baru dgn membelakangkan Sultan Johor yg asal dan sebenar yang bertakhta di Muar. Anakanda beliau telah dilantik oleh British sebagai Temenggung dan kemudian sebagai Maharaja Abu Bakar yang memerintah Johor. Kemudian beliau ditabalkan oleh British sebagai Sultan Johor yang baru. Sultan Johor yang sebenar disisihkan. British telah memberi gelaran Tengku kpd Sultan dan seluruh kerabat johor. Pendekar Sibongkok Teluk Dangga memimpin orang Melayu menentang rampasan kuasa ini. Kemudian pendekar ini dapat dibunuh.

    ReplyDelete
  15. Menyelinap darah aku dengar sesama bangsa ku yang lemah dan jauh ketinggalan dari segi ekonomi dan pelajaran (kecuali bidang keagamaan) mahu berpecah-belah untuk buat 'Negara Sendiri'.

    Jika di beri pilihan, Melayu di Selatan Siam dan Selatan Mindanao pun mahu bergabung dengan Malaysia. Tapi 'orang Johor' masih tebal semangat kedaerahan sehingga mahu memerintah sendiri.

    Inilah akibatnya bila kita mempunyai pemimpin yang lemah dan tidak tegas.

    ReplyDelete
  16. Saya orang JB,

    Banyak yang kata orang Johor yang paham.

    Saya tidak sokong langsung Johor keluar Malaysia.

    Apa sebenarnya hasil negeri Johor.?

    Kalau Scotland ada minyak banyak pun rakyatnya tidak mahu keluar, apa hal pula dengan Johor.

    Negara Brunei pun banyak minyak, negara kaya.

    Negara Singapore pun Lee Kuan Yew menangis masa Tunku pisahkan Singapore dengan Malaysia.. Bukan Singapore yang hendak keluar.

    Gunakan akal dengan betul bukan dengan perasaan.

    Dari realitinya memang tak akan terjadi jadi tak payahlah bahas panjang-panjang.

    ReplyDelete
  17. Keturunan temenggong kalau nak keluar dengan segala hormat dipersilakan keluar tetapi tidak negeri Johor. Negeri tercintai ini bukan kepunyaan keluarga kamu. Ini adalah negeri yg dipunyai oleh kami rakyat jelata. Harap maklum.

    ReplyDelete
  18. Tunku. Apabila Menteri Pelancongan, Datuk Seri Nazri Aziz mengingatkan Duli Yang Amat Mulia Tunku mengenai kedudukan Raja-Raja Melayu yang tidak sepatutnya campur dalam hal politik, Tunku menulis satu mesej panjang lebar kepada Rakyat Malaysia.

    Pandangan Nazri “Raja-raja dan keluarga diraja ini berada di atas undang-undang. Kalau dia (Tunku Ismail) mahu menjadi ahli politik, jadi dia perlu beritahu. Kemudian kita boleh menjawab balik,” sangatlah tepat dengan tradisi pentadbiran demokrasi raja berpelembagaan di Negara ini.

    Tunku juga dengan penuh bangga mengisytiharkan Bangsa Johor, satu akronim yang sangat tidak masuk akal dan berunsur membentuk satu Negara dalam Negara. Tunku memang mempunyai pandangan-pendangan kontroversi dan “hollier than thou” yang menarik ratusan ribu penyokong fanatik di media sosial.

    Itu hak Tunkulah untuk mencari populariti secara demikian biarpun tidak lagi menghormati kerabat di raja yang lebih tua. Namun apabila Tunku menyindir Perdana Menteri dengan menulis “bagaimana boleh diadakan suatu dialog bertajuk ‘Nothing2Hide’ dengan mengetengahkan seorang yang ingin menyembunyikan segala-galanya” ia sudah melebihi sempadan sepatutnya.

    Perdana Menteri dan Polis mempunyai pertimbangan yang sewajarnya sama ada beliau perlu hadir atau tidak ke sesuatu program. Ia bukan hak tunku pun untuk menghina kepimpinan rakyat.

    Memang Nazri menjawab kasar kepada Tunku. Ia sesuatu yang tidak sepatutnya dilakukan seperti mana tidak sewajarnya Tunku menulis sedemikian mengenai Perdana Menteri. Dalam menjawab Nazri, Tunku menyatakan pandangan tersebut hanya menyuarakan pandangan rakyat.

    Memang betul ada rakyat berpandangan sedemikian. Ada juga rakyat berpandangan dua pemimpin Melayu tidak sepatutnya hadir bergaduh dalam majlis terbuka sedemikian.

    Namun, Tunku sebagai pemimpin besar Melayu di Johor seharusnya tahu adab, kesopanan dan kesusilaan antara pemimpin Melayu. Jika Perdana Menteri tidak berpuas hati dengan perilaku Sultan dan kerabat, beliau ada Menteri Besar menyampaikan ketidakpuasan hati tersebut secara senyap dan tertib.

    Bukankah Perdana Menteri sepatutnya mendapat layanan yang sama daripada institusi Di Raja? Apabila adab dan kesopanan ini sudah dilanggar, akan ada yang melanggar kembali biar pun tanpa restu Perdana Menteri.

    Tunku murka, terasa hati dan mula mengatur sokongan apabila ditegur oleh Nazri. Sebaliknya Perdana Menteri terpaksa mendiamkan diri dan merasai kesedihan sahaja apabila ada anak raja seperti Tunku menghina beliau kerana tidak mahu mengeruhkan hubungan dengan Istana.

    Budaya apa yang hendak diterapkan? Ampun Tunku beribu ampun, Benar sekali Menteri bukan tuhan dari syurga yang tidak boleh ditegur. Demikian juga Tunku pun bukanlah nabi yang maksum.

    Namun jika semua perkara hendak diperkatakan kepada umum sudah tentu institusi kesultanan Johor sendiri belum kekal seperti hari ini. Hakikatnya, kerana taatnya UMNO kepada raja, banyak perkara dipendam dan didiamkan begitu sahaja, biarpun rakyat di bawah dan menteri-menteri Besar tahu apa yang berlaku.

    Tidak salah Tunku memberi pandangan mengenai pentadbiran, namun menuduh Perdana Menteri mempunyai sesuatu yang hendak disembunyikan, ia bukan lagi pandangan pentadbiran tapi campur tangan politik.

    Ini merupakan satu penghinaan kepada institusi Perdana Menteri sendiri. Jika Tunku tidak mahu dihina janganlah menghina rakyat biasa. Perdana Menteri hanya rakyat biasa yang tentu sukar menjawab balik sindiran dan hinaan Tunku. Ingatlah kembali perjanjian Sang Sapurba dan Demang Lebar Daun.

    Sudah dua kali ia dilanggar mengakibatkan dua kali perubahan Perlembagaan Malaysia bagi mendefiniskan semula hubungan raja-raja Melayu dan Rakyat. Jawapan biadap Nazri Aziz hanya bermula apabila Tunku sendiri melanggar persetujuan Demang Lebar Daun Dan Sang Sapurba.

    Tunku sebagai waris kesultanan Melayu Johor belajarlah adab susila bangsa Melayu. Jangan rendahkan darjat Tunku dan Institusi Kesultanan dengan kenyataan-kenyataan di luar sempadan aura kesultanan.

    Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik harap diampun.

    Rakyat Marhaen Amin Bin Yatim

    ReplyDelete
  19. http://malaysiacrisis.blogspot.com/2014/02/raja-samseng.html?m=1

    ReplyDelete
  20. Bagus, masing2 bagi pendapat dan juga mana yg tak setuju, mana yg setuju, pandangan semua harus dihormati.. tapi macamana pun keadaan semasa tetap begitu,..tak lama lagi, mana yg lahir luar dari johor kena buat kad pengenalan lain,selain dari kad i.c. sekarang tu.. dan kemudian rakyat johor semua juga kena ada tanda pengenalan johor..ni bukan main2 lagi..benda dah berjalan, harap2 apa juga kesannya, semua dah bersedia ye!!!

    ReplyDelete