Sunday, 5 October 2014

Aidil Adha blues

Today is Hari Raya Aidil Adha.

So, as customs dictate, I am wishing all Muslims, Selamat Hari Raya Korban.

May you all be blessed by Allah.

Hmmm... I do however wonder if that's the right way to do it.

Did Prophet Mohamad and his friends back then greeted each other the same way on such occasions?

You see, as I had previously wrote, my religious knowledge is rather limited.

I am actually ignorant about a lot of things related to my religion.

I also don't really ask questions when told to perform my religious obligations.

Instead, I just do so because I was told they were the right thing to do during religious classes which I attended when I was young.

Well, not all though.

For instance, I don't wear a tudung and I don't do a few other things which I find too difficult to follow.

They told me I am going to burn in hell because of it.

Allah going to burn me in hell because I don't cover my head? Why la?

I always have that question in my heart whenever someone told me I better wear a tudung.

But I rather not say it.

It will lead to an argument which I rather not have.

You can't win an argument with someone who believes that God is on her side.

I normally will just smile and say InsyaAllah, I will soon wear a tudung.

But seriously, when Prophet Mohamad spread the teachings of Islam, did he meant for all women to ultimately dress up like this?



I can't comprehend it but as they said, Islam is about submission. So, I just follow whatever they say....whenever I can.

I rather not ask too many questions.

Just do what I can and try my best to be as good as I can.

That's how it is for me.

Anyway, I am now somewhere in the East Coast for the celebrations.

The traffic coming here was terrible, though.

The authorities really need to stop all those heavy vehicles from choking up the roads during celebration seasons.

I spend two hours stuck in traffic at Genting Sempah  because a trailer, most likely overweight, hogged one of the lane going uphill at 20km per hour.

Okay, the lady of the house is in the kitchen. She is cooking something very nice.

I can smell the fragrance of the lontong daun pisang from this room.

I better go now and help her with the cooking.

You all have a nice long weekend ya.

56 comments:

  1. Dalam Islam lebih banyak balasan baik dan ganjaran syurga daripada hukuman dan neraka.
    Untuk mendapat pasangan hidup yang baik, diberkati dan diredhai (tidak semestinya anak sultan, jutawan, bmw, rumah agam) diri sendiri juga harus berada dalam aras yang sama.
    Yang mencintai Rasullullah tidak ada persaolan selepasnya kerana sesuatu itu diluar pencapaian fikiran kita.

    Sebagai contoh: Semasa kita kecil, ada larangan ibubapa terhadap sesuatu yang kita tidak setuju, tidak mengerti tetapi sebagai anak,yang baik kita patuhi, sekarang baru,kita sedar kenapa larangan itu dan sudah tentu ada kebaikannya, mencegah lebih baik dari merawat.

    Apatah lagi jika itu permintaan Rasullullah kepada umatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Yang mencintai Rasullullah tidak ada persaolan selepasnya kerana sesuatu itu diluar pencapaian fikiran kita."
      This is the usual line used by the ustazah whenever she can't answer my questions. It's awkward. That's why I rather not ask questions.

      Delete
    2. Annie - you should continue to ask questions about Islam, but ask them from the right persons. It's true that some ostazs and ostazahs merely are merely parroting what they learned from others. But some do use their own brains and logic to explain religious issues. Find these kinds of ppl if you wish to seek some answers about Islam.

      Delete
    3. Life's Unanswered Questions:

      http://www.youtube.com/watch?v=WaZFomkTkts

      Bismillahir Rahmanir Rahim

      Knowledge of Islam is threefold: Tauhid, Fiqh, Tasawwuf.
      Ignoring any one of these is to handicap one's religion.

      Delete
    4. Annie, Allah ask us to use akal : Surah 39:18 "They are the ones who examine all words, then follow the best. These are the ones whom Allah has guided; these are the ones who posses intelligence"

      Delete
    5. Annie, read this : http://www.moroccoworldnews.com/2012/06/45564/hijab-is-not-an-islamic-duty-scholar/

      Delete
    6. I like the comment by Anonymous5 October 2014 11:11 -

      "some do use their own brains and logic to explain religious issues. Find these kinds of ppl if you wish to seek some answers about Islam."

      Delete
  2. Selamat hari raya to you too annie..religious obligation is just purely ritual in it's core nature...despite whatever the ostad adn ostzah say..like you're a good human if you do this..if you pray etc..you're not if you don't...it's in the tradition..they even to certain extend separate the term human from muslim as if a muslim is an improve version of humanity. that how far thier indoctrination goes.

    all the ritual we know such as prayer, fasting, etc is rooting from various middle eastern pre islamic believes..some taken from jews, christian, persian and some pagan arab ritual..it's just nowadays the detail of the ritual is change to fit the newly born religion of islam.

    like you i go to religious classes infect religious school..after finishing it..there is so much thing playing in my mind..the teaching i receive is purely lack thinking just too much memorizing..like a parrot...so me being a curious person my self challenge my past teaching from my upbringing came to conclude..that..islam as we know today are just a political movement masquerading under the veil of spiritual guidance..even worse it's dominate by misogynistic men..so don't worry just focus on goodness in your heart, mind and body that's the key to a perfect soul or spirit.

    ReplyDelete
  3. Tentang suruhan menutup aurat memang jelas terdapat dalam Al Quran. Baca Surah Al Ahzab ayat 59.

    Hai Nabi katakan kepada isteri isterimu, anak anak perempuanmu dan isteri isteri orang mu'min: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak diganggu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

    Perintah berjilbab arahan terus dari Allah swt kepada Nabi Muhammad swt. Sebab sebab arahan pemakaiannya ada disebut dalam ayat yang sama.
    .
    Bagi kita untuk memahaminya dengan mudah, bandingkan makanan yang terdedah dengan makanan yang ditutup dengan tudung saji, umpamanya. Makanan mana yang akan kita pilih untuk dimakan?

    Semua perintah Allah swt sama ada berbentuk suruhan atau larangan ada factor sebab dan akibat yang boleh diterima akal manusia.

    Belajarlah ilmu agama Islam dengan mereka yang pakar tetapi tidak mempelajarinya secara tradisi. Mereka yang belajar secara tradisi anda akan dapat jawapan seperti yang biasa diperolehi!

    Telah ada huraian bukti sainstifik mengenai manfaat semua perlakuan pergerakan dalam solat. Begitu juga keabaikan solat berjemaah. Ini antara contohnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aurat maknanya secara literal adalah keaiban atau kemaluan...jadi memanglah perlu ditutup kemaluan tu...dlm ayat tu ianya di tulis jalalabihinna..makna bukan jilbab mengikut pemahaman org melayu..tapi maknanya ialah pakaian secara umum...jalabi bermaksud pakaian hinna maknanya mereka...ia tidak kata jilbab atau tudung menutup rupa atau rambut.

      jadi annie tak tahulah kalau you pernah tak tutup kemaluan bile berpakaian..melainkan anda fikir rambut perempuan sama taraf dgn kemaluan..kalau begitu yg bermasalah adalah kepala otak anda.

      lagi satu kenapa nak buat persamaan dgn makanan?..kenapa perlu taraf perempuan disamakn dgn makanan?..

      Delete
    2. Anon 15:45

      Saya ambil terjemahan itu dari Al Quran bukan mengikut ayat ayat yang saya cipta. Dari cara jawapan, anda tidak memahaminya. Pergi cari guru belajar agama sampai khatam.

      Baca semula terjemahan di atas. Perkataan ialah 'jilbabnya' bukan
      'jalalabihinna'.

      Saya yakin anda orang yang sempurna akal fikiran. Cuma anda terdiri dari golongan yang suka mempersenda sendakan ayat ayat Al Quran.

      Kalau kita tidak mahu mengikut suruhan agama itu hak persendirian. Kubur masing masing kan. Tapi jangan MEMPERSENDA SENDAKAN ayat ayat suci Al Quran dan mentafsirkannya sesuka hati!

      '.......anda fikir rambut perempuan sama taraf dgn kemaluan.... '

      Dari pemahaman saya terhadap komen anda, anda menganggap kemaluan sebagai sesuatu yang rendah taraf.

      Sebenarnya otak anda yang bermasalah dan bersamaan dengan taraf otak makluk Allah yang paling rendah !

      Tahukah anda semua anggota tubuh manusia yang dicipta oleh Allah swt mempunyai fungsi tertentu, agung dan mulia?

      Kalau anda mengatakan kemaluan itu hina bererti anda megaku proses bermula terciptanya anda dan tempat lahir anda adalah dari tempat yang hina!

      Hanya Nabi Adam as, Hawa dan Nabi Isa dicipta Allah tidak seperti makhluk yang lain.

      Sebenarnya saya lebih merasa kasihan daripada benci terhadap makhluk Allah seperti anda.

      Oleh yang demikian, kalau anda lelaki carilah isteri dari kalangan wanita yang tiada berkemaluan yang berambut. Kalau anda seorang perempuan tanpa kemaluan berambut, saya harap ada lelaki yang mahu memperisterikan anda.

      Satu lagi komenlucu anda. Bila saya menyamakan taraf perempuan dengan makanan? Saya hanya membuat analogy tentang makanan. Makanan manakah yang kita pilih, makanan yang terdedah atau yang ditutup. Itu sahaja. Tidak kan perkara yang mudah pun tidak boleh difahami!

      Delete
    3. pertama tiada siapa yg mempersendakan ayat Allah tapi aku bagi engkau terjemahan secara literal surah dlm bahasa arab ke bahasa melayu..yg engkau rujuk tu terjemahan bahasa melayu saja..itu yg bermasalah bile terjemahan tidak membawa maksud sebenar isi ayat tu..sebaiknya memahami surah dlm bahasa asalnya.

      kedua..pointnye aurah dlm bahasa arab kalau dicari maksudnya dlm bahasa melayu maknanya kemaluan, keaiban atau sesuatu yg membawa malu atau aib..pergi cari kamus arab-melayu..atau kau tanya pak arab sendiri..sebab engkau berckp pasal tutup aurah bukan..kalau tak setuju bagi tahu apa makna aurah bagi engkau?...

      ketiga analogy hanyalah figure of speech yg maknanya tetap mewakili sesuatu mesej yg benar..jadi apa sebenarnya mesej yg kau cuba sampaikan?..kau berckp tentang mesej tutup aurah setelah tu petik surah al azhab ayat 59 yg engkau sendiri tak berapa nak faham dan kemudian kaitankan dgn memilih makanan yg terdedah atau terbuka dgn yg tidak..budak tak habis sekolah pun boleh agak analogy engkau tu utk membanding2x kan 2 pihak yg bertudung dgn tidak..memandangkan kau berckp soal jilbab dlm pemahaman budak melayu sekrg sebagai tudung tutup kepala..aku tiada maslah dgn sesiapa yg nak pakai tudung tapi jgn buat2x cerita macm yg tutup rambut itu lebih bermoral atau lebih baik dri yg tunjuk rambut...seolah2x itulah penanda aras hebatnay iman atau moral orang itu..jangan buat tak faham pulak ye..engkau yg membuat perbandingan tu..bagi aku rambut perempuan bukan aurah..pemahaman ni berakar umbi dr budaya badwi saja....ada faham.

      dan aku quote ayat engkau yg power ni
      "Kalau anda mengatakan kemaluan itu hina bererti anda megaku proses bermula terciptanya anda dan tempat lahir anda adalah dari tempat yang hina! "

      yg tulis komen tu engkau aku tak komen tentang soal hina..tapi bila org berckp soal aurah tapi tak faham maksud dia lepas tu berckp psl menutupnya kemudian pusing cerita tentang hinanaye..ish kau faham tak aurah ni ape?

      sekali lagi maksudnya kemaluan..bukan setakat merujuk anatomi tubuh tetapi sesuatu yg memalukan itu ..bila istilah aurah/kemaluan digunakan utk merujuk pada bahagian tubuh yg digalakkan utk ditutup..cthnya alat pembiakan kita ye tentulah perlu ditutup...tapi apabila org membuat hukum rambut perempuan pun aurah/kemaluan..itu apa maknya bukankah menyama tarafkan rambut diatas kepala perempuan dgn kemaluan atau alat pembiakan manusia..faham tak

      guna otak engkau tu..sayang je Allah dah bagi tapi tak digunakan.

      Delete
    4. Saya sokong pendapat Anonymous5 October 2014 21:01, menentang
      Anon 15:45.

      Delete
    5. Anon 6 okt 2014 0214...kau pun same takde otak..anon 21.01 komen bende yg takde kaitan pun dgn isu yg dibangkitkan oleh anon 15.45..komen dia pun mcm hilang arah je..dia tak faham pun makna aurah tu..lepas tu tutup malu soal menghina anggota tubuh..ish nampak sgt tak boleh jawap..sekrg org dah tahu aurah maknaynya sesuatu yg memalukan..malu atau kemaluan.

      Delete
    6. Anon 00:57,

      Baca semula komen awal saya (12:08) tidak ada pun perkataan 'bertudung kepala ' terdapat dalam komen itu. Sungguhpun begitu saya tidak menafikan 'menghulurkan jilbabnya' pada saya termasuk menutup kepala atau bertudung.

      Ini kerana di dalam solat, aurat wanita ialah seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan.

      Sedangkan ketika bersolat menghadap Allah swt kita dituntut pemakaian seperti di atas, inikah pula ketika bergaul sesama manusia yang pelbagai jenis, baik, jahat, sombong dsb.

      Dalam Islam terdapat banyak mazhab yang mengikut ajaran imam mereka. Itu sebab kalau kita menuaikan haji, kita akan lihat bermacam macam jenis manusia. Kalau wanita wanita dari Asia Selatan pakaian mereka semasa bersolat samalah dengan pakaian harian mereka.

      Terdapat banyak tafsiran agama terutama dalam aspek cabang cabang agama. Selalu juga terdapat perbezaan antara satu dengan lain. Tapi cuma satu yang diterima Allah.

      Moga moga amalan kita pengikut Sunnah Wal Jamaah yang diterima Allah. Cara pemakaian wanita ahli ahli Sunnah Wal Jamaah adalah seperti yang kebanyakan kita lakukan!

      Anon 00:57,

      Adakah anda pakar agama yang mempunyai autoriti dalam hal hal memperkatakan hokum hakam agama? Atau adakah anda termasuk golongan seperti yang dikatakan oleh Anon 15:02 ' .... There will come people who will try to wiggle their way out of a hukum with human logic. Allah's logic is all that counts...'

      Baca juga peristiwa Israk dan Mikraj Nabi Muhammad saw. Dalam perjalanan baginda ke langit, baginda telah diberi gambaran seksa wanita yang tidak mentup aurat. Adakah ini juga anda anggap sebagai cerita cerita dongeng karangan Pak Pak Arab zaman dahulu kala?


      Cara anda berkomen juga seolah olah anda pakar bahasa Melayu dan Arab. Kalau begitu baguslah! Saya hanyalah umat Islam biasa yang berusaha sesungguhnya melaksanakan segala suruhanNYA dan meninggalkan larangangNYA!

      Tidak pernah saya menilai manusia hanya setakat penampilan luarannya. Kalau mereka menutup aurat mengikut yang dikehendaki agama Islam tetapi melakukan maksiat, maksiat maksiat yang dilakukan tetap berdosa tapi dia terlepas dosa tidak menutup aurat!

      Begitu juga ramai di antara rakan saya telah membuat pelbagai kebajikan dan kebaikan tetapi masih belum menutup aurut seperti yang sepatutnya. Kebajikan kebajikan yang dilakukan tetap diberi ganjaran pahala oleh Allah swt. Tetapi dosa dia tidak menutup aurat tetap tidak akan terhapus dengan kebajikan kebajikan yang mereka lakukan!

      Salahkan analogy yang saya buat mengenai makanan. Sudah tentu makanan yang ditutup dengan tudung saji jadi pilihan daripada makanan yang terdedah. Kalau anda hendak mentafsirkan sebagai perbandingan antara yang menutup aurat dengan yang tidak, Terserah! Ini negara demokrasi!

      Sekali lagi saya ingin tegaskan SEMUA anggota badan kita dari hujung rambut sampai ke hujung kaki sama tarafnya! Bayangkan kalau ada anggota yang ditarik semua oleh Allah. Tidak kah huru hara jadinya hidup kita!

      Mungkin anda merasakan pendapat anda paling benar. TERSERAH ! Saya cuma berdoa semoga ada pihak yang berpengetahuan dan ada 'kuasa' untuk memperjelaskan lagi aurat wanita dalam Islam!

      Saya minta kalau boleh bila memberi komen, gunalah bahasa yang baik dan bersopan. Bahasa itu menunjukkan bangsa kan?

      Delete
    7. itulah masalah apabila dikatakan aurat itu seluruh badan wanita...seluruh anggota badan wanita itu memalukan...sampai ada yg kata suara perempuan pun aurat..kenapa sampai mcm tu sekali...kenapa perlu dimalukan...siapa yg malu dgn wanita ni?...ni adalah antara permasalahan utama mentaliti umat islam..kalau dicabar pendpt ini akan berlakulah kafir mengkafir...bro atau sis atau ape saja...aku tak percaya cerita israk mikraj...macam mana skrg...adakah kau nak akfirkan aku..aku tahu jawapannya..persoalan solat yg boleh ditawar menawar pulak dgn tuhan...itu rekaan semata2x spt kebykan hadis..hadis pulk hanya mula di tulis 200 tahun selepas nabi wafat.

      aku pasti byklah kata aku ni anti hadis..lantaklah..aku elihat semula amlan islam itu dr apa yg di fahmkn sebagai solat dll..cukuplah engkau adalh produk indoktrinasi agamawan..tentang autoriti?..kenapa perlu ada autoriti..sekiranya seseorg itu cukup sifat akil baligh lelaki dan perempuan..silalah baca quran..tiada yg rahsia atau pelik didlmnya..semua masuk akal..jkalau anda mengunakan akal.

      Delete
    8. ''......aku tak percaya cerita israk mikraj...macam mana skrg...adakah kau nak kafirkan aku

      Seperti yang saya katakan dari awal lagi, anda hendak percaya atau tidak ... TERSERAH!

      Siapa saya untuk menjatuhkan hokum kafir terhadap anda! Hanya Allah swt berkuasa untuk menentukan status kafir atau tidak sesaorang itu!

      Peristiwa Israk dan Mikraj benar berlaku. Nabi Muhamad saw dibawa dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang berlaku pada waktu malam. Dari situ baginda dibawa ke langit mengadap Allah swt.

      Gambaran peristiwa wanita diseksa akibat tidak mentup aurat dilihat baginda dalam perjalanan ini. Begitu juga hokum wajib menunaikan solat berlaku semasa Israk dan Mikraj!

      Memang mustahil untuk membuktikan peristiwa Israj dan Mikraj dengan akal manusia yang tidak sampai 10% hijabnya dibuka oleh Allah swt.

      Seperti juga dengan enam rukun IMAN yang wajib kita imani. Kita percaya kerana keimanan kita kepada Allah swt! Banyak suruhan dan larangan Allah swt boleh difikrkan factor sebab dan akibatnya, tetapi tidak dengan Rukun Iman!

      Anda hendak percaya atau menolaknya, TERPULANGLAH Tidak ada sesiapa yang mampu memaksa anda menerimanya kecuali keimanan.

      Begitu juga dengan hadith Nabi Muhammad swt yang berfungsi menerangkan hukum/ayat ayat dalam Al Quran.

      Saya tidak menafikan hadith Nabi Muhammad saw ditulis secara formal lebih hampir 100 tahun selepas kewafatan Nabi Muhammmad saw sama ada di zaman Khalifah Umar ra atau Saidina Uthman ra.

      Kalau anda belajar ilmu Hadith anda akan tahu bagimana ketatnya pemilihan hadith yang disahkan sebagai tulen.

      Pada zaman Nabi Muhammad segala Hadith dan Sunnah baginda dihafal oleh sahabat sahabatnya. Tetapi ada juga yang ditulis pada pelepah pelepah kurma.

      Golongan sahabat sahabat Nabi Muhammad terdiri dari golongan yang kuat iman dan daya hafalannya. Bukan macam anda atau saya!

      Hanya di zaman Saidina Umar atau Saidina Uthman ( kurang pasti yang mana ) hadith hadith Nabi Muhammad saw dikumpul dan dibukukan kerana Khalifah Umur/ Uthman (?) bimbang hadith hadith Nabi Muhammad saw akan dilupakan kerana ramai para sahabat penghafaz hadith dan sunnah yang telah meninggal dunia.

      Beribu ribu hadith telah dikumpulkan tetapi hanya sebahagian yang diterima kesahihan. Hadith yang sahih hanyalah hadith hadih yang dapat dibuktikan kesahihannya berdasarkan, antaranya, sokongan sahabat sahabat yang turut mendengarnya!

      Sekali lagi saya tegaskan TERPULANG kepada anda untuk menerima atau sebaliknya. Golongan seperti anda sentiasa menuduh golongan yang tidak sepandapat sebagai telah diindokrtinasi, terpengaruh cakap cakap ustaz/ustazah atau ahli ahli politik yang memperalatkan agama.

      Macamlah anda sahajalah yang dianugerah Allah swt akal dan fikiran Mungkin pada pendapat anda yang lain lain dipnggirkan Allah ilmu pengetahuannya.!

      Untuk memahami apa yang dibaca dalam ALQuran perlu lebih daripada cukup sifat dan akil baligh sahaja. Perlu belajar ilmu Al Quran dan hadith bertahun tahun lamanya.

      Kalau hanya cukup sifat dan akil baligh boleh memahami AlQuran , tidak lah terjadi gejala maksiat di kalangan remaja, dewasa dan tua. Tidalah terjadi perzinaan dan pergaulan bebas, tidak akan terjadi pembuangan bayi yang rata rata dilakukan oleh orang Islam di Malaysia dan pelbagai jenis maksiat maksiat keji yang lain!

      Delete
  4. Bro, i think you have misconstrued about aurat in wanita.
    Mari kita lihat perintah Tuhan tentang pakaian wanita. “Maklumkanlah kepada perempuan-perempuan mukmin supaya mereka menundukkan mata mereka dan memelihara kesopanan. Mereka hendaklah menutup anggota badan mereka, kecuali apa yang biasanya terbuka. Selendang mereka hendaklah dilabuhkan untuk menutup dada ...” (24: 31) (Perhatikan selendang atau tutup kepala itu adat yang wujud sebelum Islam dan diteruskan selepas Islam dalam zaman nabi Muhammad.) 
    Ayat di atas sangat jelas. Ia tidak menyatakan bahawa rambut wanita perlu ditutup. Rambut wanita bukan ‘aurat. Ia telah diisytiharkan sebagai ‘aurat setelah Revolusi Republik Islam Iran. 
    Harus diingat bahawa apa yang dipanggil Republik Islam Iran itu hanyalah sebuah teokrasi, yakni pemerintahan berdasarkan ulama, yang tidak dipilih oleh rakyat, tetapi yang sebaliknya dipaksakan ke atas rakyat. Dalam Islam tidak ada kasta ulama. Kasta ulama ini kita tiru dari penganut-penganut agama Hindu, Kritianiti and judaism.

    Memakai tudung memang jelas dalam OLD AND NEW TESTAMANT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong pendapat ini -

      "Rambut wanita bukan ‘aurat. Ia telah diisytiharkan sebagai ‘aurat setelah Revolusi Republik Islam Iran.

      .. apa yang dipanggil Republik Islam Iran itu hanyalah sebuah teokrasi, yakni pemerintahan berdasarkan ulama, yang tidak dipilih oleh rakyat .."

      Ingin tambah pendapat:

      Ramai juga yang berpendirian mereka pakai tudung itu sebab mahu menyenangkan diri sendiri - ringkas, tak payah nak bersiap siap menyikat rambut sangat bila nak keluar.

      Delete
  5. Sami’na wa atho’na (kami dengar dan kami taat). Simple. If one believes Islam is the true religion just follow whats in the Quran and Hadiths. These are the end of days. There will come people who will try to wiggle their way out of a hukum with human logic. Allah's logic is all that counts. Brace for stupid liberal Muslim responses.....











    ReplyDelete
    Replies
    1. asal bagi pendpt yg tak sama ko label org lain liberal....poodah...end of days..tak yahlah tunggu...kita semua akan mati jugak..tak yah ckp soal end of days..soal kiamat...takde manusia pun tahu..yg asyik dok ckp mcm tu adlah ulamak politik dan ulamak saiko.

      jangan jadi pengikut buta...byk sangat ulamak kata patuh arahan allah...tapi pendpt dorang juga berbeza2x...lepas tu kafirkan org lain...bila dpt senjata terus perang bunuh org tu...yah itu meang end of days buatan sendiri.

      Delete
  6. Annie
    Religion is man made. Religion has been corrupted many ceenturies ago by god psychopatic wannabe. Religion ia about being in power, supreme control, authoritian, Money, i am right you are wrong and most of it all, BLIND FAITH.

    You dont simply follow religion coz you are obliged to. You dont taksub to ostad wal retard, insane preacher and ularmak with all the fancies. Your linkage to GOD IS personal and ONE to ONE. Only you know that GOD is accpeting your deeds since GOD is very close to you closer than your jugular vain. You will know...

    in contrary Islam is not religion..Islam.is Addeen..way of life for EVERYONE not for certain religious control freak

    ReplyDelete
    Replies
    1. I suspect a sense of resentment on the religious authorities in this country by you.

      If so, I hope you know that the religious authorities are enforcing the laws that have been enacted pursuant to Article 3 of the Constitution which states that "Islam is the religion of the Federation" and that other religions (none mentioned by name) may be practised in peace and harmony.

      You might want to explain what you mean by "not for certain religious control freak", as it sounds accusatory but not explanatory.

      Delete
  7. Hi Annie,

    Many things in Islam are well prescribed. But sometimes we are not aware of it. Like the greeting during eid, here is a hadith that explains about it:

    'When the companions of Allah's Messenger met on the day of Eid, they would say to each other, 'Taqaballahu minna wa mink (May Allah accept from us and you)." [Al Mahamiliyyat; hasan isnad; see Fath ul Bari 2:446.

    On the aurat thing, take your time to slowly change and pray for the guidance from Allah. Insha Allah a day will come that you will feel more comfortable with it.

    ReplyDelete
  8. "Pergi haji"or performing a haj to Mecca is one of the five pillars in Islam.It is a religious obligation for those who can afford it.But to celebrate an aidil adha is it a religious obligation? or is it a tradition? Anyone can help?

    ReplyDelete
  9. re: "I can't comprehend it but as they said, Islam is about submission. So, I just follow whatever they say....whenever I can. I rather not ask too many questions. Just do what I can and try my best to be as good as I can."

    The Islamic system of education, particularly the university, should reflect the image of a good man - not that of the state or business corporation as envisaged by secular values. Man, in Islam, is understood to be of a dual nature, wherein his body and the spirit are integrally united and which represents a microcosm of the whole universe.
    When man really understands the marvels of the composition of his body, the refinement of its structure, and the powers of the soul residing within, and its manifest actions by means of the body and mind - its willed behaviours and perfected crafts - then he is ready to judge (qiyas) all the meanings (ma’ani) of the sensible world by analogy with the microcosm of his self, and infer from this analogical reasoning the true significance of the intelligibles of the hidden and manifest worlds.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I would appreciate it if you can explain the above in simple English. It sounds interesting but I can't understand it.

      Delete
    2. Malay people traditionally are taught "qad arafa nafsahu fa qad arafa rabbahu" = "he who understands his own being thus understands his Lord Creator" because the most important thing about Islam is to acknowledge your God, ALLAH

      Delete
  10. FOLKS, WHATEVER DIFFERENCES WE HAVE ON THE ISLAMIC RELIGION, LET'S KEEP THEM COOL. WE ARE ALREADY HELL OF A LOT DIVIDED, EXPLOITED BY THE ZIONIST JEWS IN ISRAEL AND THE "NEOCONS", JEWS AND ZIONISTS OF THE POWERFUL ISRAELI LOBBY IN THE US AND ELSEWHERE. YET THE CAUSE OF THE DIVISION APPEARS INSIGNIFICANT - THE SUNNIS ARE 85% AND THE SHI'AHS ARE ONLY 15% IN THE WORLD.

    NUDGED BY THE ZIONISTS ETC, STUPID GEORGE W BUSH AND GANG DROPPED BOMBS ON IRAQ. ON GROUNDS OF WEAPONS OF MASS DESTRUCTION THAT UNTIL NOW HAVE NOT BEEN FOUND. THEY CHANGED THE STATUS QUO IN IRAQ TREMENDOUSLY. FROM SUNNI SADDAM HUSSEIN GOVERNING TO A SHI'AH AL MALIKI. REFUSING TO HAVE AN INCLUSIVE GOVERNMENT, IT HAD CAUSED THE TURMOIL IN IRAQ NOW.

    THE ZIONIST MOSSAD SECRET SERVICE AND OTHER AGENT PROVOCATEURS HAVE CONTRIBUTED TO THE ARAB SPRING IN EGYPT, LIBYA, SYRIA, ETC. NOW IS OR ISIS OR ISSL ATTACKS AND GOVERNMENT COUNTER ATTACKS ARE RAGING IN SYRIA, IRAQ AND THOSE TERRITORIES WHICH IN ANCIENT HISTORY WAS CALLED THE LEVANT. EVEN A MALAY WOMAN DOCTOR AND OTHERS ALLEGED AS "COMFORT WOMEN" HAVE JOINED IN.

    AND THE BLOODY ZIONIST JEWS IN ISRAEL ARE SMILING, LAUGHING AND RUBBING THEIR HANDS IN GLEE. ABLE TO CONTINUE BULLYING THE PALESTINIANS UNHINDERED.

    SO DISAGREE AND DISCUSS BY ALL MEANS. BUT KEEP IT COOL, OK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betui! and the sly ANWAR Al-JUBURI is the ZIONIST link-man in Mlaysia kan? Kononnya nak jadi PM ! hahahahaha ... matilah ummat Melayu kalau gitu

      Delete
    2. He is not only the link man. He is an active participant in promoting the Zionist objective of weakening the Muslim-led and majority-Muslim Government in this country.

      He carried out activities designed to bring down the government in this country. He even resorted to the katak lompat coup d' etat attempt of 16th September 2008, that failed. He tried the so-called Arab Spring, conceived by the infidel Ambiga and gang, breaking the laws, doing street demonstrations without Police permit, before the existence of the Peaceful Assembly Act.

      And if he reaches Putrajaya, not sure if a Muslim will be PM after he is shoved into prison on his Sodomy sentence. And not certain whether Muslims will dominate the Government because his party PKR cannot get the most seats among the Pakatoons - PKR got the least number of seats in Selangor at PRU13 and could only lead Selangor out of pity - because otherwise, as said by PAS, PKR does not have any state to rule.

      Delete
    3. Sudah ternyata bahawa Anwar telah mengaturkan wang dari "NeoCons, Jews and Zionists of the rich and powerful Israeli Lobby in the US" di hantar kapada puak puak yang mahu menjatuhkan Kerajaan pimpinan Muslimin di negara ini.

      Tak lama salepas dia di beritakan pergi ke Amerika menemui beberapa orang yang di kaitkan dnegan Israeli Lobby itu, beberapa pertubuhan telah mengakui menerima wang dari luar negara, yang di percaya da lah wang yang Anwar aturkan itu. Di antara nya yang telah mengakui nya ia lah

      Suaram
      Malaysian Insider
      Malaysia Kini
      Merdeka Centre

      Yang tak mengakui nya termasuk

      Ambiga yang mengetuai Bersih di masa itu. Tapi telah di beritakan di akhbar bahawa ekaun ekaun bank nya ada rekod menunjukkan menerima wang ratusan ribu Ringgit dari luar negara.

      Delete
    4. Mungkin ada yang mengatakan tidak semenggah mengata orang di hari selepas Hari Raya Korban ini.

      Tapi sebalik nya, segala usaha mengorbankan kepentingan Islam mesti di dedahkan. Di ludah dan di jijikkan. Dan bijak pandai Islam telah berkata bahawa sejarah Islam menunjukkan bahawa tentera Islam telah berperang di bulan puasa pun, sejumlah 13 kali di suatu tempoh yang di kirakan dalam sejarah. Termasuk Perang Badr, di mana tentera Islam menang, walau pun jumlah tentera nya amat kecil bila di banding dengan angkatan musuh.

      Semua nya mengata bahawa tidak salah berperang mempertahankan Islam di bulan puasa pun. Bukan sahaja tidak mempertahankan nya, Anwar nampak nya telah membuat sebalik nya. Membiarkan jongos nya Menteri Besar pada masa itu - Khalid Ibrahim - bukan sahaja membiarkan tetapi meminta ma'af di atas JAIS menyiasat Gereja Katolik Damansara Utama mengajak 12 perempuan Islam berbuka puasa di bulan puasa di gereja. Di mana di tempat duduk di meja makan bagi tiap seroang dari 12 orang itu ada terletak senaskah Bible. Jahat maksud nya.

      Lihat lah pula apa yang akan di lakukan dek MB baru Azmin Ali, yang di seranah dan diseksa dek Anwar kerana hendakkan bini nya jadi MB Selangor. Tapi mungkin Azmin akan tunduk juga kapada usha mencuba mengkristiankan orang orang Islam di Selangor.

      Tapi PAS sekarang masih lagi bertelingkah dengan PKR. Mungkin PAS akan menentang usaha usaha mengkistiankan Muslimin di masa hadapan.

      Nyata undang undang negara ini tidak membenarkan "proselytizing" atau menukarkan agama orang oarang Melayu. Bedebah kapada sesiapa yang mencuba nya. Dan kapada sesiapa yang membenarkan nya. Atau mendiamkan sahaja usaha usaha ke arah itu.

      Delete
  11. annie
    To wear the Hijaab is certainly NOT an Islamic obligatory on women. MODEST dress is. Hijaab or what ever you called, is an innovation of men suffering from a piety complex who are so weak spiritually that they just cannot trust themselves! Gosh.. men are so in vain

    As a result of this non theological understanding, we can see nowadays women wearing external head to toe veil (burqa), face veil (niqab), head covers(Hijaab), purdah, Tchador, shayla or bupata bla, bla bla. Some of these fashions are the long customary traditions of pre-islamic civilazation which were copied from the traditions of Zorostrians, Judaism, Christianity or even Pagans

    What Quran really says:
    [33.59] O Prophet! Tell thy wives and daughters, and the believing women, that they should cast their outer garments over their chest (bossoms): that is most convenient, that they should be known (as such) and not molested. And Allah is Oft-Forgiving, Most Merciful. So clearly, tutup dada bukan tutup kepala...

    In a word, in today’s context, veil and head-covers are fake symbols of ‘Islamic’ as the true identity of a Muslim lies in his/her inner beauty: righteousness, conduct, behaviour, submission to God's words and not in veil and head-cover

    ReplyDelete
    Replies
    1. I support your views viz

      "the Hijaab is certainly NOT an Islamic obligatory on women",

      "tutup dada bukan tutup kepala",

      "Some of these fashions are the long customary traditions of pre-islamic civilazation", and

      "the true identity of a Muslim lies in his/her inner beauty: righteousness, conduct, behaviour, submission to God's words and not in veil and head-cover."

      Delete
  12. iman boleh pasang dan surut...saya selalu minta Allah tetapkan iman saya...syurga neraka Allah yg tentukan...sebagai hambanya kita hanya perlu usaha doa dan tawakkal..terpenting keyakinan kita pd Allah jitu dan istiqamah...hanya Allah yg disembah dan hanya Allah tmpt kita minta pertolongan...bukan yg lain lain lain....bertudung kalau tak istiqamah tak solat dan percaya segala mcm bomoh itu ini begitu begini tak guna jugak...seksi meksi solat lengkap keyakinan pada Allah jitu padu istiqamah mana tau lama2 pakai tudung jugak..ada org bertudung labuh samapi pinggang tak penah pakai baju bodi fit...bila dah ada reta ckit,hanya pakai selendang biasa pakai bodi fit dan seluar yg dulu lansung tak pernah disentuh...jadi diri sendiri dan jaga iman kita jgn serahkan iman kita pd org lain tuk menjaganya aka undi pas masuk syurga lebih kuranglah atau sipolan ustaz gak depa kata kristian boleh guna nama Allah tuk terjemahan God....god=Tuhan Allah=Allah yg satu,esa,maha berkuasa,kekal abadi....pada saya...

    ReplyDelete
  13. All of us should accept two very important aspects of Islamic knowledge:

    1. The Qur'an is in the ancient Arabic language. It's not easy to translate. Often a translation leads to an "interpretation". And with it a lot of commentaries.

    So said Abdullah Yusuf Ali, the Professor of Greek History who studied various translations of the Qur'an in Eastern European languages, including one in Latin done by monks in an Eastern European monastery, meant for the Pope who wanted to know how Islam had spread so fast in ancient times.

    Abdullah Yusf Ali did one translation in the 1930s and had it published under the heading "The Meaning of the Holy Qur'an", a translation with interpretation and thousands of pages of commentary, explaining what is meant by the words of God relayed to Prophet Muhammad in the 7th century.

    2. The Hadith is a huge collection of sayings, words, actions and non-actions of the prophet that Muslims are expected to emulate. The Shi'ahs believe in the Hadith only up to the Twelfth Imam, therefore their practice of Islam differs a lot from the Sunnis and the practise of Shi'ah is not allowed in this country - it's against the law.

    There may be a problem of "sahih" (general acceptance?) or not of certain Hadith. Imam Bukhari collected some 600,000 Hadiths, remembered by heart only 200,000 of them. Although his Kitab contained a little less than 6,000 Hadith, scholars say it does not mean that the 540,000 others can be disregarded.

    Sayuti, Muslim and others also did Hadith-collecting. I magine there may be over one million Hadith altogether and one Professor, a Syi'ah, even said that they included "tales from story-tellers" of ancient times. Nobody can remember all Hadith and some Muslims may be nasty and claim to be Hadith what they concoct to justify their arguments, political or otherwise. One person I know even said that according to one Hadith, if a fly falls into a cup of tea, catch it, squeeze it and drink the tea.

    Those interested in the details, like the names of the books and the Professors referred to above, say so here and I'll furnish them in due course.

    Meanwhile, let's discuss and exchange views in an amiable manner, conducive to the spirit of Aidil Adha. And without demeaning or degrading Islam (it's seditious to do so) - especially that which is practiced in this country - Sunni Islam.

    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Here is what Abdullah Yusuf Ali's commentary on Surah 33, Subject 59 of the Qir'an, on women dressing or "covering themselves with outer garments when walking around":

      Translation of 33:59 -

      O Prophet, Tell
      Thy wives and daughters, and the believing women,
      That they should cast
      Their outer garments over
      Their persons (when abroad):
      That is most convenient,
      That they should be known
      (As such) and not molested.
      And Allah is Oft-Forgiving,
      Most Merciful.

      Here's Abdullah Yusuf Ali's commentary:

      Jilbab: an outer garment; a long gown covering the whole body, or a cloak covering the neck and bosom.

      The object was not to restrict the liberty of women but to protect them from harm and molestation. In the East and the West a distinctive public dress of some sort or another has always been a badge of honour or distinction, both among men and women. This can be traced back to the earliest civilizations. Assyrian Law in its palmiest days (say, 7th century BC) enjoined the veiling of married women and forbade the veiling of slaves and women of ill fame: see Cambridge Ancient History, III, 107.

      That is, if a Muslim woman sincerely tries to observe this rule, but owing to human weakness falls short of the ideal, then "Allah is Oft-Forgiiving, Most Merciful". (R).

      MY COMMENT: There is nothing more said on that subject in that Surah. There is no mention of the veil as a requirement for Muslim women.

      Delete
    2. If my earlier comment had the word "Jibab", the correct word is "Jilbab". Its plural is Jalabib.

      Delete
  14. When rasullalah spread Islam throughout the world, millions and millions of people became Muslims.Why was this so,it was because of the simplicity in the teachings andbeliefs of Islam.But look at the religion today,how human beings has messed it up to the extent of extreme confusion,to the non Muslims, even more so among the Muslims themselves.and by the way Annie submission is not to your fellow human beings it is only to Allah one and only.Please do not be confuse by this.and also a woman s voice is also aurat.but how come many of the Muslim women,ustazah are on tv and radio shows etc. Don t worry they will be excused somehow or rather because. it suits them.I consider myself and hopefully In Allah s eyes a good Muslim.I don t wear the tudung either,I am considered a good human being by many people around me.I have religious classes(Tasawuf and tafsiran qurAn classes in my hse.)held in my hse at my expense by very good ustazs.inshallah I do my share of sedekah and other things good.But yet this is how I am seen."Sayang Nya dia tak Pakai tudung".

    ReplyDelete
    Replies
    1. By the time you wake up this morning, there have been additional comments inserted as replies to comments previously made in here and there are now sufficient comments - including authorities quoted - that should make you confident that the above comment you quoted can be disregarded.

      Do go on with the religious classes in your house and keep the good ustazs, and wish you all the blessings of Allah, The One And Only God.

      Have a nice day, everybody.

      Delete
    2. Covering the hair for women of Islam is wajib.

      Delete
    3. Anon 10:46
      Prove it... Dont show prove from hear say or from mullah's fabricated stories or twisted compilation of religious wannabes..
      Prove from God's word please..

      Delete
    4. Who said so? You? Who r u? And what r u? A nuisance? Giving a controversial opinion in one line?

      Delete
    5. Aurat for men and for women is Islam is very well spelled out and does not need any proof, if one is muslim. If anyone don't want to follow, that's your choice, we don't have to argue, but to say that Islam does not prescribed the covering of hair for women is not right.

      Delete
  15. The way of the Salaf is simple and straight forward. It was the khalaf who interpret islam in such as way as to position themselves more important as they should be. Many of the current crops of ostad and ostazah are mere storytellers looking for lucrative income for their tukang karut abilities.

    ReplyDelete
  16. 1: When they cannot accept your explanation because of their lack of knowledge they say you cannot interpret the verses according to your understanding. You are told to follow some ostads’ interpretation. But these ostads also use their own interpretation and they may be idiots. Their only credential is that they dressed up as Arab wannabes. These people never realised that Abu Jahal and the non-believers of Prophet’s time also behave and dressed up that way. They never follow Prophet’s way of being truthful, kind and righteousness.

    2: It wasn’t God’s interpretation that they used because they don’t believe in Allah’s Book, the Quran. They believe in books written by men, the Hadis. These ostads have no communication with God.

    3: These people do not know what awrat means. If the hair of a woman is awrat, then the hair of a man must also be awrat. Except for the biological differences, the Quran says: is not the male like the female? (S.3:36). They never ponder why the Quran tells men and women to perform ablution on the exposed parts of the body and not our private/covered parts (S.4:43, S.5:6).

    4: That is the reason why we are backward even though we have the Quran. Because we never follow it. We have out-sourced our brains to the Arabs. And the Arabs have out-sourced their brains to the Hadis. The Quran says, the Messenger will say: "O my Lord! truly my people took this Quran for just foolish nonsense” (S.25:30).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Where did you cut&paste this from?

      Delete
    2. Never mind la if he/she cuts and pastes. He/she contributes. You? shit only. You the shit kind. Note, not the shitting kind but the shit kind.

      Delete
  17. Annie...
    geng ost ramai kat sini dah.....
    selalu sangat baca komen sedemikian kat page tuan syed tu...
    ...cuma..... tak kan le tak habis2 lagi nak berhujah tentang aurat...Allah swt Maha Mengetahui...
    ... kan elok bertegang urat tentang hal lain... aduiiiiii

    ReplyDelete
  18. Anon 5 october 2014 : 12.08 dan 13.45

    ...ketepikan emosional...tanpa unsur provokasi...
    saya rasa ada titik pertemuan...
    dah lama follow Annie ni... tak silap saya, beliau seorang saudara baru... malu kita, asyik bertengkar aje memanjang masa..
    "... just do what i can and try my best to be as good as i can.." quote Annie ni chantik

    ReplyDelete
  19. Annie,

    For answers to yr questions on islam refer to outsyedthebox.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha, tanya mamak jual roti canai lagi baik

      Delete
  20. Anon 22.20, 23.28

    kome kat sini, bukan main lagi...kutuk tuan syed kat belakang menyala nyala...
    hehehehe

    ReplyDelete
  21. susah kan jadi org melayu islam ni - hidup asik kene pikir dosa, takleh bergumbira...nak mati besok setan pulak akan datang menggoda suruh kita mengaku kita ni agama majusi/nasrani...dalam kubur pulak kene soal sampai hari kiamat..dah kiamat esok kene pulak meniti siratul mustakim.

    :P

    ReplyDelete