Sunday, 1 September 2019

Chinese Merdeka

As Malaysia celebrated Merdeka yesterday, people in Hong Kong are fighting for their freedom and paying the price for it,


It actually reminds me of those demonstrations calling for Najib's resignation prior to GE14, except that in those instances the authorities didn't use force against the demonstrators,


As mentioned in the video, the protesters at the rally against Najib were largely Chinese.

Since the authorities back then didn't use violence against them like in Hong Kong, I believe Chinese in Malaysia have more freedom than Chinese in Hong Kong and definitely more so than Chinese in mainland China where this is how they break up a protest,


The protesters in Hong Kong were accused of being driven by foreign powers. So did those massacred at Tiananmen Square in Beijing back then. Were the protesters in Malaysia driven by foreign powers?

Well, that's what they said.

Whatever it is, Malaysia pre GE14 was relatively tolerant of protesters against the government.

Maybe we are better now.

That had not always been the case though. This is a protest during the Reformasi era of late 90s,


But then again the Reformasi protestors back then were largely Malays, not Chinese.

The Chinese only started going to the streets in large number after this anti-Lynas protest in Kuantan after the Najib's administration promised not to crack down on them,


You can read more about it at this post in the old BIGCAT blog just days after it happened in February 2012

DAP's victory in Kuantan last weekend


As it turned out now, all that anti-Lynas protests were just political bullshit.

But back then it led to the other Chinese-dominated rallies in the run up to the GE14 where BN was defeated in the end.

Maybe the Chinese authorities in China and Hong Kong learnt from it.

Maybe that's why they don't allow the Chinese there to rally peacefully. They beat up and even killed those Chinese protesters over there.

Well, I guess the Chinese, along with others in Malaysia are more Merdeka than those in China and Hong Kong.

43 comments:

  1. "Tahun ini, Malaysia menyambut dua penanda sejarah penting secara berdekatan. Kedua-duanya meraikan kebebasan, tetapi tindak-tanduk kita bertentangan dengan semangat kebebasan yang kita raikan.

    Semalam, kita merayakan Hari Kemerdekaan. Hari ini, umat Islam merayakan Awal Muharram.

    Awal Muharram atau Maal Hijrah bukan sahaja menandakan permulaan kalendar Islam, tetapi mengingatkan kembali peristiwa paling penting dalam sejarah Islam, iaitu peristiwa penghijrahan umat Islam dari Mekah, di mana umat Islam satu masa dulu adalah kaum minoriti yang tertindas.

    Betapa pentingnya kedua-dua sambutan ini boleh dilihat apabila kita di Malaysia bertindak mengganggu urusan perniagaan selama sekurang-kurangnya 2 hari dengan mengumumkan cuti am.
    Tetapi wajar ditanya, apakah sambutan perayaan yang penuh warna-warni itu mengamati semangat kebebasan dan keadilan yang mewakili kedua-dua hari tersebut.

    Cuba lihat tindakan kita terhadap menuju 2 hari ini.

    Sehari sebelum Merdeka, kita menghantar pulang seorang lelaki dan keluarganya kembali ke kandang singa.

    Bagi warga Turki, Arif Komis, seorang guru sekolah (yang bagi media dikawal Erdogan juga merupakan seorang pengganas berbahaya), pengusirannya seolah-olah jenaka kejam ketika sebuah negara yang beliau harapkan akan melindunginya menyambut hari kemerdekaan.

    Sementara itu, atas nama Maal Hijrah, rakyat Malaysia diperkenalkan dengan peraturan tidak masuk akal yang menafikan hak minoriti untuk berhibur, semata-mata kerana pihak yang melantik diri mereka sebagai pembela agama Islam menganggap ia bertembung sebuah hari kebesaran Islam seperti Maal Hijrah.

    Seorang penyanyi warga emas dari selatan India (ya, bukan penyanyi heavy metal dengan seluar ketat yang menampakkan bentuk alat sulitnya) dipaksa menukar waktu konsertnya, hanya kerana sekerat dua ulama bergaji di Jakim menganggap sebarang bentuk hiburan semasa Maal Hijrah boleh mencemar hari kebesaran Islam.

    Nasihat Jakim kemudian dituruti Puspal, agensi yang bertanggungjawab meluluskan persembahan artis luar negara.

    Tindakan ini merupakan penghinaan terhadap pengorbanan umat Islam terawal yang menderita sebagai minoriti yang dianiaya di Mekah.

    Selama 1,500 tahun sejak itu, umat Islam memberi penghormatan kepada kumpulan pelarian ini yang melintasi padang pasir tanah Arab untuk melarikan diri dari penganiayaan. Begitulah pentingnya Islam melihat kebebasan dan kesamaan sehinggakan tarikh penghijrahan ini menjadi asas kepada takwim Islam.

    Apakah pengajaran peristiwa itu tidak dipeduli ulama Islam bergaji kita, yang mencipta peraturan aneh atas nama sensitiviti Islam?
    Kerajaan kita, “pembela Islam”, disokong pula oleh ulama bergaji ini, lupa bahawa Islam adalah agama yang dibina atas pengorbanan para pelarian.

    Maal Hijrah adalah gesaan persaudaraan dengan kaum minoriti, dan mengingkat umat Islam bahawa mereka juga pernah merasakan nasib menjadi minoriti.

    Untuk menafikan hak kepada kumpulan minoriti untuk berhibur, kerana ia bertembung dengan dengan sebuah hari yang meraikan persaudaraan dengan minoriti, adalah bukan sahaja ironis, tetapi juga tragis.

    Para ulama bergaji kita perlu mengambil pengajaran penting daripada sejarah awal Islam, apabila sekumpulan umat Islam yang dianiaya pembesar Mekah menjadi pelarian ke Habsyah, dan memohon perlindungan daripada Najashi, seorang raja beragama Kristian.

    Sudah tentu ulama bergaji kita dapat memahami sikap terbuka dan murah hati, serta semangat yang membolehkan seorang raja Kristian memberikan perlindungan kepada orang yang menyebarkan sebuah agama yang mencabar pemahamannya tentang Nabi Isa.

    Kini, semangat kebebasan ini diambil alih oleh sambutan Maal Hijrah yang besar-besaran tahun demi tahun setiap tahun, dan tahun ini pula, dengan cara kita memaling muka terhadap minoriti dan kumpulan pelarian di hari yang sepatutnya mengangkat golongan yang tertindas."
    MALAYSIA BARU KONON!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Herman, kalau kurang pengetahuan agama usahalah tambah. Tiada kebaikan menghina ulama' JAKIM yg lebih pengetahuan. Agama ni bukanlah ikut angan angan kita. Ikut Quran dan Sunnah.

      Delete
    2. J.... Mengkaji lah.... Jangan sekadar mengaji.
      J.... adakah kamu tahu sebelum nya Iblis adalah Ketua Pasukan hanya untuk dilaknat hari ini kerana ARROGANCE sebab adam dari tanah yang hanyir.
      J... Kamu sudah lupa bagaimana gangster dan abang long Taif lempar batu pada muhammad NAMUN junjungan besar tak bagi Jibril nak suruh malaikat return.
      J.... ADAKAH KAMU SUDAH KENALI DIRI KAMU SENDIRI?

      Delete
    3. Herman, perkara haram tetap haram. Janganlah ambil agama suku suku ikut selera. Baca Surah At-Taubah. Bila mana Rasul saw tawan Makkah turun ayat memberi kafir Quraisy tempuh 4 bulan untuk pilihan. Sama ada terima Islam atau keluar. Lepas 4 bulan dihukum untuk buru mereka yg masih tinggal. Bacalah bagaimana Umar ra hancur luluhkan keangkuhan Raja Parsi kerana menghalang Islam dari sampai ke Empayarnya.
      Rahmantanlil Alamiin sebenar maksudnya untuk selamatkan manusia dan jinn dari siksa neraka yg abadi. Kini ditafsir ikut selera liberal - hak LGBT, hak untuk kerjakan maksiat seperti zina bersekedudukan dsb. Juga untuk sekat dakwah kerana sebahagian yg bukan Islam tidak suka.
      Dakwah dan amar makruf nahi mungkar menjadi teras kegiatan Ummah. Jangan kelirukan diri sendiri dengan fahaman liberal. Fahaman liberal berteraskan kepercayaan bahwa manusia hanya hidup sekali di dunia dan tiada kehidupan lain selepasnya. Oleh itu manusia berhak melakukan segala yg diingininya. Teras Islam adalah manusia hidup hanya sebentar di dunia dan hidup abadi di akhirat. Oleh itu manusia tidak patut gadaikan kesenangan hidup abadi dengan tipu daya hidup sementara di dunia...

      Delete
    4. J... Kamu langsung berhujjah luar konteks
      J... Buang Your ARROGANCE dan Akuilah apa juga yang berdiri tegak pada alam adalah Relatif
      J... Terma TINGGI ujud sebagai Relatif (Perbandingan@Comparison) untuk RENDAH dan begitulah seterusnya
      J... ingatlah pesan muhammad bin abdullah bahawasanya "Aku diutuskan bukanlah untuk menyiat merobek kulit-kulit manusia untuk mencari hati nya untuk melihat keikhlasannya Melainkan Aku hanya dihantar untuk MENYAMPAIKAN SEMATA-SEMATA dengan memberi Contoh teladan yang baik untuk diikuti; yang selainnya aku tak mampu kawal end up nya"
      J... Hidup lah dalam KENYATAAN dan jangan Anggap KENYATAAN itu Dongengan semata-mata
      J.... Mengkaji lah.... Jangan sekadar mengaji.
      J.... adakah kamu tahu sebelum nya Iblis adalah Ketua Pasukan hanya untuk dilaknat hari ini kerana ARROGANCE sebab adam dari tanah yang hanyir.
      J... Kamu sudah lupa bagaimana gangster dan abang long Taif lempar batu pada muhammad NAMUN junjungan besar tak bagi Jibril nak suruh malaikat return.
      J.... ADAKAH KAMU SUDAH KENALI DIRI KAMU SENDIRI

      Delete
    5. Herman, bagaimanapun aku kongsi kebimbangan terhadap keluarga Turki itu. Kita doakan mereka mendapat keadilan sepatutnya. Penghantaran mereka adalah keputusan politik dan JAKIM tidak harus dilibatkan. Apakah dosa besar JAKIM bila penyanyi India kena tukar waktu konsert? Cubalah berjuang untuk isu yg lebih besar. Saudara dah dua kali keluar cerita peristiwa Taif. Kalau saudara telitinya saudara akan faham bahwa kafir bencikan dakwah. Dalam dakwah Rasul saw jelas bahwa beliau menolak sembahan mereka dan mengajak mereka sembah Tuhan yg satu. Mereka tak suka 'style' dakwah Rasul saw kerana rasa ia menghina sembahan mereka. Apa beza dengan penentangan 'non-muslim' Malaysia terhadap dakwah Zakir Naik? Mereka kata tak suka 'style' Zakir Naik kerana 'menghina' mereka. Mereka juga menentang tulisan khat kerana tak suka 'style' tulisan tersebut? Atau mereka hanya menentang dakwah dan segala apa yg mereka rasa boleh dikaitkan dengan Islam?
      Herman, lupakan penyanyi India. Berjuanglah untuk tentukan dakwah tidak disekat dalam 'Malaysia Baru' ini yg penuh dengan 'non-muslim dan liberal di Parlimen. Walau majority negara orang Islam. Dakwah adalah antara teras dlm hidup muslim...

      Delete
    6. J... usah lupakan penyanyi India, ingat beliau betul betul
      J... TREAT OTHERS AS you WANT TO BE TREATED
      J.. bantu PM kita bina negara kita
      USAH HANYA BERKOKOK CARI SILAP ORANG

      Delete
    7. Herman, ternyata Tun hanya merosakkan negara. Beliau naik dengan berbagai janji yg dusta dan berbagai fitnah yg keji. Dalam proses nak kuasa beliau beri sebahagian kerajaan pada musuh Islam DAP. Kerajaan kini hanya kerajaan yg batil yg merosakan agama dan negara. Dah kelihatan kerosakan mendalam - hutang naik mendadak, cukai bertambah tambah, ringgit menjunam, pasaran saham menjunam, tumbuhan ekonomi menjunam dan ketegangan kaum naik. Ternyata Tun dan PH adalah pilihan yg sangat buruk bagi agama dan negara. Usahlah tertipu Herman. Naiknya Tun tiada bawa bahgia melainkan pada kroni dan anak. Rakyat merana. Mari usaha buang yg busuk ini dan naikkan yg lebih baik. Amiin.

      Delete
    8. J... usah sempitkan pemikiran you
      J... bantulah PM kita bina negara bertuah ini bukan bermakna literally you hanya bantu PM7
      J...dalam proses pilihanraya terpulang kepada semua yang layak untuk pilih siapa juga calon
      J...bila dah ada Keputusan, kena bantu pihak yang Menang untuk bina negara ini
      J... nak Kritik kritik lah berapa banyak bertubi tubi sekalipun tak jadi hal
      J... sumbangkan sesuatu untuk negara e.g yang paling mudah bantu bersihkan tandas di sekolah anak kitz
      J... if boleh...elakkan jawatan Penunggang Agama but if u insists... that your absolute right...

      Sayangi Malaysiaku; MALAYSIA BERSIH

      Delete
    9. Herman, masih berlegar pada penyanyi India dan kini ditambah tandas sekolah? Dah susah nak ubat kamu ni Herman. Bagaimanapun bagi Herman fahaman kamu dan bagi aku fahaman aku. Hanya boleh berdoa mereka yg masih tidur akan sedar. Amiin.

      Delete
    10. J.... sebanyak manapun ilmu dan amal kamu INGAT LAH empat Perkara ini:

      1. Pemaaf
      2. Pemurah
      3. Wara'(berhati-hati)
      4. Mulia budi pekerti

      J...sehebat manapun kamu KENALI LAH DIRI KAMU TERLEBIH DAHULU!

      Delete
  2. jwatan PM tiada kekosongan lgi...1 September 2019 at 13:29

    bole MATI ke kalau x berhibur?

    JAKIM mnta 1 hari je x brhibur utk "menghormati" MAAL HUJRAH
    360 hari lgi JAKIM suruh berhibur..

    x puas lgi nk berhibur..

    guru TURKI tu datang mlysia nk buat ape?

    BERANI buat hal d negara sndri brani tanggung ler..jgn le LARI plak..

    ReplyDelete
  3. Kita minta PH BERHENTI berbulan madu..tapi yang tewas belum habis lagi meroyan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcmane x MEROYAN bosss??

      Rm mnjunam 4.21.

      saham 1.5??mata

      PELABOR smue da "brambos" lari..

      bon samurai "tunggu" nk d pncung dek japann.

      HARta benda or asset ngra habis d JUAL cm "kaki fit" nk hilang gian..

      yg "berbuln madu" hnya zmin je..UNTUNG lerrr..hehehe

      PH ny menteri smue TIDO.
      hanya GOBIN yg celik mata x tido sbb "tgok tibi"

      hikhikhik

      Delete
    2. Kita doa mereka yg masih tidak sedar akan sedar kini. Negara sebenarnya tengah menuju kehancuran ekonomi dan politik. Jangan dah hancur baru nak meroyan. Buanglah taksub. PH tiada kebaikan untuk agama dan negara.

      Delete
    3. BOBOI perembat balak n pe"wiring" cable1 September 2019 at 21:12

      Melayu 95% da sedar bro..

      Hnya mlayu BIOL n "pnjilat" dinding "GUA' je blum sedar lgi..smbil minum AIR KENCING kluang hari2..

      Delete
    4. Ringgit at 4.21 is conducive for the export matket
      Thus elevating the country's balance of payment
      Investors buys shares when it is cheap
      They sell when it is high / profit taking
      Its a cycle

      Fadzireen

      Delete
    5. Ye ke Fadzireen. Macam macam le kau putar. Dlm pada tu kuasa beli rakyat makin menjunam. Dulu bila ringgit turun masa Najib kata negara nak bangkrap. Standard untuk menilai prestasi PH lain agaknya. Kau ni macam RBA je....

      Delete
    6. Kluangman.
      Meroyan tu maseh kira lembut la lagi. Pada aku diorang ni dah siula(antara siuman dan gila)Dah dekat 1 1/2 tahun mengidap penyakit severe butthurt.(takde kena mengena dengan sakit b**tot). Nak jadi pembangkang yang bagus pun tak juga. Ada saja isu/pengumuan kerajaan..terus bangkang..tak kira bangkang dengan bangang pun takpe.Kesian dah jadi tak keruan..(tanya wak Jahid). Akhir2 ni dalam isu Zakir naik dan khat..dah tatau nak kemana. Ke depan ke..ke belakang ke.. ke kiri ke kanan.Nak duduk tengah pun tatau kat mana. Sept 14 ni kita tunggu apa jadi dengan Perpaduan Ummah .Macam nak jadi Perpaduan UMPAMCACI je.

      Delete
    7. Anon, sebenarnya kini masa yg sangat pedih bagi pendokong PH. PH jelas sebuah Kerajaan yg gagal. Tak kira dilihat dari segi ekonomi, keamanan social, politik atau agama- semua fail. Lambat laun kerana terima juga. Lebih cepat lebih baik. Semoga Allah beri kekuatan pada golongan ini dlm hal tersebut.
      Manakala pada pembangkang kini yg tak disangka telah berlaku. PAS dan UMNO bersatu hati. Begitu Allah satukan hati mereka bagai Aus dan Khazraj. Manakala PAS/UMNO sibuk satukan Ummah puak PH sibuk berbalah sama sendiri. Begitu tiada berkat pakatan mereka yg mungkar.
      Ayuh saudara pilihlah Ummah untuk kebaikan dunia akhirat. Tiada guna taksub pada pimpinan tertentu. Bak pengikut Firaun yg taksub sama sama karam dengannya. Belum dikira habuan akhirat. Saya doakan semua. Amiin.

      Delete
  4. haha.. MAHACAI kena 'Checkmate'.. Cukurlah asal bodoh aje mesti mahacai PH.. pemimpin PH jgn kira lh.. PHD dlm jurusan bodoh engineering.. kih3

    ReplyDelete
  5. You are a racist cunt. Plain and simple.

    ReplyDelete
  6. what a dumb comparison.

    ReplyDelete
  7. jwatan PM tiada kekosongan lgi...1 September 2019 at 13:29

    apa kata kalau depavali sama sama maal hirah! setengah hari tak depavali, boleh ke

    ReplyDelete
  8. tak payah kata "kebebasan di mesia semenanjung" 33k cina jadi pelarian dari negara paling aman dan demokrasi di australia. and figure is counting up. tak kira lagi yang jadi pelarian ke USA for example alvin tan. yang orang tempatan pun lari ke Sweden dan Norway. apa hal.

    ReplyDelete
  9. "As Malaysia celebrated Merdeka yesterday, people in Hong Kong are fighting for their freedom and paying the price for it"

    Bias reporting annie. These kids are hell bent on getting what they want at whatever price. More like petulant brats than freedom fighters. They reject outright offers for talks, they are violent - destroying public facilities & harrasing the public to get what they want. These kids probably have never earned an honest dollar on their own & have never paid income tax.

    Frankly I think HK & china has shown great restrain. What do u expect police to do when they themselves have been attacked? They are humans & emotions run high in such situation. I don't condone police brutality but these kids are not innocent either.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The only reason they have not yet massacred the kids like what they did at Tiananmen square is because they know the world is watching. Hong Kong kids are not a violent bunch. They were defending their freedom and reacting to the batons, tear gas and pepper spray. I'll continue to pray for their safety and perseverance.

      Delete
    2. HK kids are not violent bunch ... were you there? How do u know? What I can see from all the news reports, violence were committed by both sides.(No, I didn't watch rtm/tv3 or astro on this).

      Defending their freedom on what issue exactly? The extradition bill they were fighting against has been revoked. They spun offers for talks. This is not democracy. This is extortionist bullying tactics, just like how a 4 yr old will react when they don't get the toy they wanted.

      Delete
    3. I have friends among those Hong Kong kids. They are not violent. They just don't want to be ruled by the communists who killed kids like in Tiananmen square. They wouldn't react the way they did if the Hong Kong authorities didn't rebuffed them, shot them with rubber bullets, water cannon, bean bags, tear gas, and beat them with batons...of course under order from their masters in Beijing who killed kids at Tiananmen square. If the kids didn't fight, the extradition bill would have been shoved down the throat of the Hong Kong people anyway.

      Delete
    4. So u are taking sides just because your friends are part of the petulant kids group who want to start a revolution ??? If u need to pick a cause against china, pick tibet or xinjiang. Those are definitely disproportianate acts of suppression. Tibet should have been its own sovereign country & its history + culture support its claim for independance. Not HK. HK wad & is part of China. China didn't sell HK to the Brits.

      Do your friends a favour, tell them modern history has shown starting a revolution to enable regime change no longer works in modern times.

      Btw, ppl that called u racist c*** are themselves the biggest racist.

      Delete
  10. Say, Annie, you must not forget that, in the run up to GE14, najib had a spy office and a spy chief who wrote a letter to the CIA imploring foreign intervention, remember? We had such non-patriotic "secret agents" in Malaysia too, and a non-patriotic chief of chiefs to boot!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go read Shuzheng and get a better perspective of what’s happening in HK before you comment Annie.. You make yourself look like an ass by simply being biased against the government of HK and China.

      Delete
  11. Sometime in the 90s we travelled throughout China . First flew to HongKong ,entered China in Guangzhou went around all over China . Yes, even right into Xinjiang province .Then we flew back to KLIA thru HongKong. All in spent 3 whole months full duration of visa allowed in China and nearly 1 month in Hongkong.My observation. the mainland Chinese are very friendly and amiable to visitors , whereas the Honkies are a bunch of very arrogant people. You wont even get a smile even if you are a customer of their shops.That much I can say. SALAM is PEACE!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju
      Dulu di era 90-an saya pernah buat Social Experiment dengan jadi promoter kasut Clark's di Jusco MidValley (sekarang AEON)
      3. Customer dari mainland China perangai boleh lah saya katakan ok... but HONG KONGERS memang perangai CIBAI (dengan izin)

      KESIMPULAN:
      what goes around will come around
      amekaw!
      Langit itu Tinggi der...

      Delete
    2. There are rude and nice people in China, Hong Kong, Malaysia and elsewhere. Sigh...that also I have to tell. And they call me a racist cunt.

      Delete
    3. Pedulikan mereka yang panggil u as the so-called RACIST CUNT. I rasa mereka tuh tak tahu pun apa interpretasi sebenar RACIST atau RACIST CUNT tuh. Orang lain tulis dan cakap, mereka pun tulis dan cakap. MEREKA MALAS MENGKAJI. Teruskan style dan kiblat Penulisan You, wahai Tuan Rumah!

      Delete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. If you want to be an ultra racist, please do so at your own blog.

      Delete
  13. annine instead of wasting time on the ungreatful "pendatang rambut tong-cang"
    why not you do blog on support muslim products. by the way muslim products or whatever include the "raw materials" also.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yea.. sell off your Protons and boycott Proton service centres as they are now own by communists China.Real communist not those wild allegations you people accused DAP of. 😂

      Delete
    2. Anon 00:53

      Are you laughing at yourself?

      Jangan nak samakan kamu dan DAP dengan citizens of PRC. Perjuangan mereka dgn kamu bagaikan langit dan bumi. Dok diam2 satni malu kat depa tau.

      Cuba hayati pepatah ini;

      ....Hujan emas di negara orang, lebih baik hujan batu di negara sendiri..

      Professor Nasi Lemak


      Delete
    3. High on nasi lemakke? Meroyan tak tentu hala 😂

      Delete
  14. https://www.thestar.com.my/opinion/letters/2019/09/01/039how-to-kill-hong-kong-police039-and-what-comes-next

    Move on Annie.

    ReplyDelete