Hari ini Umno Johor mula bersidang dua hari di Stulang Laut, Johor Bahru.
Ini adalah Konvensyen Umno Johor yang pertama selepas 18 bulan PRU tahun lalu.
Bermakna, DS Khaled Nordin akan pertama kali berdepan dengan perwakilan dan pemimpin akar umbi 26 Umno Bahagian Johor atas nama Pegerusi Perhubungan Johor dan MB Johor.
Ramai menunggu apa mesej Khaled.
Tentunya mesej Khaled akan menjadi asas wakil Umno Johor yang berucap di Perhimpunan Agung Umno (PAU) tahun ini yang akan bermula 25 Dis nanti.
Apa pula pemimpin akar umbi 26 bahagian Umno Johor nak bincang dalam konvensyen itu?
Biasanya apa yang disuarakan dalam konvensyen akan dibawa ke PAU.
Itu sebab, sebelum ini, ramai ter tunggu-tunggu konvensyen Johor dan ramai nak tengok apa isi ucapan wakil Johor di PAU.
Berkait dengan mesej Khaled dan apa yang akan disuarakan dalam konvensyen, adalah menjadi persoalan, apa yang sudah dihidangkan oleh Umno Johor serta kerajaan negeri Johor sejak Khaled menjadi orang nombor satu 18 bulan lalu.
Dari mata kasar, yang banyak berlaku ialah kerancakan pembangunan pesisir pantai dari Stulang Laut hinggalah ke Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP). Memang pesat, macam-macam nama pemaju ada,termasuklah yang kaya dan terkenal.
Malas nak cerita terperinci projek-projek ini, kerana ramai dah tahu mengenainya.
Semuanya pembangunan hartanah, semua mahal belaka, semuanya free hold, semuanya buat kami rakyat Johor gigit jari.
Hartanah free hold yang akan jadi milik kekal pembeli asing atau orang kaya (kerana Melayu tempatan tak mampu beli) sepanjang pesisir itulah akan jadi sempadan negeri Johor dengan Singapura, bukan tanah kerajaan negeri Johor.
Ia meresahkan rakyat Johor.
Pergilah ke mana pun di Johor, orang bercakap pasal projek-projek tu. Malah, orang luar Johor pun bercakap.
Kami rakyat Johor pun kadang-kadang rasa malu apabila orang luar tanya pasal projek-projek tu. Nak kata apa, untouchable!
Hari ini dalam konvensyen, nak tengok sama ada berbangkit tak soal pembangunan sepanjang Lido hingga ke PTP tu.
Soalnya, adakah Umno Johor nak kata: Inilah projek kita untuk rakyat Johor. Inilah yang kita buat untuk ahli Umno. Inilah kemajuan yang kita perjuangkan untuk rakyat.
Pembangunan macam itu ke pemimpin akar umbi Umno Johor nak banggakan di PAU nanti? Projek macam itu ke mereka nak bagi tau kepada rakyat Johor di kawasan masing-masing?
Yang kita dengar pemimpin akar umbi ini pun sama resah macam rakyat yang bukan ahli Umno. Mereka yang dalam kelas menengah Melayu, dan bukan ahli Umno, dah lama resah dan tak puas hati.
So macam mana? Umno Johor nak cakap apa?
Kalau Umno Johor tak dapat terima pembangunan macam itu, boleh ke Umno Johor kata: “Kami tak terlibat dengan hal ini. Bukan yang macam ini yang kami nak.”
Boleh ke?
Boleh ke Umno Johor menyisihkan parti itu (yang keramat, yang lahir di Johor, yang merasa denyut nadi rakyat, yang jadi tiang seri Umno Malaysia) atau mengasingkan diri dari projek-projek mewah tersebut?
Boleh ke?
Apa pendirian Umno Johor?
Atau pun Umno Johor pilih jalan selamat (play safe kata orang). Tak sentuh langsung projek-projek mewah. Buat tak tau seolah-olah tak ada apa-apa berlaku. Boleh ke Umno Johor lepas tangan dan lepas tanggungjawab?
Boleh ke?
Lebih menarik, Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Tun Razak, selaku Presiden Umno akan merasmikan konvesyen itu.
Boleh ke Najib berkata: Umno Johor adalah nadi Umno Malaysia, parti keramat ini yang lahir di Istana Besar Johor Bahru, telah berjasa besar dan akan terus berjasa besar, lihatlah pembangunan yang rancak sekarang, inilah perjuangan kita Umno untuk rakyat Johor!
Boleh ke?
Kenapa Umno Johor sepatutnya bincang hal ini?
Umno kena ingat bahawa Umno sejak lahir pada 1946 sentiasa mengambil tanggungjawab dengan pembangunan negara dan orang Melayu. Dan Kerajaan Johor masih diterajui oleh Barisan Nasional (BN) yang bertunjangkan Umno.
Tun Razak, sebaik terima tauliah jadi Perdana Menteri dari Yang di-Pertuan Agong pada 22 Sept 1970 terus menemui ahli-ahli Umno dan dia berkata: “Kerajaan ini adalah yang didukung oleh Umno dan kepada Umnolah saya serahkan tanggungjawab kerajaan ini supaya Umno dapat menentukan apakah corak kerajaan hendak ditubuhkan. Kerajaan yang mesti mengikut kehendak dan hasrat Umno sendiri yang mesti dari masa ke masa menjalankan dasar yang ditentukan oleh Umno.”
Nah, itulah semangatnya, Umno mengambil tanggungjawab kerana orang Melayu yang jadi ahli Umno dan orang Melayu seluruhnya menyerahkan amanah masa depan mereka kepada Umno.
Tapi, apakah orang Melayu akan terus menyerahkan amanah masa depan mereka kepada Umno kalau Umno sendiri sudah mulai menyisihkan diri dan tidak mahu bertanggungjawab?
Konvensyen Umno Johor 2014 kena jawab persoalan ini. Kami orang Melayu Johor perlukan jawapan.
What has the Umno-led (or shall I say "Umno-dominated" Johor State governments achieved in Johor since Merdeka?
ReplyDeleteIn 2014, Johor is still exporting skilled and semi-skilled workers to Singapore.
Johor Bahru is still the epitome of haphazard urban planning gone awry.
The Johor economy has yet to make a transition to one that is driven by productivity improvements, high skills and high wages.
Meanwhile, religiosity in all it's aspects is increasingly permeating life in Johor and impacting the lives of ordinary Johoreans.
The rich and famous in Johor are not affected. The region and the world is their oyster, if not their playground.
Mungkin ada kait mengait dengan cerita pungut bintang. Bintang kebesaran Negeri atau Negara. Dato itu, Dato ni. Dan Tan Sri. Dan berbagai bintang yang di bawah nya. Di peringkat Federal dan di peringkat Negeri.
DeleteKerana nakkan bintang, ikut saja apa yang sipolan sipolan nak. "haphazard urban planning gone awry" boleh jadi akibat nya. Biasa nya di rancang oleh seorang yang lulus tinggi dalam pelajaran Town and Country Planning. Di dasarkan kapada rancangan di peringkat nasional - ada Jabatan Perancang Bandar dan ... di KL/Putrajaya. Jadi lintang pukang sebab nak ikutkan kehendak sipolan sipolan di mana mana yang berkuasa, tukar itu ini. Kalau tak, tak dapat bintang.
Fikirkan lah berapa ramai ahli UMNO yang demikian bangga bila dapat bintang PIS atau saperti nya. Lagi naik pangkat dalam UMNO, lagi naik idaman bintang besar. Sehingga pangkat Dato.
Wahai bulan dan bintang ... Kau punya pasal, pulau pun boleh di bikin. Dulu, kelakar Bob Hope kata nilai tanah sentiasa naik sebab Tuhan tak bikin tanah lagi. Dah lama orang Arab pun bikin tanah - pulau. David Beckham pun beli sebuah rumah atas pulau mcm tu. Sekarang dah mula bikin Forrest City dll. Gamak nya, bulan dan bintang punya pasal, boleh keluar geran tetap/ freehold title. Bintang yang tinggi lah menanti yang berkenaan.
Amacam, UMNO Johor? Geran bebas, takda sekatan. Hakmilik asing yang ada pitih beli 300,000 unit kediaman mahal di Forest City. Sejuta orang asing masuk diam di Johor, satu masa mungkin jadi rakyat, DAP gembira tak terhingga. Banyak lagi di tempat tempat lain di Johor tuh. Hakmilik selama lama nya. Selagi ada bulan dan bintang ....
Cerita pungut bintang tuh ada di sana sini. Dulu sorang Setiausaha Kerajaan yang lama dah pencen dan pegang jawatan penting istana dapat bintang Dato berkali kali. Selagi ada jenis bintang Dato baru keluar, dia dapat. Ya lah, dia yang sediakan senarai penerima bintang yang di syorkan tiap tahun.
DeleteDulu ada cerita yang boleh di percayai, di peringkat Federal, Perdana Menteri pun ada suruh Pegawai yang menyediakan senarai saperti itu "masukkan lah nama awak sekali dalam senarai itu." Amacam, sedap tak dengor?
Saya di beri tahu bahawa dulu ha nya di peringkat Federal ada Pegawai yang antara tugas nya ia lah menyediakan senarai recommendation bintang bintang tiap tahun. Sekarang tiap negeri ada Pegawi begitu, rasa nya.
Dulu, kebanyakan nya syor syor di terima dari berbagai pihak untuk orang orang yang betul betul berjasa. Sehingga P. Ramlee pun dapat ha nya bintang KMN. Sekarang ni dah macam jadi tugas ulong Pegawai tu, takda kerja lain tapi "mencari" di sana sini rakyat negeri dia, yang pegang jawatan tinggi sikit saja di recommend bintang. Hingga penyanyi pun dapat Tan Sri. Dah kena beri P. Ramlee bintang Tan Sri lama salepas dia mati. Sepatut nya dia di beri bintang Tan Sri lebih awal dari penyanyi tuh. Sebab dia bukan saja penyanyi, dia pencipta lagu, dia penggubal, dia pelakon, dia pengarah filem, dll. Maka bukan saja "urban planning dah gone haphazard and awry" tapi juga cara merekomen dan menganugerah bintang. Haiii, bulan dan bintang.
Wahai perwakilan UMNO yang sedang bersidang di Johor dan akan bersidang di PAU 10 hari lagi, masa mengundi, tolong lah jangan undi mereka yang lelap mata dan perinsip sebab bintang punya pasal.
"The Johor economy has yet to make a transition to one that is driven by productivity improvements, high skills and .."
DeleteBukan kah satu masa dulu penuh berita pemindahan industri low tech Singpore ke Johor? Kilang kilang biskut saja ke yang pindah? Johor tak dapat tarik yang lebih tinggi sikit teknologi ke? Jabaan Perancang Johor tak rancang dan zonekan kawasan industri di lokasi yang menarik ke?
Kan ada pelabuhan di Pasir Gudang dah lama? Awat tarak melimpah industri high skills di hinterland nya? Kena hijack dek depa yang maukan lebih kawasan perumahan ke? Berselirat kawasan perumahan di kawasan antara Johor Bahru dengan Pasir Gudang aku tengok. Johor Tenggara sampai Keluang dan Mersing belom penuh. Kota Tinggi pun belom, rasa nya.
Jadi, UMNO Johor mimpin Kerajaan Johor, amacam? Bukan saja pelaburan Iskandar, Forest City, high class residential units le. Yang mungkin merosakkan peratus Melayu:Cina di Johor. Lebih mustahak pelaburan dalam industri high skills, high tech, dan yang ada technology transfer, le. Tolong lah, perwakilan di konvensyen UMNO Johor, tolong tonjolkan perkara begitu kapada Khaled.
Masa kilang kilang Singapore re-locate dulu, tak hantar investmment mission ke Singapore ke? Ooooo, takda class investment mission naik bas ke Singapore? Nak kena naik kapal terbang beribu batu saja? Mana tak orang Johor naik basikal dan motorsikal buruk tiap hari pergi kerja high skills di Singapore.
DeleteJohor ramai yang pandai. Ramai jugak yang pandai dan angkuh. Arrogant. Johore Civil Service ada ego besor. Tak mau merge dengan Perkhitmatan Tadbir dan Diplomatic, PTD, negeri negeri Persekutuan. Besau dia orang. Jadi, macam mana nak fikirkan investment mission naik bas ke Singapore?
DAP pun buat investment mission ke Hong Kong, 2 1/2 jam naik kapal terbang, walau pun sampai sana depa duk busukkan nama Malaysia nak promote Penang cara depa. Hamjadah depa. Tapi Johor di perintah UMNO/BN. Selangor maju di bawah BN, Johor tak.
Bola? Ada macam macam lain cerita kot. Cerita pasir, umpama nya.
Hahaha, kerja pungut bintang Dato.
DeleteAwak semua ada terbaca ke kesah Sardon Jubir, orang Johor, bekas Menteri, Gabenor Pulau Pinang satu masa dulu.
Dia dok pungut bintang Dato satu masa dulu. Dapat Dato dari banyak negeri.
Di satu makan malam di suatu kelab sosial di KL, Tun Ghazali Shafie, bekas diplomat tertinngi Malaysia dan bekas Menteri juga, sindir dia -
Tun Ghazali kata kpd dia, "Some people are born great, others have greatness thrust upon them!"
Sardon tak fahamkan kena sindir. Dia kata, "Thank you, thank you, thank you" menyengeh besar, ingatkan orang puji dia "great".
Astaghfirullah. Lucu cerita bulan dan bintang tuh.
Kapada sesiapa yang asyik sibukkan bulan dan bintang -
DeleteHarimau mati meninggalkan belang
Manusia mati tak pun meninggalkan nama dan bintang
Ha nya jasa jasa yang cemerlang
Sejarah lihat hati pun girang
Siapa yang selalu temberang
projek tak tentu arah di kasi kompang
Tak di pilih perwakilan UMNO nanti meradang
Tapi lebih teruk lagi jika di PRU14 kena tendang
Janagan "Malas nak cerita terperinci projek-projek ini, kerana ramai dah tahu mengenainya." Certita lah selalu. Jangan kesah ramai yang dah tahu. Kasi mereka ingat. Dan ada yang tertinggal baca atau berbual. Tak tahu atau tahu sikit saja.
ReplyDeleteTerutama nya bila "Semuanya pembangunan hartanah, semua mahal belaka, semuanya free hold, semuanya buat kami rakyat Johor gigit jari." Hantam mereka yang bertanggung jawab tapi buat macam tak bertanggung jawab. Ini demokrasi. Ini UMNO yang di tubuhkan menjaga dan memperjuangkan hak dan kepentingan Melayu. Dan, selain dari berapa ketul saja, Melayu yang menggigit jari,
Mana boleh? Tak boleh. Sebat seboleh boleh nya. Asalkan tak melanggar undang undang. Dan mengkeritik dengan keras, dengan kata kata yang tak menghasut, tak salah. Ayuu. Kita buat gitu. Biar bertalu talu.
Yang paling penting UMNO kena fikirkan ia lah nisbah atau ratio Melayu:Cina bila begitu ramai Cina masuk diam di Johor. Lebih teruk lagi jika bukan rakyat di benarkan masuk, di beri kebenaran duduk tetap. Salepas 10 tahun, layak memohon kerakyatan.
ReplyDeleteDAP akan bersorak, mungkin telah bersorak, tak bunyi apa apa pun, sebab sorak diam diam saja antara mereka, dalam bahasa Cina.
Di lapurkan Forest City sahaja akan membina 300,000 unit semua nya kos tinggi. Kalau purata 3-4 orang mendiami se unit, akan berjuta Cina masuk diam dan mungkin jadi rakyat, boleh mengundi.
Tak boleh mengundi pun, bila banci, jumlah penduduk termasuk mereka serupa itu. Bila bertambah peratus Cina penduduk negara ini, parti parti politik mereka akan menuntut macam macam lagi. Tak masuk di akal mereka yang meluluskan itu semua ke?
What utter rubbish this is. Why consider race and why differentiate between Malay and Chinese? We are all Malaysians. Get thwt into your head
DeleteBecause in Malaysia everything is about race - education, mother tongue, culture, food
DeleteAnonymous14 November 2014 20:21,
DeleteMasukkan ke dlam kepala otak kamu yang bangang bahawa kamu di bezakan sebagai pendatang sebab pos nnie dalam BM, orang lain semua gunakan BM, tapi kamu gunakan Bahasa Inggeris.
,Apa "We are all Malaysians" nya macam itu, tongong.
Anonymous14 November 2014 21:03,
DeleteItu lah sebab nya Sekolah Cina perlu di serapkan ke dalam sistem Sekolah Kebangsaan, implementasikan Sistem Sekolah Satu Aliran.
Arahkan mereka gunakan BM sebagai bahasa pengantar, sukatan pelajaran yang sama saperti SK, latihkan semula guru guru mereka, masukkan guru dan setaf lain ke dalam sekim perkhidmatan saperti di SK, rundingkan fasal aset sekolah sekolah itu.
Mandarin dan Tamil boleh di ajar sebagai pekara polihan di sekolah sekolah.
Tapi nampaknya itu tak akan berlaku selagi Njib jadi PM. UMNO perlu gantikan dia.
Anon 00.06 - why don't you fuck off with your gutter use of the national language? Learn to speak properly
Delete12:32,
DeleteKo masih lagi guna BI. Ko ingat ko pandai sangat BI ke? Ko tak tau pun "speak properly" itu bukan saja grammar tapi juga isi atau content.
Fasal content, ko cakap mcm kepala bapak ko tak ajor ko sikit pun. Pakai kata kata "fuck off" dan "gutter use of the national language". Pada hal ko tak cakap BM, mana ko tahu "national language"? Kan bapak ko tak ajor ko.
Aku fikir ko masa kecik dulu di biarkan dek emak bapak ko di tepi kandang babi masa keroja tanam sayor ke hape. Ko merayap sana sini, kadang kadang ambil tahi babi, suap ke mulut ko. Itu pasal apa yang keluar dari mulut ko busuk mcm tahi babi.
Cukup bagus penulisan "party member who was on the frontline throughout the past general elections" itu. Syabas, beb. Tulis lagi. Cakap lagi. Di sana sini.
ReplyDeleteKami yang tak ahli UMNO menyokong anda sekelian yang tabar menegakkan kebenaran, keadilan, cuba membaikki kepincangan parti yang bersumpah memajukan kepentingan Melayu di masa di tubuhkan lebih 60 tahun lalu.
Selamat maju jaya. Guntingkan sayap mereka yang terbang di awan, tak turun ke alam maya, tak sedar atau pedulikan Melayu yang berpendapatan rendah dan pertengahan. Mengarut nak mengejar taraf negara maju dengan menenepikan DEB, membuang Akta Hasutan dsb nya. Mintak UMNO gantikan pemimpin yang saperti itu.
Alahai, org2 melayu johor jgn bising2 lah, dah memang nasib korang mcm tu, kera disusukan, org johor kelaparan. Dok diam2 je, nanti cukup masa korang bleh bersorak utk JDT dan tengok kembara mahkota, hilang sementara rasa duka. apa nk bising2 sbb yg mengundi dan bersorak, korang jugak.
ReplyDeleteKo orang apa? Melayu ke? Ada maruah ke? Jenis kepala letak di lubang Anwar Al Juburi ke?
DeleteAtau pendatang yang pandai BM mengomen guna telo Melayu? Ungrateful ingrate Cina Bukit pendatang DAP ke? Bila nak hormatkan dan patuhi Perlembagaan negara?
eh eh, sentap meroyan nampak? knp? sbb otak panas lidah terus tersadung keluar ayat2 mcm tu? melayu bodoh mcm ko kena reality check mmg panas kan? nk ckp pasal maruah? melayu kat johor bukan ke mcm lembu kena cucuk hidung? kalau ada maruah sangat, takkan dah kena tibai, dah kena tipu depan blakang atas bawah dgn byk pihak pon masih diam mcm tunggul lagi? melayu johor mmg mcm tu, malaysia hilang pulau pedra branca kpd singapura pun sbb dulu ada pegawai melayu johor yg bodoh jawab surat kpd singapura, dan surat itulah yg singapura guna di ICJ. pastu ada org tu ada hati plak nk suruh kaji semula utk ambil balik pulau pedra branca, pehal? klau dpt (dan sememangnya mustahil), pulau tu pon nk dijual pulau tu mcm tanah2 kat johor ke? kalau aku jenis melayu xde maruah yg letak kepala di lubang Anwar Al-Juburi, ko letak kepala dlm lubang jubur sape? hmmmm, cuba cakap jubur sape yg ko sumbat kepala bodoh ko tu sampai apa blaku kt johor pon x paham lg?
Deleteapa panggil pendatang2? johor tu bersepah dgn bugis la, jawa la, boyan la, tu bukan pendatang? mmg la dari kepulauan nusantara bagai, tp still pendatang kan? sbb org johor sendiri pun tebal sgt dgn semangat kenegerian tu, semua org pon dipanggil pendatang walaupun org Melayu dari negeri lain. mcm bagus sgt johor tu! nk kerja pon terpaksa terkedek2 melintas tambak johor.
Jika saya pandai MENGULAS (bukan 'mengomen' bodoh!!!, itu bukan perkataan BM) dan memberikan pendapat menggunakan Bahasa Melayu, itu adalah kerana saya telah mendapat pendidikan yang sewajarnya di sekolah kebangsaan. Waima itulah penguasaan Bahasa Melayu saya adalah jauh lebih baik dari boyan-boyan dan jawa totok di serata Johor. Apa awak fikir, saya bodoh seperti majoriti pelajar-pelajar Melayu yang dangkal dan tidak mampu menguasai bahasa dan bertutur serta menulis dalam bahasa ibunda mereka sendiri dengan baik? Ibarat sentiasa menangguk di air yang keruh, kemudian sentiasa ingin menang sorak tapi kampung tergadai. Cina bukit? Adalah sangat memalukan jika orang Melayu yang sangat mementingkan maruah seperti awak hanya mampu melihat dengan mulut yang ternganga apabila tanah-tanah dan hartanah mewah, semuanya diambil begitu sahaja oleh cina bukit akibat kegagalan dan tamak haloba pemimpin2 Melayu sendiri. Mungkin kenyataan itu adalah sesuatu yang sangat sukar untuk awak terima, memandangkan kepala awak telah tersekat di dalam jubur seseorang dalam suatu jangkamasa yang panjang semenjak PRU-13.
"Bila nak hormatkan dan patuhi Perlembagaan negara"? Seingat saya, Johor lah negeri yang ingin meluluskan suatu rang undang-undang urusan tanah yang bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dan mengaburi konsep Raja Berpelembagaan. Awak fikir saya bodoh macam awak? Orang Melayu hanya pandai drama, sikit-sikit hunus keris dan berpakaian songket dari hujung kepada sampai hujung kaki. Always mistaken motion with action, hanya pandai berbahas ala pendekar tetapi buatnya hampas juga.
So, amacam? Kira2 boleh celen tak otak aku? Ko x paham2 lg mesej2 yg selama ni annie cuba sampaikan melalui blog ni? bodoh sgt sampai x boleh fikir dgn waras? Eh, pergi duduk bawah tambak Johor dan baca buku lebih2 sikit sebelum nk hina2 orang, jgn asyik kemaruk dgn bolasepak. luaskan kebodohanmu, hahahahahahahah!!!
Worr, mula mula marah, penghujung nya sedor otak tak berisi, ketawa plak mcm berok. Kena belacan ke ko?
DeleteCakap bahasa tinggi, bidao & kangjor, mcm budak sekolah ngata melayu lembu kena cucuk hidung, takda maruah konon, ko selalu minum air Sungai seget ke? Asyik sebut malaysia hilang pulau pedra branca mengeji tak habis habis, kena tegur, tohmah, melenting.
Mengata Melayu Bugis Jawa pendatang, sekolah peringkat Sekolah Menengah Cina kot, tak pernah dengor bahawa Melayu in berasal di Gugusan Pulau Pulau Melayu beribu tahun dulu, keluar masuk di rantau ini, termasuk di Semenanjong Tanah Melayu, pastu orang sebut merantau, melompat konon dapat modal baru nak panggil Melayu perantau.
Woi budak, ko baca lah buku "Tamadun Alam Melayu" dan "The Malay Civilization" terbitan Persatuan Sejarah Malaysia, ada di jual di Wisma Sejarah, depan IJN, Jalam Tun A Razak, KL. Kalau takda duit cakap le, nanti boleh orang sumbang supaya tak jadi bodoh selama lama nya pasal asal usul Rumpun Melayu dan Keluarga Besar Melayu.
Woi Mamat, siapa yang tak faham message yang Annie keluarkan selama ini. Tapi bila mengomen (bahasa kau kelas pertama ye tak pakai pekataan tu - kecik betul kepala kau ye?), ko pakai nada yang tak semenggah, cakap "org2 melayu johor jgn bising2 lah, dah memang nasib korang mcm tu ... Dok diam2 je .." padan muka ko kena tanya Cina Bukit ke, dan mcm mcm lagi.
DeleteSensitif plak, kena tanya melompat. Jenis berok camna ko ini.
Over and out. Aku tak kuasa nak layan lagi berok mcm ko pakai bahasa tak tentu arah kena tanya melompat.
Saya bersetuju dengan pendapat saudara. Orang Melayu Johor sekarang ini telah dicandukan dengan kehebatan bolasepak negerinya sehingga lalai dan lupa bahawa tanah kampungnya telah habis dijual kepada bangsa asing. Inilah dia yang dikatakan 'menang sorak tapi kampung tergadai'. Apa suntuk dan senteng sangatkah pemikiran anak anak Melayu Johor sekarang ini sehingga tidak boleh membezakan antara mana satu kaca dan mana satu intan? Mana anda letak maruah anda semua? Bolasepak yang tak kemana atau tanah pusaka nenek moyang yang sudah dijual dan takkan dapat diambil kembali? Sedarlah orang Melayu Johor. Cuba tanya diri anda siapa yang menaburkan duit untuk pasukan bolasepak anda? Country Homes itu apa? syarikat catering kecil kecilan ke? Atau penjajah baru? Yang menabur sedikit duit supaya anak Melayu Johor terkinja kinja bangga dengan bolasepak tempatannya hingga lupa bahawa duit itulah yang meranapkan masa depan cucu cicit kalian.Dari mana duit itu datang dan cuba tanya diri anda sendiri apakah imbuhan yang diperolehi oleh pihak penaja itu? Apa anda masih bermaruah jika pasukan bolasepak anda ditaja oleh mereka yang telah merompak hak pusaka anda?
DeleteDalam hal ini saya menyalahkan UMNO negeri kerana diam menikus tidak berani bersuara,pemimpinnya bacul hanya tahu menjaga tembolok masing masing dan takut hilang pangkat dan kedudukan. sepatutnya Umnolah yang menjaga kepentingan orang Melayu dan menjelaskan kepada orang Melayu apa yang sebenarnya berlaku? Ini tidak, Melayu Johor masih lagi khayal dengan bolasepaknya,zapinnya dan segala macam temasya dan festival. Apa fungsi Umno dalam hal ini? Semuanya penakut dan bacul.
Bayangkan senario 50 tahun akan datang. Kita akan jadi seperti Afrika selatan semasa zaman apartheid dahulu. Ketika zaman itu, orang kulit hitam dilarang keluar rumah dari malam hingga ke pagi. Kononnya takut jika keluar malam maka mereka akan merompak dan mencuri. Bagi orang kulit putih, mereka bebas pergi ke mana tanpa apa2 halangan. hanya orang kulit hitam yang mempunyai pas yang sah (iaitu kebenaran untuk bekerja di waktu malam) sahaja dibenarkan keluar malam, jik tiada pas maka mereka akan ditangkap.Dan siapakah mereka yang ada pas ini dan apakah pekerjaan mereka? Sudah tentulah mereka bukan doktor,lawyer atau magistrate, mereka cumalah pekerja bawahan yang bekerja sebagai pencuci longkang,penyapu sampah dan sebagainya.Begitulah agaknya yang akan terjadi di negeri Johor 50 tahun akan datang. Orang melayu makin lama makin berundur ke pinggir hutan kerana tidak mampu mendiami rumah di bandar,Cucu cicit kita yang menjadi mangsa kerana sikap pendek akal kita sekarang akan terpaksa bekerja sebagai cleaner, bellboy,pembantu rumah, pemandu jentera dan menjadi hamba kepada bangsa asing ini. Nak masuk ke bandar perlu tunjuk kad pengenalan kerana nanti khuatir orang Melayu miskin ini akan merompak dan meragut bangsa asing ini. nak masuk ke kediaman bangsa asing perlu juga melalui proses saringan kena tunjuk IC,kena isi borang, foto diambil..yelah nanti takut Melayu ni akan merompak dan mencuri barang dari kediaman bangsa asing ini. Masa itu siapa yang jadi tuan dan siapa yang jadi hamba? Tepuk dada tanya selera.
Tapi tidak mengapa kerana biar jadi hamba pun kena lari ke pinggir hutan dan dipandang rendah oleh bangsa asing orang Melayu Johor tidak kisah salkan pasukan bolasepaknya hebat. Itulah hebatnya candu yang diberikan.
Wahai Melayu Johor, anda sebenarnya bangsa yang hebat dan bertamadun,penuh dengan budi pekerti. Tapi sedarlah bahawa anda sebenarnya sekarang ini telah diperbodoh-bodohkan. Ingat masa depan cucu cicit anda dan bangkitlah dari kelalaian sekarang. Buangkan segala candu dan madat dan bertindaklah dengan bijak,jangan berharap dengan orang lain untuk berfikir bagi pihak anda, anda ada akal dan anda boleh bezakan yang mana betul dan yang mana salah.
Komen Anonymous14 November 2014 17:44 itu, walu pun mengata Melayu Johor, boleh di terima. Bahasa dan nada yang ok. Camtu lah hendak nya bila kita bersuara. Mengkritik tapi boleh menaikkan semangat.
DeleteAku juga setuju. Walaupun agar mengguris perasaan orang Johor, tapi sebuah pandangan yang tersangatlah jujur dan benar. Kita sepatutnya berterima kasih kepada orang kat atas ni. Satu pandangan yang telah menyebabkan orang Johor tersedar dari lamunan. Kia telah jauh menyimpang dari haluan sebenar.
DeleteAnnie, bila last konvensyen umno johor dorang buat? Zaman bila projek2 mewah tu dorang cadang n luluskan?
ReplyDeleteSohibus Samaha Al-Ganny Ibn. Osman. Tu dia.
DeleteOrang Melayu Nusantara telah berpegang selama 500 tahun pada agama Islam berpaksi kepada fahaman jumhur ulama Ahl Sunnah wal Jamaah, iaitu: Tauhid, Fiqh dan Tasawuf (Iman, Islam, Ihsan - hadith Malaikat Jibril)
ReplyDeleteTatacara sesiapa yg ingin bermula pada jalan ahli Sufi Melayu klasik adalah begini :
[A] ILMU TAUHID (mengesahkan pengisian IMAN)
i ) mempelajari ilmu tauhid untuk mentahqiqkan aqidah yang sahih, supaya terpelihara dari syirik besar.
ii) mengenal siapa Tuhan kita yg disembah dengan sebenar-benar pengenalan.
iii) supaya dengan mengenal Allah akan tenteramkan hati kerana kita tahu siapa diri kita sebagai hamba yang di kasihi Allah Ar-Rahman Ar-Rahim
iv) supaya iktikad agama kita tidak bersalahan pada dalil akal dan dalil nukilan wahyu
v ) apabila sudah dibenarkan aqidah, maka segala gerak-geri hamba tidak akan lari dari suruhan dan tegahan Allah Rabbil Alamin
[B] ILMU FIQH (mengesahkan rukun2 ISLAM)
i ) Tujuan untuk mengesahkan ibadah, kerana beramal tanpa ilmu tidak diterima oleh Allah ibadat seorang itu. Bila Ibadat tidak diterima, sia sia hidupnya dan tak mungkin dapat kehadapan pada jalan Allah
ii) Untuk mengelakkan daripada perbuatan ibadah yg tidak diajar oleh Allah dan Rasul.
iii) Mengenal yg mana sunnah Rasulullah dan yg mana bukan sunnahnya
iv) Mengenal hukum syarat atas amalan manusia:- haram, halal, sunat, makruh dan harus
[C] ILMU TASAWUF (mengesahkan hakikat IHSAN)
i ) Mengenal ciri-ciri manusia yang terpuji dan yang tercela (sifat mahmuudah & mazmuumah)
ii) Mempelajari kelebihan ibadah dan amalan sunnah Rasulullah
iii) Mempelajari selok-belok dan peringkat perjalanan ahli Sufi
* bi barkatil hadi Muhammadin salallaahu alaihi wa salaam, kita memohon taufik dan hidayat
Apa kena mengena dgn pos Annie? Ko sekolah mana? Ada belajar tata tertib kesopanan supaya jangan cakap benda yang lain dari yang majlis bincangkan. Faham apa majlis ke?
DeleteBalik nanti, ko tanya emak bapak ko, ok?
Hal akal yang waras dan logik itu penting dalam jiwa manusia mahupun amalan zikr kepada Al-Khaliq yang hakiki yang menyucikan hati nurani kita.
DeleteHal politik yang menyimpang dari tujuan mulia yang berprinsip adalah disebabkan ahli politik yang akhlak dia tercemar oleh ciri-ciri tamak haloba, dengki khianat, dan sombong bongkak.
Maka senang termasuk fahaman liberal ikut nafsu amarah dan keganasan radikal seluruhnya.
Khaled naikkan gaji Wakil Rakyat. Melayu yang bukan kelas menengah di Johor amacam? Terus gohet basikal atau naik motor buruk tiap hari pigi keroja di Singapor ke?
ReplyDeleteNgapa tak bikin kilang kilang di Johor yang Melayu boleh keroja dapat gaji sama dgn yang dapat dari Singapor? Apa? Wang Singapor tinggi nilai? Habis? Buat pulau saja ke?
Bikin pulau tambak pasir pakai banyak pekorja ke? Bukan kah banyak pakai mesin saja?
Amacam kita? Gigit jari saja ke?
Hah, Annie ada hubungan rapat dengan orang UMNO Johor. Rasa nya ramai UMNO Johor mengunjungi blog nya. Termasuk perwakilan di Kovensyen UMNO Johor tuh.
ReplyDeleteMari lah kita sebut sebanyak mana yang perlu kita sebut supaya perwakilan dengor dan hebahkan di Konvensyen. Kalau tak dalam ucapan ucapan di Majlis pun, sekurang kurang nya bila berbual minum teh, makan malam, dsb nya.
Annie kata Khaled Nordin akan pertama kali berdepan dengan perwakilan dan pemimpin akar umbi 26 Umno Bahagian Johor. Kalau majoriti besar Bahagian Bahagian UMNO dah menyatakan mahu Akta Hasutan di teruskan, rasa nya di Johor pun begitu juga.
Wahai perwakilan, terutama sesiapa yang berpeluang berucap di Konvensyen, tolong lah tekankan penting nya Akta Hasutan itu di teruskan. Supaya Khaled boleh sampaikan kpd Najib di tempat tempat yang sesuai. Supaya Najib buat keputusan dan umumkan bahawa Akta itu akan di teruskan. Kalau boleh sabelom PAU di KL. Bagi mengelakkan rasa janggal desakan di buat bertalu talu di berbagai ucapan di PAU.
Walau pun Hishamuddin akan tapiskan isi kandungan ucapan, tapi takkan lah samapi perwakilan tak boleh tuntut di PAU supaya Akta Hasutan itu di teruskan.
Annie..fyi...to my knowledge development by tropicana was approved during Gani as mb. That piece was originally develop by IWH in which kprj n khazanah has got interest. But the rest of devekopment after the marina including country garden and R&F (old CIQ site) approved after last general election, meaning under the present gov (khaled lah).
ReplyDeleteCan you please tell us what kind of "knowledge" you have to say it was approved by Ghani? This is important as the image has been that Ghani was good and Khaled is bad.
DeleteIf you can convince us so, that'll be good to clear the air. If not, we'll take it that it's Khaled. And I have not seen those responsible saying those. Surely there is Jabatan Penerangan, Johor, MB's Press Officer and the like. If they choose to stay silent then silence denotes consent to finger pointing at Khaled.
And KPRJ and Khazanah got interest? Consented to freehold status and housing units meant only for well-off foreign buyers? What kind of tea have they been drinking?
DeleteWhat the fcuk ..
"Hartanah free hold yang akan jadi milik kekal pembeli asing atau orang kaya (kerana Melayu tempatan tak mampu beli) sepanjang pesisir itulah akan jadi sempadan negeri Johor dengan Singapura, bukan tanah kerajaan negeri Johor."
ReplyDeleteTakda so'al tanah Kerajaan atau tidak. Selagi ada pembangunan, Kerajaan Johor berkuasa meluluskan nya atau tidak. Bila meluluskan nya, tak masuk dalam otak dia orang implikasi itu semua?
Apa akan jadi kapada bangsa Melayu? Siapa yang akan dapat kumpul harta dengan lebih? Tanah yang harga tak begitu tinggi, bila sudah jadi bandar tentu melambung tinggi harga nya. Apa nak jadi kapada % kekayaan Melayu?
Sekarang 20% kekayaan korporat, tak tahu berapa % kekayaan bangunan komersial dan kediaman. Tentu akan merosot % nya jika di banding dengan bansa lain. Tak kisah yang memberli itu rakyat atau tidak. Mereka penduduk di sini.
Tambahan pula, faedah sampingan nya tentu akan dapat kaum pendatang menikmati nya. Melayu goigit jari lagi. Apa semua ini? Sudah tentu "Ia meresahkan rakyat Johor."
Ya...setahu kawan zaman dato ghani kawasal asal danga bay yg ditebus guna dan dibangunkan. Kini dijalankan oleh tropicana. Kalau kita memandu hala ke bandar, pembangunan sblm ni dari tune hotel hingga ke jeti yg ada restoran tu. Tambakan dan projek tgh rancak sederet selepas itu termasuk depan msuite sampai ke pengkalan syahbandar lulus oleh kepimpinan skrg. Boleh rujuk dato setiausaha kerajaan negeri yg masa tu beliau adalah dato bandar. Jadi mb skrg kena tanggungjawab.
ReplyDeleteTK penerangan ini. Kawan risaukan kenapa takda siapa antara pihak Khaled yang buat pengesahan ini. Pada hal ada berbagai cara Khaled dan orang orang nya boleh "membayangkan" secara "resmi" yang kelulusan asal itu bukan dia buat. Setahu kawan, semua nya diam saja - secara resmi nya. Takda kenyataan Kerajaan dsb nya.
DeleteMungkin kawan terpengaruh dengan low profile Ghani sejak PRU13. Mendapat gambaran tak mungkin dia yang meluluskan pembangunan keseluruhan nya.
Mungkin Ghani ha nya pioneering saja, mulakan cadangan memajukan kawasan itu. Kemudian orang lain yang bertanggung jawab di atas taraf freehold tanah, bentuk pembangunan beribu unit semua harga tinggi dll nya.
Annie...projek forest city yg orang gelang patah bising2 swbelum ni, bila lulusnya dan siapa yg luluskan? Tapi hairan gak, apesal orang gelang patah dah kurang bising skrg..dah patah hati ke? Annie cuba siasat sikit...tolonglah johor ni.
ReplyDeleteAmacam dia orang nak terus bising? Bukan macam DAP yang sentiasa ada penyumbang, termasuk kongsi gelap, penjahat dan gengster, beri wang pergi berbaris bawak sepandok mcm mcm, dapat tambang, makan dan duit kocek.
DeleteAtau mcm Parti Keadilan Kartun. Anwar pigi US jumpa Yahudi, Israeli Lobby yang bertan wang nya, beratus ribu masuk ekaun Malaysia Kini, Malaysia Insider, Ambiga Bersih, Suaram dll nya.
Kalau dah mcm ni, MB terlibat dalam hal kelulusan berbagai aspek pembangunan, mcm mana UMNO nak tolong. Kena menjerit bersendirian le kita.
"Kami rakyat Johor pun kadang-kadang rasa malu apabila orang luar tanya pasal projek-projek tu. Nak kata apa, untouchable!"
ReplyDeleteKalau begitu, Najib perlu ambil tindakan. Kalau dia benar benar prihatin akan kedudukan bangsa Melayu, mahu pertahankan dan majukan kepentingan Melayu.
Kalau dia hanya gelojoh mengejarkan taraf negara maju, tak kisahkan keadaan bangsa Melayu, tak pedulikan DEB, minta UMNO tukarkan saja dia.
Malangnya, Najib tidak akan ambil tindakan. Dia terlibat dalam komplot untuk masukkan rakyat asing yang kaya raya demi mengejar wawasan "developed nation" dia sendiri semacam Singapore. Nanti jurang nasib antara si kaya raya dengan rakyat biasa akan terlalu luas dan di remehkan dengan retorik ekonomi global.
DeleteAmat bagus penulisan wira UMNO yang di paparkan Annie itu. Bersemangat. Bunyi saperti orang yang benar benar berjiwa, bersemangat nak pertahankan dan majukan hak dan kepentingan Melayu.
ReplyDeleteNamun ada bunyi penat sikit. Tapi mari lah kita tepok tangan dan sorak dia. Supaya dia terus berjuang saperti yang telah di juangkan nya. Keluarkan segala fakta, butiran dan hujah hujah saperti yang telah di lakukan nya.
Kami sentiasa ada di belakang nya. Menyorak, menaikkan semangat, cuba bersama sama membuka mata mereka perwakilan dan lain lain yang ada kuasa atau berpengaruh suara nya. Insya Allah.
Khaled di laporkan berkata akan kasi RM1,000 kpd rakyat yang berhak beli rumah murah. Banyak ke makna nya?
ReplyDeleteTak sebut berapa unit di bina. Ada bandingan ke dengan 300,000 rumah mahal di Forest City?
Dah ikut cara Najib bagi duit sana sini. BRIM lah apa lah. Paling senang punya kerja nampak nya. Ngapa tak tolong Melayu berniaga? Minta FDI Cina pakai perkhidmatan Melayu? Ooooooo, takut FDI cabut lari. Takda jalan lain ke? Jawatan tinggi, ramai Pegawai pandai, Budget Negeri besor, cari jalan lain le.
And you think the Malaysian Chinese are bad. Wait till you have the Chinese from PRC, in millions. They will fucking eat your mother alive.
ReplyDeleteEven we are scared of them.
If you are not worried now, I mean the Melayus in Johor, YOU SHOULD BE.
Alamak, Chikong, gunakan BM lah. Orang semua gunakan BM bagi pos ini. Nanti orang kata kau pendatang, kau marah. Berpatutan lah.
DeleteKau faham BM, kalau tak kau tak mengrespons komen komen di sini. Jadi orang Malaysia lah, ikut arus, orang cakap BM, ikut sama gunakan BM.
Dan jangan cakap "They will fucking eat your mother alive." Nanti orang buat kpd emak kau, kau marah. Jangan biadap mcm Lim Guan Eng lah. Naib Pengerusi DAP Tengku Aziz dah sembur Tokong Lim biadap masa dia cabut keluar DAP dulu.
Wouldn't it be nice if you and your friends actually went through one national Malaysian mainstream schooling system? Then you could speak Malay, English and Chinese fluently and feel comfortable in any social space and situation?
DeleteThose PRC don't understand Melayu and English.
DeleteGood luck to you.
I think Khaled should give all those PRC a free passport for every condo they buy.
^^ not that I can't but why should I speak that shitty language?
DeleteAnd the level of retardation i see here, they will love the hoards of PRC coming to Johor.
DeleteAnd the pendatang like me will sit in the coffee shop and lim kopi and watch the "movie". And high five each other.
Cannot tahan? Talk to your UMNO bosses la.
Anonymous15 November 2014 11:19,
DeleteThe lowest level of retardation in here is you. Sad but true.
How you not the lowest retarded - you have no idea of what constitutes national unity, what is the basis of unity in this country.
You only jeer. Exactly like the ultra kiasu ungrateful ingrate Cina Bukit pendatang DAP. Like you yourself said, "the pendatang like me". Must be products of Chinese schools. And the historians have said you are descended from the hill tribes of south China. Literally Cina Bukit. And most retarded.
Don't high five one another too soon. Even British PM has said "Multi-culturalism is dead" and the authorities shooing out those in British Chinatowns. So did German Chancellor Angela Merkel and two other EU leaders.
And some UMNO people have proposed raising the issue of Chinese schools at the coming General Assembly. Many have said those who don't respect and abide by the Constitution should migrate. In Fiji even the pendatang the majority, won the elections, could not taste power. The Army grabbed power. Many pendatang migrated. Those are facts of history. Recent history. Only a few years ago.
Anonymous15 November 2014 11:16,
DeleteThat "shitty language" meaning Mandarin? Or Hokkien? Or Hakka? Or Confu? Or all of the above?
In Malaysia the Cina Bukit pendatang want Mandarin in schools. In south China where they originated from, they demo-ed against Beijing enforcing the use of their official language, Mandarin. They did that about a year ago. Demos in Canton, Hong Kong, etc.
No wonder the are called Cina Bukit. They are, in fact, Cina Bukit. History professors have said south China was originally inhabited by the hill tribes. So, what can we expect of Cina Bukit especially DAPs.
Anonymous15 November 2014 11:14,
DeleteKhaled should give all those PRC a free passport for every condo they buy?
And you give your assol to Anwarul Al Juburi and his kind? Maybe Anwar also dun want. Busuk bo basuh berak.
You dun even know who has power in issuing passports? Lu Cina Bukit pendatang DAP arr?
Nampaknya Cina tempatan kite pun dah muak dengan Ah Jib Gor dan gengnya.
DeleteUMNO SEKARANG SUDAH JADI PAGAR.
ReplyDeleteHARAPKAN PAGAR...........................
Kau cakap pendapat kau saja, aku tak rela.
DeleteNenek moyang aku kata yang nuduh UMNO tarak kasi fakta dan hujah tu msitilah puak Al Juburi atau ultra kiasu ungrateful ingrate Cina Bukit pendatang DAP.
Betul, nenek moyang aku cakap gitu. Kau tau berapa umur aku? 12 Tahun, hehe.
Tak tau berapa ramai perwakilan UMNO Johor di konvensyen di JB sekarang, dll di PAU tak lama lagi, yang setjuju dengan Najib mengejar taraf negara maju tak kira apa, dengan mengenepikan DEB, buang Akta Hasutan dsb nya.
ReplyDeleteKalau majoriti setuju, jahanam lah nasib bangsa Melayu. Mana semangat UMNO masa di tubuhkn lebih 60 tahun dulu, nak pertahankan dan majukan hak dan kepentingan Melayu?
Tapi kalau lihat dari hal bahawa hampir semua (sekurang kurang nya 170 dari jumlah 191) Bahagian UMNO mahukn Akta Hasutan di teruskan, ada peluang majoriti perwakilan mahukan Ketuanan Melayu dan Kedudukan Istimewa Melayu (yang di lindungi oleh Akta itu) di pertahankan dan DEB, yang di gubal mengikut inspirasi dari nya itu, di kedepankan dan di majukan. Moga moga demikian. Ameeen.
Jangan lupa, Bang, bukan saja hampir kesemua Bahagian UMNO, jugak Pemuda UMNO dan Wanita UMNO dah tak setuju dengan Najib.
DeleteKapal Najib dah nak karam. Gantikan dia saja lak. Supaya UMNO tak karam bersama dia.
Nih Khaled pun gitu jugak. Kalau nak lepas tangan pasal pembangunan jenis mengarut di Johor.
Yes, Ahmad Maslan speak Bahasa Melayu very very well. Minister lagi, but listen at what kind of shit that comes out from his mouth. Kepala otak kau.
ReplyDeleteIt's the content la, not necessarily the media.
Anonymous15 November 2014 11:54,
DeleteWhat is your point? In connection with what? Replying to anybody here? Responding to which part of Annie's post?
If you are the same bastak as Anonymous15 November 2014 11:19 above, read my reply to him soon after his comment.
forest city tu asalnya nak buat universiti felda malaysia... hanya untuk warga2 felda...
ReplyDeletenajib ngejo ke arah negara maju macam Flora Jo lari 100 meter supaya jasa nya akan di kenang nanti... macam mana nak pecahkan rekod sprint Flora Jo.. dia dah padam.. gamaknya macam2 drug dia inject... kita buat nasi lemak kat pasir gudang, kemudian kita jual kat singapore.. boleh kayo tak ? dapat beli se biji rumah kat forest city tu pun jadi le.. saya hormat dengan pandangan
Anon 15.30 14.Nov
beliau ada kajian tersendiri dalam berhujah..tahniah
Ko puji diri sendiri ke? Bukan ke ko yang Anon 15.30 14.Nov tu? Cakap bahasa menyakitkan hati. Nak menaikkan semangat Melayu camna camtu?
DeleteTapi pastu dia cakap dlm bahasa yang semenggah pulak. Mcm ko cakap nih. Pun masih ada cakap caustic, contoh nya, ngata "rekod sprint Flora Jo.. dia dah padam.. gamaknya macam2 drug dia inject..."
Aku raso ko ni orang Al Juburi. Yang dah ngikut Red Bean DAP. Pakai nama mcm mcm. Hentam gomen, BN, UMNO. Tak kira ada penerangan atau justifikasi atau tak.
Sapa nak caya ko cakap.
...bila bertentang pandangan di label sebagai pembangkang le...red bean army le...
Deletepuji orang yang bagi pandangan pun salah juga ?
aduiiii.....
At the UMNO Johor Convention to day, Najib said Umno's reforms must begin with members. But not reforms that he does - liberal this liberal that until ISA gone, now Sedition Act also, but defied by almost all UMNO Bahagians and UMNO Pemuda and Wanita.
ReplyDeleteSo, how to reform like that, to strengthen the party, he said. He also said reforming the party must also include members at the grassroots. Reform or not, he must understand that the grassroots don't want the Sedition Act repealed.
Najib said, "Reformation means that we have motivation to struggle for the good of the party. If the people are happy with and have confidence in the Umno members, it represents the first process in building trustworthiness in Umno."
ReplyDeleteHah, this is the thing. What to him is for the good of the party, many others see it as weakening the party. How can throwing the Sedition Act is for the good of UMNO? Never. Cannot be. The Act protects the sensitive clauses of the Constitution, including Constitutional Monarchy, YDP Agong, Raja Raja Melayu, Rulers Council, the position of Islam, the Special Position of the Malays etc. Throw away the Sedition Act, those things are no longer protected. Anybody can speak against them. Mana boleh throwing the Sedition Act is for the good of the party?
He also said, ".. If the people are happy with and have confidence in the Umno members .." How for people to be happy and have confidence in UMNO members? In this post alone, right from the severe sound of the post writer and the comments, where got people happy and have confidence in Johor UMNO leadership and, as a result of that, how to have confidence in UMNO members?
Except when UMNO members stand up, tell their leaders like they did on the Sedition Act, and, if Najib doesn't care, speak for him to be replaced. Then people will have confidence in UMNO members.
The Prime Minister also criticised the attitude of some Umno members who placed more importance on self-interest and lacked the feeling of love for the party. But where got?
ReplyDeleteIs it not the leaders who do that often? Najib himself personally. Wanting his legacy entered in the history book as the PM who brought the developed nation certificate - isn't that not personal interest? Even rushing it, at the expense of the interest of UMNO and the Malays?
At the Convention to day, Najib also said, "We must realise that in practicing open democracy, eventually it's a game of numbers. We must increase support for the party and subsequently interpret it in the growing number of seats to ensure that we are stronger."
ReplyDeleteHow to increase support for the party? You gave all sorts at PRU13, they still gave you the Chinese tsunami. OK, you give some more, you open up, liberalize, but don't fall for the Pakatoon opposition to such things as "arcahaic laws" and throw away ISA, now want to throw away Sedition Act.
I say man, the US still has ISA-like detention without trial and the esdition laws, for crying out loud. The US courts over the years refused to declare the various statues and enactments involving edition unconstitutional. Yet you have discarded the ISA, EO and RRA. And the British have just come out with "draconian" laws preventing their citizens visiting Middle East hot spots from returning to UK.
You give them voters anything, they take. All. But no reliable indication that they will give you the numbers you want in terms of support and votes. Meanwhile what happens to the Malays? Those who have been supporting UMNO all these 60 years? Those who gave you 88 seats at PRU13. Don't you now throw away the Sedition Act, d'ya hear?
At the Johore UMNO Convention, Khaled talked about modern and progressive reformation, inclusiveness, the Malays and Islam, without ignoring the other ethnic groups. Of course, these are the standard fare.
ReplyDeleteBut with the Fortress City and the 300,000 very expensive housing units, Dangar Bay etc development - where got inclusiveness as far as Malays are concerned, pray tell.
Yes, Najib said, ".. it is most proper for the resurgence of Umno to begin here (in Johor). It is here that the resurgence of Johor Umno and Barisan Nasional as the pillar of our strength began. I am fully aware that the survival must begin in the Umno fortress."
But, with what the writer said in Annie's post up there, will the survival begin in Johor? Will Fortress City be anywhere near "Umno fortress"?
Really, UMNO perwakilan in Johor and at the PAU must speak up. Or they may forever hold their silence if PRU14 turns out to be a debacle, with the Malays also doing a tsunami.
Replace Najib, as his policies in rushing to developed nation status is at the expense of the Malay rights and interests. Particularly removing the Sedition Act and muting the NEP.
Anon 14.13 15 Nov
ReplyDeletejustifikasi saya, ramai orang2 Melayu tanpa mengira idealogi berada dalam " kegelisahan " dengan pendekatan kesederhanaan Ah Jib Gor... saya lihat utusan malaysia pun udah tak larat nak layan pemimpin2 umno..pendekatan menyerang pemimpin yang tidak perform adalah tepat untuk kepentingan generasi kita yang akan datang... kenapa awak tidak boleh menerima kenyataan yang Ah Jib Gor yang menjadi idola awak tu termasuk hadi awang dan anwar sudah tidak di perlukan dalam politik negara kita.. lim kit siang ada pengecualian, sebab sekurang kurangnya dia dapat mentarbiah dyana sofia...
awak dah tengok ke Ah Jib Gor memalukan isterinya ketika bergambar dengan Xiuping semalam
lol
doncin cai,
DeleteAwak cin cai bila menagata "awak dah tengok ke Ah Jib Gor memalukan isterinya ketika bergambar dengan Xiuping semalam lol"
Tu lah, awak tak fikir pun kawan mungkin tak tengok, jadi mcm mana nak tau. Sebab awak tak beri justifikasi, kawan dah boleh anggap awak anti-Najib dan anti-UMNO, entah orang Al Juburi ke, Cina Bukit pendatang DAP ke. Jangan cin cai le, kasi penerangan atau justifikasi sikit, saperti dalam perkara yang awak kata tu.
Kawan tak suka Najib. Tapi kawan suka UMNO. Setuju "ramai orang2 Melayu tanpa mengira idealogi berada dalam " kegelisahan " dengan pendekatan kesederhanaan Ah Jib Gor .." Tapi tak faham pendirian awak. Mengata "lim kit siang ada pengecualian, sebab sekurang kurangnya dia dapat mentarbiah dyana sofia..." tu, apa makna awak? Bermakna awak orang Pakatoon ke?
Tak salah kalau benar. Hanya kawan nak tenyeh sampai lumat, kalau benor.
doncin cai,
DeletePakai bahasa yang senang di faham sikit lah, Bahasa Melayu.
Pendekatan tu tak tau apa makna nya. Tarbiyah tu bahasa Arab.
Awak tentu nak orang faham apa awak cakap. Kalau tak, tak guna cakap, betuk tak?
Ramai orang di sini tau cakap Melayu biasa saja, bahasa Arab pun yang biasa saja.
Don Cincai awak ni RBA ke? LKS awak kata bagus gila ke apa ni? Boleh jalan la.
DeleteMari berzapin meriahkan semangat ya saudara!
ReplyDeletehttps://www.youtube.com/watch?v=ydfFaCW42T0
Be aware of Prc Chinese/China Chinese. Even some Chinese S'poreans hate them. They spit anywhere, berak anywhere, etc. They will do anything for money. The dont mind breaking up families to get what they want. South Johore will be very Cheena like in future. Signboards will be in Chinese. How can? Then they will ask to be citizens after a few yrs ..guess who they will vote for? Yr guess is as good as mine. They hv nothing to relate to Umno or anything Malay. Mca is dead or should i say even mca members vote for dapigs..Why didnt the power that think abt this? Why are the Malays so stupid and easily manipulated? How come Malays are so greedy? "Development" at the expense of ordinary rakyats isnt good and healthy especially if the benefits do not go to them ie. The ordinary rakyats not the rich cronies of the power that be.
ReplyDeleteAgree with you about the Chinese.
DeleteBut only very few Malays are greedy. Like the sandy ones. Read past posts and comments to know more. Or ask people who live in Johor Bahru, most of them know.
And you read again Annie's post above to know the Malay politicians who are greedy. Or takut. Or "lepas tangan".
Ramalan mudah org ramai. Keadaan akan jadi bertambah buruk jika kerajaan negeri terus mendiamkan diri dlm hal isu panas ini. Pembangunan berasaskan hartanah ibarat bom jangka buat BN Johor. Bukan utk masa skrg tetapi generasi akan dtg apabila anak2 imigran gred A ini layak mendapat kerakyatan. Sudahlah rakyat tempatan dipinggirkan. Mana2 pihak yg berminat menyelamatkan UMNO Johor perlu menghidupkan semula semangat Datuk On Jaafar. Org Johor sebenarnya hebat.
ReplyDeleteseronok baca ulasan-ulasan mengarut anda semua.
ReplyDelete