Saturday, 20 September 2014

Golongan Melayu Bangsat

Since I got no idea what to write tonight, I am publishing this sad email I received  today.

So, here goes:

Melayu Bangsat....bunyi nya macam menghina bangsa sendiri. 

Tapi itulah hakikat yang berlaku di atas tanah air ku apabila ada segelintir di kalangan orang Melayu yang berkuasa dan diberi kuasa menjadi tidak amanah dan bertanggungjawab dalam membela bangsanya yang kononnya majoriti, tetapi berpecah-pecah menjadi minoriti. 

Malah, kelompok kecil Melayu yang berkuasa dan kaya raya serta hidup senang lenang sanggup menjadi perosak yang akan menghancurkan masa depan bangsanya atas dasar pembangunan dan kemajuan.

Mereka gunakan kuasa dan jawatan untuk kepentingan peribadi dan keuntungan yang masuk ke dalam poket sendiri dan sekelompok kecil rakan-rakan kongsi dari yang sekecil-kecil projek sehingga yang besar berbilion ringgit.

Mereka sanggup menjadi ejen-ejen atau rakan-rakan kongsi syarikat asing untuk mengambil alih tanah-tanah milik kerajaan dan hartanah orang-orang Melayu dengan janji-janji manis bagi memperbodohkan bangsanya sendiri kononnya atas dasar pembangunan dan kemajuan negara.

Melayu ini tidak mahu bersusah-susah mengemukakan cadangan disusuli  tindakan untuk membangunkan bangsanya yang mungkin dianggap sebagai usaha yang sia-sia kerana bangsanya dikatakan terlalu sukar untuk diubah dan dibangunkan untuk bersama-sama menikmati hasil kemajuan dan pembangunan yang dijana.

Akhirnya, kekayaan yang dijana kononnya hasil usaha sekelompok kecil Melayu yang kaya dan berkuasa, berpendidikan tinggi, berputar-putar di kalangan mereka, tanpa sedikit pun ada rasa bersalah dan jiwa untuk membela bangsa mereka yang semakin merempat, hidup susah dan merana secara ikhlas dan jujur.

Betul lah seperti kata pepatah Melayu itu sendiri, harapkan pagar, pagar makan padi, seperti haruan makan anaknya sendiri. Inilah yang sedang berlaku kepada bangsa Melayu. 

Malah, kelompok kecil Melayu ini sanggup menyalahkan bangsa mereka sendiri atas kemiskinan dan kesusahan yang dihadapi kerana kononnya bangsa Melayu ini tidak mahu mengubah sikap dan minda menjadi manusia yang rajin bekerja dan kuat berusaha.

Melayu yang dibawah sana sebenarnya, ramai yang kuat berusaha dan rajin bekerja, cumanya ada kalangan mereka yang benar-benar rajin bekerja dan kuat berusaha, kurang atau tidak langsung diberi peluang kerana tidak termasuk dalam kelompok-kelompok tertentu.

Ramai Melayu yang di bawah sana menggunakan keringat dan tulang empat kerat untuk menyara keluarga, menggunakan kebijaksanaan dan kreativiti bagi meningkatkan taraf ekonomi.

Tetapi apa yang dilakukan sekelompok kecil Melayu yang kaya raya dan senang lenang yang memperolehinya daripada kuasa yang ada pada mereka.

Melayu sibuk berpolitik sehingga berpecah belah sesama mereka.

Nasib bangsanya kurang dibela. Malah menggunakan kuasa dan kedudukan, kelompok kecil Melayu ini sanggup menjual negara tumpah darahnya atas dasar pembangunan dan kemajuan.

Melayu bangsat tidak sedar bahawa apa yang mereka lakukan sebenarnya, mereka sedang menghakis kuasa yang ada pada mereka. Menjual tanah kepada orang asing bermakna kita sedang menghakis kuasa yang ada. 

Percayalah, kerakusan di kalangan segelintir kelompok Melayu ini yang sedang membaham bangsanya yang kerdil, miskin, susah dan semakin merempat secara berterusan ini, tanpa sebarang pembelaan yang penuh ikhlas dan jujur, maka apabila sampai masanya nanti, Melayu akan kehilangan kuasa.

Kalau orang Melayu sendiri sudah bosan dan semakin meluat, terhakisnya keyakinan bahawa sistem yang ada boleh melindungi mereka, sudah mula berbicara dan mempersoalkan pasal perkara-perkara yang begitu sensitif, yang mana tidak pernah dibahaskan secara terbuka sebelum ini, seperti hak  keistimewaan mereka, Raja-Raja mereka dan agama Islam yang dianuti mereka, maka semakin mudahlah anasir-anasir dari dalam dan luar membaham bangsa yang menjadi semakin bangsat dan kerdil dan terus merempat di atas tanah air mereka sendiri.

Berbicaralah mengenai nasib bangsa Melayu, maka ia akan dianggap sebagai suatu perkara yang mengundur ke belakang. Topik yang dianggap oleh segelintir orang Melayu sebagai tidak relevan lagi dan menyusahkan.

Itulah tanda-tanda awal bahawa bangsa Melayu akan terus dihina, dicaci dan diremehkan kerana yang meremeh, menghina, mencaci dan merendahkan martabat  orang Melayu adalah bangsanya sendiri.

Sekian, terimakasih.

73 comments:

  1. Aiseh brader, all races ada camtu lah. Di merata dunia. Since time immemorial.

    Tengok saja sejarah India dan China. Dua negara yang paling besar rakyat nya, beribu tahun sejarah nya, mundur ekonomi nya, baru nak naik 1-2 dekad yang lalu.

    China especially. A huge country, the most populous nation on earth, 3,000 years of history, in modern history was regarded as a pariah by the West until only 1-2 decades ago. Why? Because they quarreled among themselves, fought each other, one group bangsat-ing the other, fights, wars and rebellions endlessly, became weak.

    They were conquered and ruled by the Mongols for nearly 100 years in the 13th century and by the Manchus (Manchuria was a foreign country until after World War II) for several hundred years until the 20th century. Hong Kong was returned to China by the British only in 1990.

    They were so messed up that it attracted communism under Mao Zedong. Despite harsh rules, no freedom to speak and act, they still had many bangsats among them until to day. Read about one or other of the leaders being purged, charged in court for one offence or other.

    Among those who ran away to Malaysia, the bangsats are the ungrateful ingrate Cina Bukit pendatang DAP. So, while we get exasperated when acknowledging and trying to find solutions to the problem of Melayu bangsats, we console ourselves that bangsats exist in every race and are everywhere the world over.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul bangsat wujud dalam semua bangsa. Tapi mengapa itu yang dilihat.

      Mengapa tidak dilihat dari titik mereka bergelut untuk berjaya sehingga berada di puncak kejayaan?

      Kalau kita hanya melihat era mereka ditindas dan dalam kesusahan yang amat sangat, maka kita akan terus terusan berada dalam BUDAYA SELESA dengan keadaan kita sekarang!

      Sampai bila bila pun, pi mai pi mai, tang tu juga kita!

      Delete
    2. Dunia moden materialis. Mesti berkira. Mesti ada budaya berniaga kalau nak maju. Melayu budaya berdagang. Main tukar barang. "Barter trade" kata omputih. Ikut "patut", tak berkira sangat. Tak bertimbang, tak bernilai harga, tak ambik untung, tak kumpul harta.

      Walau gitu pun, Melayu dah ada 20% lebih kekayaan korporat. Terima kasih kpd Dasar Ekonomi Baru (DEB). Nak lebih lagi. Bukan saja kekayaan korporat. Jugak dalam bidang bidang lain.

      Jangan kata Melayu bodoh. Mcm bedebah Cina Bukit DAP Red Bean kata. Bangsat pun tidak - pada keseluruhan nya. Cina ada budaya berniaga. Dah beribu tahun berniaga. Tapi China hamsat, sengkek, di buli, baru naik ha nya 10-20 tahun yang lalu. Itu pun ha nya nombor 2 ekonomi nya di dunia.

      Yang bangsat ha nya Anwar Al Juburi yang gilakan kuasa tak kira apa, Azmi Shahrom yang gilakan nama sanggup jual bangsa Melayu, Najib yang mikir dia liberal konon nya, nak buang Akta Hasutan.

      Delete
    3. Tak tau jawapan saya unuk 08:55 tadi - dan 1-2 yang lain - masuk ke tempat yang betul atau tidak.

      Nak kata sikit lagi -

      Kita perlu sedarkan mereka yang cuba menindas kita bahawa mereka pun tak begitu hebat. Dan kita mahu naikkan semangat kita sikit supaya boleh cuba lawan depa. Jadi kita kata lah depa pun bangsat.

      Dulu takda budaya berniaga dan takda peluang, Bretes celaka nakkan kita terus jadi petani tanam padi dan penangkap ikan saja. Bila di beri peluang dan galakan di bawah DEB, sekarang kita dah ada 20% kekayaan korporat. Mest mau lagi. Di semua bidang.

      Tak setuju, kita tidak "Sampai bila bila pun, pi mai pi mai, tang tu juga". Dah 20% kekayaan korporat kita, Bang. Walau pun kita tak berbudaya berniaga.

      Delete
    4. Mengapa nak "lihat dari titik mereka bergelut untuk berjaya sehingga berada di puncak kejayaan?"

      Beribu tahun baru nak berjaya, apa nak lihat sangat? Itu pun ekonomi depa baru sampai Nombor 2 di dunia.

      Di Malaysia depa berjaya sebab tarak saingan - no competition.

      Tapi Melayu berpuluh tahun saja dah dapat 20% lebih kekayaan korporat.

      Baguih kalau hang cerita camna nak kikis Melayu bangsat tuh.

      Delete
    5. Kalau berjaya dengan tipu helah ni tak best la.
      Nak bangga kan jugak ke macam ni ?
      Mari kita semua zumba ikut menteri.

      Delete
    6. Sapa yang berjaya dengan tipu helah tu? Melayu ke? Kalau Melayu depa bangsat lah. Kalau lain, aku malas nak cakap jenis depa tu.

      Kalau Melayu, tolong kasi contoh. Tak bunyi mcm semua Melayu yang berjaya tipu helah. Lemah semangat kita dengor. Kasi tau le sapa depa. Supaya kita boleh kasi telinga depa berdesing.

      Pssst, apa makna "zumba ikut menteri"? Kasi penerangan sikit le, kawan.

      Delete
  2. Wonder why the fler emailed that to you, Annie. But I'll interpret that only in the positive sense - he/she wants to raise a higher level of consciousness (it already exists but yes, the level should be raised) among the Malays so they will, hopefully, act accordingly.

    And one way to act is to spell out who the Bangsats are - Anwar Al Juburi and his kind, hehe.

    The emailer said harapkan pagar, pagar makan padi. Anwar bukan saja makan padi, bontot orang pun di godeh nya.

    "seperti haruan makan anaknya sendiri" - Anwar tere handsome boys yang kerja di bawah nya. Bangsat punya manusia.

    ReplyDelete
  3. Anwar telah berkuasa di negara ini. Hingga ke peringkat Timbalan Perdana Menteri. Kalau tunggu giliran, dia dah jadi Perdana Menteri 10 tahun yang lalu. Tapi tak sabar, tak mahu tunggu giliran. Menggigit tangan yang telah menghulurkan kapada nya berbagai peluang. Akibat nya, hilang kuasa. Masuk penjara. Padan muka.

    Dia pun tidak amanah juga. Mengumpul sejumlah RM3 billion masa pegang jawatan Menteri Kewangan. Ada di sebut di dalam Surat Sumpah Mohd Nor yang dulu nya pegang jawatan tinggi di Bank Negara (yang terus menerus di bawah kuasa Anwar sebagai Menteri Kewangan) dan yang terpaksa "aturkan" sendiri beratus juta Ringgit bayaran kapada kroni kroni Anwar. Dari wang yang di kumpul oleh seorang peniaga Cina yang di kenalkan dek Mohd Nor kpd Anwar dan menjadi rakan karib Menteri Kewangan itu.

    Gila, RM3 ribu juta di kumpulkannya untuk Anwar. Tak ke bangsat punya Melayu tabi'at saperti itu? Dan tentu lah Cina itu dapat beribu juta Ringgit juga.

    ReplyDelete
  4. Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka says

    bangsat I = 1. Orang jahat (pencuri dll) 2. Orang miskin
    bangsat II = Mengembara, merantau
    bangsat III = Kutu busuk, kepinding

    The emailer includes ungrateful ingrate Cina Bukit DAP pendatang (merantau ke negara ini) as bangsat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. The truth is yes..most of them a bangsat..if this bangsat clan have power full control..matilah melayu...they can hide behind their so called peaceful unity ideology of bangsa malaysia..but the way they carry them self is to obviously mcm bangsat.

      selalu kacau hal2x sensitif kaum melayu dan agama islam..nak nanyi lagu negaraku pun jadi masalah..berat bontot nak bangun bagi tanda hormat..mcm bangsat..that the real DAP...dah lah majoriti dari mereka gagap bercakap bahasa melayu biar pun dah 3 dan 4 keturunan lahir di malaysia..ada hati nak jadi bangsa malaysia..phuuih hipokrit..

      kan senang kalau mengaku saja we want a chinese dominant gov with strong anti malay sentiment.

      Delete
    2. "most of them bangsat" = ungrateful ingrate Cina Bukit pendatang DAP.

      Depa cuba ungkit Kedudukan Istimewa Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak di Perkara 153 Perlembagaan. Depa telah mencetuskan pergaduhan kaum 13 Mei 1969.

      Google "13 May 1969: A Tragedy, National Operations Council, October 1969" dan boleh baca bukti bukti nya.

      Delete
  5. Anwar bangsat -

    Extracts from Statutory Declaration by Murad M Noor (one of Bank Negara’s former top executives and later Director of Rashid Hussin Bank) on Anwar amassing RM3 billion – https://groups.google.com/forum/#!topic/soc.culture.malaysia/Jxot-HnyAjY

    5. A male Chinese named Tong Kooi Ong, is also involved significantly in raising financial assistance for Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tong Kooi Ong is the Chief Executive Officer (CEO) of Phileo Allied Berhad, which is listed on the Main Board of the KLSE. Phileo Allied Bank is also under the control of Tong Kooi Ong. Tong Kooi Ong came into contact with Datuk Seri Anwar Ibrahim on my introduction and they subsequently became very close.

    Tong Kooi Ong subsequently disclosed to me that in return - for the favours granted to him by Datuk Seri Anwar Ibrahim, he had established a "Master Account" - under his control. From which financial contributions could be made for the interests of Datuk Seri Anwar Ibrahim. This Master Account is to derive revenues from the holding of shares and buildings. At one point Tong Kooi Ong confided in me that the Master Account was worth RM200 million based on the values of shares and building assigned to it.

    6. 1 believe there are at least 20 other "Master Accounts" established for Datuk Seri Anwar Ibrahim by his various cronies. I believe that the total funds in these 20 Master Accounts run into more than RM3 billion. DSAI's modus operandi is to divide and rule and the operator of each Master Account is not aware of the existence of the other Master Accounts. I believe the Government is aware of who these cronies are.

    7. As far as I know and through my own involvement, more than RM120Million has been paid to Datuk Seri Anwar Ibrahim, his cronies and the organisations he used to advance his own political ambitions. For example it is within my personal knowledge that on the instructions of Datuk Seri Anwar Ibrahim funds from the Master Account was paid to himself and the following persons and organisations known to be affiliated or connected to him between 1992 to 1997:-

    > (1) to himself (DSAI) - RM50 million
    > (2) Dato Abdullah Ahmad (UN) - RM 5 Million
    > (3) Dato Nasaruddin Jalil - RM10 Million
    > (4) Asia Pacific Policy Centre (APPC) - RM 38 million
    > (5) Institut Kajian Dasar - (IKD) RM5 Million
    > (6) Aliran & Dr. Chandra Muzaffar - RM5 Million
    > (7) ABIM - RM 5 Million
    > etc
    > TOTAL RM 121 Million

    8. I am also informed that Datuk Seri Anwar Ibrahim instructed Tong Kooi Ong to take into his employ Puan Shamsidar and one Encik Rahman, which he did. Puan Shamsidar is the wife of Encik Azmin Ali, the Private Secretary to Datuk Seri Anwar Ibrahim. It is widely known that Puan Sh'amsidar is generously remunerated and is provided with a car and driver and most of the time she did not need to go to work.

    ReplyDelete
  6. Wahai penulis rencana Melayu Bangsat, pahal kamu tak sebut sapa dia? Kamu pun bangsat, tak berani nak kata sapa dia.

    Tak salah kalau kamu ngata Najib pun. Dia orang politik, memang dah adat orang politik banyak tahi, banyak kelemahan, banyak boleh di caci. Hentam lah, asalkan jangan menghasut atau jangan bunyi nak jatuhkan Kerajaan dengan cara lain dari pilihanraya.

    Aku nakkan BN, bencikan Pakatan. Tapi aku nakkan Najib di gantikan sebab mcm mcm tak betul di buat nya. Terutama nya sebab dia nak hapuskan Akta Hasutan. Kalau hapuskan, habis Perkara Perkara sensitif dalam Perlembagaan yang sekarang di lindung dek Akta Hasutan. Takda Akta Hasutan akan porak peranda keadaan.

    Mcm mcm lagi yang tak betul aku tengok dia buat. Aku mintak UMNO gantikan si Najib tuh.

    ReplyDelete
  7. Annie, if you r still attending PAS Muktamar, nak tanya: Muktamar di Parit Sulong di bawah kemah, tak hujan, tak basah ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan Parti Sulong - Parit Raja.

      Delete
    2. Kenapa org PAS yg sesak nafas tu tidak dihantar ke BPahat GH? Kenapa dia dirawat di hospital Kota Tinggi yg lagi jauh dari BPahat GH?

      Delete
  8. The following is proof of action being taken to reduce the incidence of Melayu bangsat -

    The three wings of Parti Islam SeMalaysia (PAS) yesterday threw their support behind president Abdul Hadi Awang, defending him against attacks by partners in the Pakatan Rakyat, especially Anwar Al Juburi and the Melayus in PKR.

    The ulama (clerics) wing said at its annual congress that it is also willing to review the party's political cooperation with PR as it is faced with "slander every day" from its political partners.

    The PAS Youth and Wanita wings also support Hadi, who was beradab, sopan santun towards the wishes of Sultan Selangor on the Selangoor MB candidate names, and not biadap, kurang ajar and derhaka like Anwar Al Juburi.

    ReplyDelete
  9. Dear Annie and all the readers,
    It is a sad e-mail indeed...though it was boldly written but there are some truths to what have been said. What will be interesting if we could find the solutions to those problems. It is going to be an uphill battle. Hope someone in the corridor of power read this email; seek a clear concience and reflect on the 'rintihan anak bangsa sendiri' who sounds so broken hearted. Please do something about it. We all will die someday and have to answer to God about all our deeds...all the wealth in the world can't protect us. To the self-serving politicians, leaders etc - If you think you are priviledged because of the power and wealth you have now, well, think again, as there are meant as a huge 'amanah' and 'ujian' dari Allah. And sadly, some of you are failing the ujian. In the end, if you really failed, MasyaAllah, think about what 'picture' you will see on your death bed !!! Its so not worth risking that for the temporary wealth of this world...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Solutions easy to find. Already found. Only will power to carry them out. There must be political will.

      Example: Implement NEP to the full. Ensure Malay wealth in ALL SECTORS of the economy. Ensure Sedition Act remain forever and remove from power those who want to remove it. Use the Act any time any bloke is seditious. Even BN/ UMNO seditious blokes. Throw blokes like Azmi Shahrom into jail again and again.

      And stop talking about "all the wealth in the world can't protect us". True, obey the laws of Allah. But don't say or imply wealth is not important. Otherwise you'll be bangsa bangsat all the time.

      Delete
    2. Dear Anon 15:45,
      Don't be so quick to jump to conclusion because more often than not , you got it wrong. The "all the wealth in the world can't protect us" is stated within the context of my view on the sad e-mail. It was never meant to imply that wealth is not important. If you rightly digest the message, it simply means that rezeki or wealth yg tak halal is bad for our soul; thus should be avoided.
      And btw. alhamdulillah, I am blessed with enough rezeki or wealth from my own hard work. Not everyone need to be politician or leaders to be wealthy, right?. Keywords are - hard work and integrity :)

      Delete
  10. Less Melayu bangsat if Pakatan coalition breaks up. Here are excerpts from an article in the star:

    PAS wants to reignite itself as a major rival to Umno after reeling from insensitive remarks by DAP leaders and its unequal relationship with PKR.

    THE insensitive Malaysia Day rant by Bandar Kuching MP Chong Chieng Jien on Facebook is symptomatic of what’s wrong with Pakatan Rakyat and why PAS has decided to vocally question its relationship with its partners.

    In the posting uploaded on Malaysia Day, Chong complained that patrons of a cinema in Kuching were left puzzled over the playing of the national anthem before a movie started last Saturday.

    Chong went on to say: “Is Malaysia heading towards the Communist Mao era where everywhere you go, you must shout out loud and show that you are a patriot?”

    There have been many such faux pas, with none leading to a suspension, except in the case of then Kota Shah Alam assemblyman M. Manoharan, who was suspended for six months in 2011 for disparaging the Jalur Gemilang.

    But some, like the ulama in PAS, feel that such an apology and retraction are only proffered after the proverbial rice has boiled over.

    They have had enough of such questioning of every accepted practice and norm.
    PAS is also fed up with such insensitive remarks, which have become a regular feature in Malaysian politics, and has also rebelled against the cavalier way it is being treated by PKR leader Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Such repeated, insensitive remarks clearly show that DAP leaders have failed to grasp the emotional bind that holds Malays together or even a political party like PAS or Umno.

    They have been insensitive to every ­thing that Malays consider sacred and holy – a resurgent Islam and its way of life and the Malay Rulers who remain the bedrock of Malay society and its special rights.

    That is why PAS, a party with roots in rural Malay society, has been feeling the heat from its constantly questioning partners the DAP and over its unequal relationship with PKR.

    One of the reasons why rural Malay society rejected PAS in the last general election was its alliance with insensitive people who question everything that is sacred to Malay society, the latest example of which is Chong, who also happens to be Sarawak DAP chairman.

    Their losses at PRU13 hit PAS hard and in the post-mortem, party leaders gave due priority to questioning its partnership with DAP and its imbalanced relationship with PKR.

    The party has decided to return to its core constituents – the rural, Islamic masses – to recoup its losses and reignite itself as a major rival to Umno.

    It has realised that following the bidding of Anwar and conceding and supporting his every step, like the Kajang Move, could only bring disaster in its wake.

    ReplyDelete
  11. Memang tepat seperti yg ditulis oleh Melayu Bangsat. Lihat saja rezab tanah melayu dah tinggal 12% saja.ada pemimpin ambil org Dap bekerja sebagai s usaha dia.Org2 liberal diambil masuk dan diberi penuh keprcayaan padahal ada diantara mereka merupakan petualang Comango yg pergi ka UN Geneva utk hancurkan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau betul, sebutkan nama si Melayu bangsat yang ambik ungrateful ingrate Cina Bukit pendatang DAP sebagai S/Usaha dia tu. Kasi yang lain tau, tenong muka dia, supaya sedarkan DAP anti-Melayu, anti-Islam, ungkit Kedudukan Istimewa Melayu, nak jahanamkan Melayu dan Melayu bangsat itu kasi main bontot dia di opis dia.

      S/Usaha pompuan ke? Kalu gitu, ada cara lain Melayu bangsat itu boleh buat.

      Delete
    2. Ungrateful ingrate Cina Bukit DAP pendatang just don't have nationalism and patriotism. They don't even know those words. They don't even know what loyalty to King and country is.

      They never did. Not even in their own country. They are Cina Bukit, what. Those in south China who were not Chinese but were hill tribes that history professors have written about. They are descended from those. That's why Kit Siang and Guan Eng been called Cina Bukit. Got detained under ISA. Got jailed under Sedition Act.

      That's why the History now compulsory in schools must teach their children about loyalty, nationalism and patriotism. Otherwise they'll meroyan kebukitan generation after generation to eternity.

      Delete
  12. Those Malays born after 'merdeka' are very much lacking with sense of nationalism ,what more, if Malay nationalism are in question ,probably they won't have such feeling ,unlike their fore fathers who fought for independent .
    Malay nationalism feeling, would be something of indecent to them ,as has been propagated by liberal minded few's, and political propaganda by the DAP ,who labelled Malay nationalism as 'raciest', and dangerous for their political propaganda , Malaysian Malaysia.
    Could we just eliminate all this bangsat Malay ,who has no feeling of nationalism ? . I am very sure if you asked UMNO people at ' bahgian' wounder if they knows what's Malay nationalism is all about or they have such semangat either .

    Nationalism is something that you have to develop from young , I am sure nationalism is something that was never emphasize in our school , neither in our home especially the Malay .


    ReplyDelete
    Replies
    1. This bangsat Melayu are a curse to ketuanan Melayu; Honour and Chivalry is the real "Ketuanan"!

      Delete
    2. Read the comment 20 September 2014 15:59, just above tebing tinggi's.

      The History that is taught in schools as a compulsory subject since 2013 must include teaching the school children what loyalty, nationalism and patriotism.

      Anybody knows if that is being done now?

      Delete
    3. 20 September 2014 23:43,

      What are you trying to say? You sound like an ungrateful ingrate Cina Bukit DAP pendatang. Wrong arrangement of your words "This bangsat Melayu" indicates you are so.

      If you are, I have a ton of shit for you. Yards to write. Wait until I have the free time.

      Delete
  13. Another news report on the Melayu bangsat PKR -

    PKR's smear campaign against PAS
    Free Malaysia Today - ‎4 hours ago‎

    Rumours were started by PKR to coincide with the PAS assembly this week, which saw a lot of internal squabbling between the ulama’s group and the so-called professionals a.k.a. the Anwarists. The rumours were clearly meant to undermine the ulama’s faction that is said to be talking to Umno.

    Malaysians have very short memories because it was as recent as December last year that PKR Secretary-General Saifuddin Nasution, met Umno Vice-President Ahmad Zahid Hamidi, in London to discuss a unity government between Umno, PKR and PAS.

    Let's hit at the Melayu bangsat, shall we? The Chinese are also hitting at the Chinese bangsat DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Will the Chinese hit at the Chinese bangsat DAP? MCA and Gerakan should be doing that much more after the Chinese tsunami. Show us your concerted action plan lorr.

      Don't tembak sideways. Will kena BN component parties.

      Tembak in front. DAP the enemy is in front of you, lorr.

      Must get many more than 7 seats in PRU14, you know. Otherwise getting almost free rides in the BN bus again.

      Delete
  14. This is another Melayu bangsat and no wonder he was arrested and charged for sedition -

    Pro-Bumi Privileges The Odd One Out In Equality Under Constitution, Azmi Shahrom

    He said that race-based preferential treatment may only be carried out if these are expressly mentioned in the country’s highest law. Who said so? He is not even a Constitutional Law specialist, let alone a Constitutional Law expert.

    Saying Privileges for Bumiputera communities are the exception in the Federal Constitution that otherwise consistently upholds equality for all Malaysians, he doesn't even sound a lecturer but a bloke trying to get attention, putting down the interest of his own race, for the sake of publicity.

    Real Melayu bangsat. Haprak. Tak guna. Making Melayu angry at the Melayu bangsat that he is. He is therefore seditious. Let him be found guilty and rot in jail. Like Aziz Bari of UIA who lost his lecturer's post and was languishing as a result of it.

    ReplyDelete
  15. “The rule is Article 8, the exception is Article 153,” Azmi told a forum on Malaysian unity here last night.

    The bloke also pointed out that fundamental liberties are listed early on in the Federal Constitution.

    How stupid this so-called law lecturer - and he should know that there are always two sides to the coin and my views may even be better than his.

    Look, stupido, even if Article 8 was placed as Article 1, the fact remains that there was Article 153 and it's as valid as anything except Anwar's sodomizing. Ever thought of the grouping of Articles and the criteria used for that?

    Where on earth did you learn that the hiher the order of he Article the more valid it is over the lower ones?

    Call yourself a law lecturer. Jahanam lah the students under you. They become warped minded, demented thinking and Juburi mentality.

    Chhhiiissshhh. `

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'd like to join saying it to the bugger -

      Chhhiiissshhh.

      Real bangsat fellow.

      Delete
  16. Only a bangsat will write article condemning his/her race bangsat.Either the writer suffers an inferiority complex or sheer jealousy of others achievements.No doubt there exist the Melayu mudah lupa type,esp the so called Malay urbanites,but it is not fair to catagorized them bangsat.of all you know they really work hard to achieve what they are know,e.g, Tan Sri Syed Bukhary,Tan Sri Azman..Arab Malaysian Bank to name a

    ReplyDelete
    Replies
    1. My dear Anon 11:30,

      Not "condemning". Only "making aware" or "reminding" us of the existence of the Malay bangsats. Hopefully we Malays will realize, those concerned will change and improve themselves and the lot of us Malays.

      Please read the explanations and the Dewan Bahasa Dan Pustaka definitions of "bangsat", "jahat", etc below -

      comments on 21 September 2014 at 06:06, 06:19, 05:40, 05:53 etc.

      Delete
    2. The "Melayu mudah lupa type" are also the Malay bangsats, by the DBP definition. If they are "tidak baik .. jahat, etc", it is fair to call them bangsat and to criticize them. Even to name them, for better effect.

      Those characteristics described in the article are "tidak baik .. jahat etc" and they are therefore Melayu bangsat - e.g

      - diberi kuasa menjadi tidak amanah dan bertanggungjawab dalam membela bangsanya yang kononnya majoriti, tetapi berpecah-pecah menjadi minoriti.

      - gunakan kuasa dan jawatan untuk kepentingan peribadi dan keuntungan yang masuk ke dalam poket sendiri dan sekelompok kecil rakan-rakan kongsi dari yang sekecil-kecil projek sehingga yang besar berbilion ringgit

      - sanggup menjadi ejen-ejen atau rakan-rakan kongsi syarikat asing untuk mengambil alih tanah-tanah milik kerajaan dan hartanah orang-orang Melayu dengan janji-janji manis bagi memperbodohkan bangsanya sendiri kononnya atas dasar pembangunan dan kemajuan negara

      - Melayu yang kaya dan berkuasa, berpendidikan tinggi, berputar-putar di kalangan mereka, tanpa sedikit pun ada rasa bersalah dan jiwa untuk membela bangsa mereka yang semakin merempat, hidup susah dan merana secara ikhlas dan jujur

      - Melayu sibuk berpolitik sehingga berpecah belah sesama mereka. Nasib bangsanya kurang dibela. Malah menggunakan kuasa dan kedudukan, kelompok kecil Melayu ini sanggup menjual negara tumpah darahnya atas dasar pembangunan dan kemajuan.

      - Melayu yang hilang keyakinan bahawa sistem yang ada boleh melindungi mereka, sudah mula berbicara dan mempersoalkan pasal perkara-perkara yang begitu sensitif, yang mana tidak pernah dibahaskan secara terbuka sebelum ini, seperti hak keistimewaan mereka, Raja-Raja mereka dan agama Islam yang dianuti mereka, maka semakin mudahlah anasir-anasir dari dalam dan luar membaham bangsa yang menjadi semakin bangsat dan kerdil dan terus merempat di atas tanah air mereka sendiri.

      Fikirkan lah betul ke tidak nya. Fikirkan lah siapa mereka. Sebutkan lah di sini. Supaya kurang Melayu yang bangsat dan akan maju bangsa Melayu ini.

      Kalau tak, sila lah beri tahu bagaiamana Melayu nak maju, bersaing dengan kaum yang dah jadi terkaya di negara ini berpuluh puluh tahun.

      Delete
    3. Of course, Tan Sri Syed Bukhary, Tan Sri Azman etc have worked hard. If they do not have the characteristics stated in that article, as reproduced above, they are not bangsat.

      I'm quite sure Tan Sri Syed Bukhary is not bangsat. He tries to help Malays a lot. He said he even takes on big projects with questionable profitability simply because there are so many Malays employed in those projects/ companies.

      We give credit where credit is due. We discredit those who deserve them. We kutuk the Melayu bangsat. So that they will emulate Tan Sri Syed Bukhary. Or political leaders who deserve credit and are not bangsat.

      Delete
    4. "tidak amanah dan bertanggungjawab dalam membela bangsanya yang kononnya majoriti, tetapi berpecah-pecah menjadi minoriti."

      Yang nombor 1 memecah belahkan kaum Melayu ia lah Anwar Al Juburi. Sanggup sekatil dengan DAP yang anti-Melayu dan anti-Islam. Al Juburi tak mahu Ketuanan Melayu, cakap pasal ketuanan rakyat, konon.

      Dia Melayu bangsat nombor 1.

      Delete
    5. "mempersoalkan pasal perkara-perkara yang begitu sensitif, yang mana tidak pernah dibahaskan secara terbuka sebelum ini, seperti hak keistimewaan mereka, Raja-Raja mereka" -

      Anwar Al Juburi per'soalkan perkara yang begitu sensitif saperti Ketuanan Melayu yang di lambangkan oleh institusi Raja Raja melayu - dia buat gitu bila dia tak mahukan Ketuanan Melayu tapi mahu ketuanan rakyat konon nya.

      Tambahan pulak dia tak hormatkan Tuanku Sultan Selangor. Tak pedulikan kehendak Sultan untuk PKR beri lebih dari 2 nama calon MB Selangor. Di sokong dek anti-Malay dan anti-Islam DAP. Tapi di kudutkan dek PAS. Sebab PAS hantar 3 nama.

      Awar Al Juburi Melayu bangsat nombor 1.

      Delete
  17. Only a bangsat will write article condemning his/her race bangsat.Either the writer suffers an inferiority complex or sheer jealousy of others achievements.No doubt there exist the Melayu mudah lupa type,esp the so called Malay urbanites,but it is not fair to catagorized them bangsat.of all you know they really work hard to achieve what they are know,e.g, Tan Sri Syed Bukhary,Tan Sri Azman..Arab Malaysian Bank to name a

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 11:30

      The current Malays should be bold and dare to say bangsat ,even to his own race ,there no special privilege for that . Malay bangsat ,who benefit and taking advantage form their race and nation should be condemn strongly .

      We are living in the modern and lawful nation ,otherwise this type of bangsat should be dealt accordingly . Tdak apa attitude should be long gone with the Malay, if they want to survive in their own home lands . Acceptance and tolerance are no more practical ,even to their own kinds and race .

      Delete
    2. Prophet Muhammad s.a.w. said: "If the offspring of Adam were given two valleys of gold, for sure he will seek out a third."

      The Messenger of Allah also said: "Two characteristics beloved of Allah Most High are an honest disposition and generosity. And the two things detested by the Almighty Lord are an evil disposition and miserliness. If and when Allah wills blessedness upon a soul that soul will be inspired to serve the needs of many human beings."

      Delete
  18. Aiyyo, the stupid fellow said it himself yet talked nonsense -

    He said, "In the constitution, Article 8 specifies that “all persons are equal before the law and entitled to the equal protection of the law”. The article further explains that “unless expressly authorized by this Constitution, there shall be no discrimination against citizens on the ground only of religion, race, descent, place of birth or gender in any law,”

    Kamon stupido, "unless expressly authorized by this Constitution" - repeat that to yourself and note that Article 153 authorizes the Special Position of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak.

    And the authorities have the right to interpret that in ways they think are legal. The final say, if disputed, is the Federal Court, not you or any other.

    ReplyDelete

  19. When asked if pro-Bumiputera policies like the reservation of some reported Mass Rapid Transit (MRT) work packages for Bumiputera companies fell under the special measures allowed by the Constitution, Azmi said he was unsure.

    There he goes. He himself is unsure, yet talks cocky, sometimes talks cock and got hauled in for sedition.

    And then he said Article 153 should also not be be off-limits for debates, but insisted that he was not calling for its removal or amendment. What the heck do you mean by saying that when debating it means there will be those who might call for its removal?

    You saying you will not call for its removal but it's OK if others do? What kind of lecturer are you? Sure you passed your law exams in the first place?

    ReplyDelete
  20. The Melayu bangsat Azmi also stressed that words Malay “special rights” do not appear in the Federal Constitution, and pointed out that Article 153 only mentions the “special position” of the Malays and the natives of Sabah and Sarawak.

    Aiseh, why do you want to go into semantics, there, stupido? If they have a "special position", doesn't being in a special position constitute a right? And don't they have a special right because others don't? Don't they have rights under that special position? Otherwise, why mention it and why have the Article on the Special Position?

    And the bangsat said, “When people say 'our rights', what rights? The Federal Constitution doesn't mention 'special rights.'

    Of course the answer is the rights that are under the Special Position Article 153. And what they are may be interpreted by those applying that Article when drafting policies.

    Remember, your views are, at best, as good as mine, Mister. No matter your lecturer status and there are bogus lecturers in this world. You wanna appear liberal on this matter, I detest that (and it's my right) and I insist in remaining conservative - per the Constitution. And when we disagree, the Courts will decide, not you.

    ReplyDelete
  21. Finally, the Melayu bangsat said,

    Malay “special rights” are regularly used by conservative groups from the community to demand the retention of pro-Bumiputera policies despite many of these deriving from the New Economic Policy (NEP) rather than the constitution.

    So, what's wrong with that? Those formulating the NEP interpreted it as coming under the Constitution Article 153 on the Special Position of the Malays and the Bumiputeras of Sabah and Sarawak.

    If the citizenship right the Malays agreed to for the non-Malays is permanent, why can't the Special Position of the Malays (extended to the Bumiputeras of Sabah and Sarawak upon the formation of Malaysia) not be permanent also?

    You stupido and Melayu bangsat want to give it away, on what basis? You think doing so would not incur the wrath of the Malays and the Bumiputeas of Sabah and Sarawak? You think it will not bring about turmoil if that happens? No wonder you were arrested for sedition.

    And what's your purpose in saying

    Legal experts have said that the “special position” of the Malays and Bumiputera does not supersede any other provisions in the Federal Constitution and there exist other important elements in the nations law that guarantees the rights of non-Muslim, non-Malay Malaysians, such as guarantee of citizenship and fundamental liberties?

    Which legal experts? You, you and you? Non grata. Plain non acceptable. And detestable.

    The “special position” of the Malays and the Bumiputera may not supersede any other provisions in the Federal Constitution, but sure it's not any less important than the others.

    D'ya hear?

    ReplyDelete
  22. Yang pastinya, Melayu tak hilang di dunia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang hilang di dunia ia lah Melayu bangsat mcm pensyarah Azmi Shahrom tu.

      Dia orang Penang, lihat ;lah apa dah jadi Melayu di Penang di buat dek ungrateful ingrate Cina Bulkit pendatang DAP. Di bantu dek Melayu bangsat Azmi Shahrom.

      Meluat aku tengok dia. Tak tau mcm mana emak bapak dia bimbing dia dulu. Entah entah tarak bimbingan. Bangsa sendiri pun nak ketepikan. Pada hal di UK pun, bangsa Scots, bangsa Welsh, bangsa Irish pun masih mahu di kenali berbeza dari bangsa Inggeris.

      Orang Scot baru saja cuba nak merdeka dari yang lain. Kena kentut , Bahru saja berlaku. Semalam.

      Delete
    2. Najib jugak akan hilang. Dari UMNO. Kalu dia hapuskan Akta Hasutan. Ngikut kehendak racist dan chauvinist DAP. Dan Melayu bangsat mcm Azmi Shahrom. Bedebah.

      Delete
    3. Anon 12:59

      Don't be to sure of that ,we are living in the real world .

      Delete
  23. Ini bukan melayu bsngsat. Ini golongan melayu klise atau perasan tidak bersikap Islamik ( konon Islam itu jumud) yang membangsatkan bangsa mereka sendiri. Contoh :-

    1. Mempertikaikan Perlembagaan Persekutuan

    2. Konon bersikap samarata itu adil. Ada di dunia kafirun begitu ? Jika ada tertulis dalam perundangan mereka, ia hanya retorik bangsa tersebut. Fakta nya bangsa lain TIDAK akan di umpamakan. Di suruh bersaing yang realiti nya persaingan tersebut di halang sepenuh nya dengan diskriminasi ! Perkara yang segaja tidak di fahami melayu bermain golf, berkelab mewah dan bepeleseran siang malam dengan kemewahan. Mereka TIDAK je Masjid !

    4. Tanah rezab dan tanah Kg. Melayu milik emak bapak dia ! Tahu kenapa? Hanya orang Melayu yang boleh di cincang atas nama Urusan Kerajaan. Bangsa lain akan bersatu bersengket lengan sehingga ke mahkamah mempertahankan hak mereka ! Berbeza Melayu, tiada siapa ingin datang membantu. Jika ada, cuma ingin berkepentingan. Itu kenapa Melayu itu amat perlu kepada perlindungan perundangan. Sama seperti bukan melayu yang sentiasa berkeinginan dan tamak haloba. Beza Islam dengan kafirun itu jelas.

    Banyak lagi.... yang penting, jika melampaui batas, amuk melayu itu akan menjadi nyata. Bukan provokasi, ini sejarah . Ini tidak bermakna melayu itu bodoh, kerana setiap bangsa ada perasaan ' revolt ' nya yang selalu sangat di permainkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maae,

      Bangsat ke, klise ke, nyata depa merosakkan Bangsa Melayu. Definasi bangsat dalam Kamus DBP yang di beri di atas tu tepat untuk depa.

      So'al nya apa kita nak buat. Bagus lah anda dah kritik depa. Tapi lagi bagus kalau kita kasi nama. Siapa yang kita fikir bangsat.

      Tapi kena kasi fakta fakta. Dan hujah hujah menunjukkan depa bangsat. Senang saja. Sebab definasi pertama di Kamus DBP tu ia lah

      "1. Orang jahat (pencuri dll)"'

      Ramai Melayu yang macam itu. Tapi kena beri tau macam mana "jahat" nya depa yang bangsat tu. Kalau pemimpin, depa yang tak buat apa yang patut depa buat pun, saya rasa jahat.


      Delete
    2. Definasi pekataan "jahat" dalam Kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka (tebal dekat 3 inici) ia lah -

      jahat = buruk, tidak baik (perangai, pebuatan dll).

      Jadi, mengikut Kamus DBP, bangsat = orang jahat, jahat = perbuatan tidak baik. Oleh itu, mesti ramai Melayu bangsat yang kita boleh sebut nama dan beri fakta fakta dan hujah hujah depa lakukan "pebuatan yang tidak baik".

      Sila lah, bagi nama. Jangan lupa bagi fakta dan hujah menunjukkan perbuatan tak baik depa.

      Kalau kita cakap cara umum saja, Melayu yang bangsat tu tak peduli apa.

      Delete
  24. Depa pun ada bangsa bangsat nya -

    Enemy within race in Chong Hwa issue
    Free Malaysia Today - ‎5 hours ago‎

    MCA Youth says that the DAP is only interested in gaining political mileage and not interested in helping the Chinese school solve the UEC issue.

    ReplyDelete
  25. The top echelons in UMNO, PKR and PAS are in this group.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah, in DAP, MCA, Gerakan, MIC and all political parties also. Colour only different.

      Delete
  26. Lagi Melayu bangsat PKR kena hentam. This time by no less than PAS President himself -

    PAS president Datuk Seri Abdul Hadi accused PKR of buying the two PAS Assemblymen into throwing their support behind PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah, labelling the two as lackeys and accusing them of having been bought.

    “They (PKR) couldn’t get what they wanted, they stole them from us,” said Hadi, in a scathing attack at PKR.

    His accusation comes two days after warning both PKR and DAP not to betray PAS within the tahaluf siyasi (political cooperation).

    The Melayu bangsat Anwar might fall dead with a heart attack, especially next week when it's announced that his wife Azizah won't be MB Selangor. So many people have analysed the statements coming out of the Selangor Palace and think she won't.

    ReplyDelete
  27. Susah nya Melayu ni tak mau terus terang. Nak menyindir. Atau cakap cara umum. Tak khusus, tak mau kata siapa dia yang Melayu bangsat tu.

    Melayu dah lah pada umum nya tak gitu pandai. Tahun 1970 hanya ada beberapa ketul saja yang ada kelulusan tinggi. Sekarang dah ramai, tapi Melayu 60% jumlah penduduk. Masih ramai yang tak faham di sindir, tak faham makna "terhakisnya keyakinan bahawa sistem yang ada boleh melindungi mereka".

    Ada komen komen di atas yang kasi tau siapa yang bangsat tu dan apa yang perlu di buat. Mari kita sebut lagi yang lain lain. Supaya lebih kesan kita bincang.

    ReplyDelete
  28. Nampak nya Melayu yang bangsat tu termasuk depa yang konon nya liberal.

    Ada yang kata Najib tu liberal. Tak tau lah. Ada yang kata dia membongkok tak habis habis sebab nakkan undi. Ada yang kata dia terlari lari nakkan developed nation status. Itu semua menyebabkan dia nak buangkan Akta Hasutan. Aku tak setuju. UMNO patut gantikan dia.

    Marina Mahathir pun liberal konon nya. Tak gitu tak di beri ruang untuk dia menulis di the star. Mahathir pun pening kepala. Dia kata dia dah kasi tau anak dia tu. Tapi dia degil dengan pendapat liberal konon nya tu.

    Nurul Izzah anak Anwar pun liberal juga kata orang. Mengarut mengata orang Melayu ada pilihan dalam agama apekebende. Mengarut, macam bapak nya.

    Kita kena karutkan selalu depa ni semua. Supaya kurang Melayu yang bangsat.

    ReplyDelete

  29. Cukuplah menghina bangsa SENDIRI
    Kenapa perlu beri perhatian surat layang, Ms Annie?
    Tak perlu berhujah panjang berjela.

    Tiada beza Cina atau Melayu. Bersama kita berusaha untuk meninggikan syiar Islam dan maruah bangsa.

    Buatlah sedikit .. atau sebesar yang mempu, dengan IKHLAS dan YAKIN
    ( Surah al-Ra'd, 13: 11 )
    .. and surely our collective efforts will bear fruit insya-Allah.


    Haji M Zin
    Alor Gajah DPH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haji,

      Bukan menghina. Nak menyedarkan saja. Bukan semua Melayu bangsat. Ha nya gulungan itu saja yang bangsat.

      Kita kena akui. Kalau tidak, kita khayal atau bebal. Kita kena kritik gulungan itu. Sekeras keras nya. Supaya kurang jenis itu. Dan bangsa Melayu lebih maju.

      Benar, semua bangsa ada yang bangsat. Tapi kita kena kurangkan yang bangsat dalam bangsa kita. Sebab kita ketinggalan berbagai segi di negara kita sendiri. Nak maki British kolonial bawa bangsa lain masuk dah tak boleh lagi.

      Jadi, kita maki lah yang bangsat itu supaya boleh tinggikan maruah bangsa kita. Setuju, kita kena tinggikan maruah bangsa kita. Tapi kita do'a saja, tak cukup. Kena ambik tindakan. Termasuk maki depa. Dengan cara yang munasabh. Dan berpatutan.

      Kalau ada cara lain nak tinggikan maruah bangsa kita, sila lah beri tahu.

      Delete
  30. PAHLAWANKU

    http://www.youtube.com/watch?v=9XOphn3RyLc

    Barang siapa tiada memegang agama,
    sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
    Barang siapa mengenal yang empat,
    maka ia itulah orang ma'rifat
    Barang siapa mengenal Allah,
    suruh dan tegahnya tiada ia menyalah.
    Barang siapa mengenal diri,
    maka telah mengenal akan Tuhan yang bahari.
    Barang siapa mengenal dunia,
    tahulah ia barang yang terpedaya.
    Barang siapa mengenal akhirat,
    tahulah ia dunia mudarat.

    Hati kerajaan di dalam tubuh,
    jikalau zalim segala anggota pun roboh.
    Apabila dengki sudah bertanah,
    datanglah daripadanya beberapa anak panah.
    Mengumpat dan memuji hendaklah pikir,
    di situlah banyak orang yang tergelincir.
    Pekerjaan marah jangan dibela,
    nanti hilang akal di kepala.
    Jika sedikitpun berbuat bohong,
    boleh diumpamakan mulutnya itu pekong.
    Tanda orang yang amat celaka,
    aib dirinya tiada ia sangka.
    Bakhil jangan diberi singgah,
    itupun perampok yang amat gagah.
    Barang siapa yang sudah besar,
    janganlah kelakuannya membuat kasar.
    Barang siapa perkataan kotor,
    mulutnya itu umpama ketur.
    Di mana tahu salah diri,
    jika tidak orang lain yang berperi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 00:18,

      Kuat agama saja tak cukup. Kena kuat dalam bidang lain. Terutama ekonomi. Dan pelajaran.

      Kita cakap secara umum saja pun tak cukup. Kena kasi tau siapa yang "zalim .. dengki .. bohong .. celaka .. bakhil .." itu. Dah tau siapa, kita keritik depa. Baru ada kesan, saya rasa.

      Najib tak zalim. Tapi dia tak nampak pertahankan dan majukan hak dan kepentingan Melayu dengan kuat. Malah, dia nak buang Akta Hasutan. Bila buang, hilang lah lindungan kapada Perkara Perkara sensitif dalam Perlembagaan. Itu semua berkaitan dengan hak dan kepentingan Melayu. Contoh nya, institusi Raja Raja, Ketuanan Melayu, Kedudukan Istimewa Melayu, dll.

      Bangsat sangat lah dia nak buang Akta Hasutan itu. Kita kena kritik dia fasal itu. Berterusan. Dan mintak UMNO gantikan dia.

      Delete
  31. Maaf...haruan tak mkn anak...haruan jantan jaga anak dlm molot dan tidak mkn sehingga anak selamat tuk dilepaskan...itu yg pernah sy dgr lama dulu...

    ReplyDelete
  32. Siapa yg bangsat, Hang Tuah atau Hang Jebat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang Anon 08:45 yang bangsat.

      Apa niat hang tanya tu, bangsat?

      Delete
    2. Bangsat mcm kau, kalau tak tau baik diam jer.

      Delete
  33. TQ for your clarification Sdr Anon Minit-05:40
    that we must have balance here, and everywhere.

    Tiada short-cut nak kaya, nak dapat A dalam peperiksaan, maupun nak masuk syurga. Kononnya kalau mengamal wirid tertentu jaminan masuk syurga, juga kalau meletupkan diri(?)

    Tajuk 'Segulongan Melayu Barua' untuk blog lebih sesuai, adinda Ms Annie
    vs yang sebenarnya kebanyakan Melayu semakin sedar.


    Bocor, bocor, bocor:
    Sistem ganjaran guru telah diperbaiki dengan menaikkan tangga gaji, dan ditambah insentif selari KPI kejayaan peperiksaan dan peningkatan dalam mata pelajaran.

    Alhamduli'Llah baru sekarang kita dapat menarik calon terbaik memilih perguruaan sebagai pilihan kerjaya pertama.

    Malangnya dengan insentif ribuan RMs juga mendorong Segulungan Guru Barua untuk menipu, guna soalan bocor .. dan lebih sedih mengajar anak Nilai Barua !


    Martabad Guru:
    Namun kita menghormati 99.9% guru yang tidak terlibat. Marilah kita sama berusaha untuk menghayati budaya ilmu dan insya-Allah memartabatkan profesion guru, demi martabad bangsa dan agama.


    Haji M Zin
    Alor Gajah DPH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus lah 99.9% guru tidak terlibat dalam kes so'alan peperiksaan bocor tu. Sayang, yang beberapa orang terlibat tu merosakkan imej guru juga.

      Keadaan begitu membayangkan sejauh mana merosot nya akhlak masyarakat di negara ini. Termasuk Melayu bangsat saperti di pos Annie ini.

      Saya fikir ini bermula dengan Pak Lah tak perintah dengan betul, saperti Tun Dr Mahathir sabelom nya. Dia di kenali sebagai "flip flopping, auto-piloting and sleepy PM". Di benar nya pembangkang dan anasir anasir anti-nasional menghasut dsb nya. Tak di guna nya Akta Hasutan dengan sepatut nya.

      Menteri Dalam Negeri nya Azmi Khalid melulu ke Beijing minta ma'af kpd Kerajaan China sebab konon nya Polis memaksa perempuan rakyat China telanjang mencangkung. Pada hal bila dia balik, di buktikan bahawa perempuan itu rakyat Malaysia, di suruh buat begitu atas sangkaan ada menyembunyi dadah dalam kemaluan nya. Azmi melulu minat ma'af dengan tidak ada bukti spenuhnya. Mana rakyat nak hormatkan Kerajaan saperti itu.

      Maka Anwar Ibrahim pun mengeksploitasi dan menggodeh keadaan bersama DAP yang dikenali anti-Melayu dan anti-Islam sejak pergaduhan kaum 13 Mei 1969. Hingga sekarang berceramok sekali keadaan, amat berkurangan hormat kapada Kerajaan, kapada pihak berkuasa. Hasut menghasut berleluasa. Dan Melayu bangsat pun berteraburan.

      So'al nya, apa nak di buat? Pada saya, mesti pertahankan Akta Hasutan, gunakan nya sebanyak mana ada yang menghasut. Termasuk Melayu bangsat. Sebab nyata, Melayu yang menghasut pun bangsat.

      Fikirkan lah, Adam Adli penuntut Universiti Pendidikan Sultan Idris itu menghasut di Dewan Perhimpunan Cina, KL- di buang dari UPSI, di tuduh, sabit kesalahan, masuk penjara setahun mulai semalam,.Azmi Shahrom, pensyarah Univertsiti Malaya itu menunggu bicara menghasut, dan saya harap akan di penjarakan juga.

      Mari kita laungkan jangan buang Akta Hasutan, buang orang yang mahu membuang nya. Dan kejikan serta caci Melayu bangsat. Asalkan kita tidak melanggar undang undang awam dan undang undang agama bila melakukkan nya.

      Delete
    2. Jika Sdr seorang guru, mungkin tidak sesuai dengan peranan Sdr kalau di ajak mengkeji dan mencaci, walau bagaimana bangsat Melayu itu pun. Tapi saya harap buat lah mana yang sesuai bagi mengurangkan yang bangsat di antara kita Melayu.

      Saya juga sokong kata kata Sdr bahawa kita menghormati 99.9% guru yang tidak terlibat dalam skandal bocor so'alan peperiksaan itu. Kesian, nila setitik merosakkan susu se belanga.

      Bagus lah NUTP pun mengkeji mereka yang terlibat dengan cara tidak akan membankang apa tindakan yang di ambil pihak berkuasa terhadap yang bersalah.

      Delete

    3. Pasti ada hikmahnya insiden soalan bocor Sdr Anon Min-14:09.

      PPPM 2013- 2025:
      Ia melibatkan 11 anjakan kesemuanya untuk membuat rombakan sistem pendidikan secara besaran, termasuk sistem pemilihan guru baru, ukuruan prestasi dan ganjaran.

      Sistem insentif perlu dikaji semula, bahkan semua sistem dinilai dari masa ke semasa untuk memastikan implementasi PPPM 2013- 2025 sentiasa terkawal.

      Kita boleh kritik, namun kita pun bukan semua betul.

      Saya bukan guru, cuma veteran PIBG dah 25 tahun terlibat di Subang Jaya dan Melaka. Setakat itulah sumbangan kecil yang saya mampu Sdr Anon Minit-05:40.


      Haji M Zin
      Alor Gajah DPH


      Delete
  34. A lot of fucking DELUSIONAL Melayu chibais here. Everytime I look at you I laugh quietly inside. All the money in the world can't make you less bangsat. Yes, keep puffing up your chest... Hold your breath till you choke.

    Ketuanan Melayu my ass.

    ReplyDelete